תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

יש לי ילד עם הפרעת קשב ואנו מצליחים להתמודד

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

יש לי ילד עם הפרעת קשב ואנו מצליחים להתמודד

התנהגותם של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, אינה מקשה רק על חייהם, אלא היא משפיעה על כל הסובבים אותם במיוחד ההורים והאחים. ההורים מבינים כי לא נתן לגדלם כפי שגידלו את שאר ילדיהם שאינם סובלים מההפרעה וכי הם צריכים התייחסות אחרת.
הורים רבים עומדים אבדי עצות ולא יודעים מהי הדרך הנכונה. הם נדרשים להעניק תשומת לב רבה לילדם זה על חשבון ילדים אחרים במשפחה. הם עומדים מבוישים מול המערכות השונות בשל התנהגות ילדם. הם חשים תסכול, כי על אף הפניית משאבים של כסף, זמן וטיפול הם חשים אוזלת יד וייאוש.

ילד בעל הפרעת קשב וריכוז נוטה לבטא שורה של התנהגויות שהופכות את גידולו לקשה ותובעני.

ההתנהגויות הן:
חוסר הקשבה ואי ציות.
פועל באופן אימפולסיבי.
מוסח בקלות
מתקשה בארגון
מתקשה לעמוד בלוח זמנים ונוטה לדחיינות.
לא מסיים משימות
קשיים בשינה ובהרדמות.
נוטה להתנהגויות שיש בהן סיכון.

התנהגויות אלו אופייניות לכל תחומי החיים, לכן התמקדות בפן הלימודי בלבד מועדת לכישלון ואינה מביאה עמה את השינוי המיוחל.
ההורה אינו חסר אונים יש ביכולתו לעשות דברים רבים על מנת לעזור לילדו. הוא צריך לצאת מנקודת הנחה כי הילד אינו מתנהג כך בכוונה, אלא הוא סובל מהפרעה. כמו שלא נאשים משהו קצר ראייה שהוא לא רואה. כך לא נאשים את הילד בעל הפרעת קשב בהתנהגותו. הצעד הראשון שעל ההורה לאמץ הוא לקחת על עצמו לשמש איש מופת ודוגמא להתנהגויות שהוא רוצה שהילד ייקח על עצמו.

להלן מספר טיפים שיספקו לנו כהורים כלים נכונים להתמודדות :
1.התייחסו רק לדברים חיוביים: התעלמו מהפרעות קטנות, והימנעו מלדרוש ממנו שלמות.
2. בנו סדר יום קבוע: לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז יש סיכוי גדול יותר לסיים משימות, כאשר סדר ההתרחשויות ידוע להם. לכן על ידי יצירת טקסים קבועים ופשוטים לכל פעולה, אשר תלויה וגלויה לעין עוזרים לביצוע שוטף של המשימות.
3.. אפשרו פסקי זמן בין פעולות – יש ליצור זמני המתנה בין המשימות השונות ולא להעמיס על הילד.
4. תגמלו על התנהגות טובה: אל תשכחו לתגמל על התנהגות רצויה. התגמול יכול לבוא לידי ביטוי במילות שבח ועידוד. כמו כן יש להיות יצירתיים במתן התגמולים ולגוונם. חשוב מאוד שהם יהיו צמודים להתנהגות הילד ולא מבוססים על הבטחות בעתיד.
5. למדו את הילד התנהגות רצויה- כאשר הילד אינו מתנהג כשורה, יש לשאול כיצד יכול היה להתנהג אחרת ולהתאמן על כך באמצעות משחקי תפקידים.
4. אפשרו פעילויות פיזיות: לילדים בעל הפרעת קשב וריכוז יש צורך בשחרור המרץ. לכן הם זקוקים לפעילויות שמאפשרות להם לפרוק אנרגיה, כמו פעילויות ספורטיביות.
5. ארגנו ארוחות קטנות- יש לדאוג שהילד יאכל ארוחות קטנות (כל 3 שעות) שבהן ישולבו פחמימות וחלבונים, בין מרכיבי האוכל יש לדאוג שיהיה מגנזיום, אומגה 3 וחומצות. יש להימנע מאכילת מזון מהיר ושתיית קופאין ( המצוי במשקאות כמו קפה וקולה).
5. הקניית הרגלי שינה: יש להימנע מקופאין במהלך היום ולהקפיד על שעות שינה קבועות. כשעה לפני השינה יש לכבות מסכים ולעמם את האורות.

הטיפול בילד הסובל מחולשה בתחום הקשב וריכוז הינו מורכב ואינו יכול להכיל רק טיפול תרופתי, אלא הוא מצריך הדרכת הורים, הקניית אסטרטגיות לילד לעקיפת קשייו, ארגון הבית והמשפחה בהתאם לצרכי הילד. במידה ויש מחלוקת בין ההורים לגבי דרך ההתנהלות עם הילד, הדבר יכול לגרום לבלבול התנהגותו עד כדי שיבוש כל המערך המשפחתי.
הילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז דורש תשומת לב רבה והשקעה גדולה של ההורים הבאה על חשבון ילדים אחרים במשפחה. מחקרים מצביעים על כך כי האחים מרגישים קורבן למעשים התוקפניים של האח הסובל מחולשה בתחום הקשב והריכוז. כמו כן ההורים מעמיסים עליהם מטלות רבות ומצפים מהם לדאוג, להגן ולשמור על הילד הלקוי. כתוצאה מכך האחים חשים טינה וקנאה כלפיו.

לסיכום: טיפול בילד בעל הפרעת קשב מצריך מההורים כלים אחרים לגידולו מאשר לילדים אחרים במשפחה. אך אל לנו לשכוח כי החיים עם ילד כזה צופנים בחובם הרבה נחת, מאחר שהם סקרניים, יצירתיים ובעלי כושר המצאה. לכן אם אנו כהורים נדע לנתבם במסלול הנכון ולהדגיש את נקודות החוזק שלהם, נאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם והחיים אתם יהיו מלאים רגעי קסם ושמחה.

כתבה: רונית כהן זמורה
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומאבחנת דידקטית.

 

לפנייה ישירה:

052-23037007

צור קשר עם רונית כהן זמורה

[contact-form-7 id=”86924″ title=”Appointment_רונית כהן זמורה”]

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה