תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

התמודדות משותפת של הורים וילדים עם אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי זוהי בדיקה של כישורי הלימודים של ילדי בית הספר. אבחון דידקטי מתבצע בדרך כלל עד גיל 17. בשלבים שונים בחיי הילדים ישנן תפיסות שונות של המבחן. ילדים צעירים עלולים לפחד מתהליכו של אבחון דידקטי, כמו גם מהתוצאות שלו. בעוד ילדים בוגרים יותר, המודעים לשינויים שיביא האבחון לחייהם אפילו שמחים לעבור אותו, משום שהם מקווים להקלות משמעותיות בלימודים ואפשרות להתאמץ הרבה פחות. אבחון דידקטי מתבצע במספר צורות שונות, כאשר יש שתי שיטות המקובלות ביותר. שיטה ראשונה הינה שיטת האבחון הדידקטי על ידי מורה שעברה הכשרה רלוונטית לאבחון דידקטי. במהלך אבחון דידקטי זה, בודקים בקרב הילד את ארבעת יסודות הלימודים: יכולות קריאה, יכולות כתיבה, כישורים מתמטיים ויכולות לימודי שפה זרה. אבחון דידקטי מהסוג השני הינו אבחון פסיכודידקטי. אבחון זה מתבצע בעזרת פסיכולוג ילדים חינוכי. השוני בין שתי השיטות הינו באובייקט הבדיקה. במהלך הבדיקה הפסיכודידקטית, הפסיכולוג בודק לא את היכולות הלימודיות של הילדים לכשעצמן, אלא את האינטליגנציה הכללית. בגלל השוני הזה בגישות, תוצאות האבחון יכולות להשתנות. לכן, הורים שמרגישים שהם לא סומכים מספיק על אחד האבחונים, יכולים לעשות את שניהם ולקבל את הזווית הראייה הרחבה ביותר על כישורי הלימודים של הילד שלהם.

 אילו בעיות יכולות להתעורר בקרב ילדים עקב אבחון דידקטי?

כפי שכבר ציינו, ילדים שונים יכולים לקבל את החדשות על אבחון דידקטי בצורה שונה. התגובות תלויות לא רק בגיל, אלא גם באופי האינדיווידואלי של כל ילד. ילד שרוצה מאוד להצליח, להיראות מוצלח בעיניי הוריו וחבריו, אך שנתקל בקשיים רבים במהלך הלימודים עלול לקחת חדשות אלה באופן קשה ביותר. בכדי למנוע מילדים אלה להאשים את עצמם בכך שהם לא מספיק טובים, או חלילה “דפוקים” – חשוב מאוד לדבר איתם על כיצד פועל מוח האדם לעומת מערכת החינוך. ניתן להסביר לו שיש ילדים שונים מאוד בכל העולם ולכל אחד יש דרך ושיטת לימודים שונה מכולם. תנסו להראות לו שגם אם הוא עבר אבחון דידקטי שקבע שיש לי ליקויי למידה, זה כלל לא אומר שהוא לא יכול להצליח בלימודים. להיפך, יתכן מאוד שהמורים יתחילו להתייחס אליו באופן שונה, יותר טוב. הם יבינו שהוא לא לומד כי הוא לא רוצה, אלא כי קשה לו. לכן, יכול מאוד להיות שהם יעריכו את מאמציו הרבה יותר ויעשו מצידם את כל מה שאפשר בכדי לעזור לו להתמודד עם החומר. באופן כללי, במידה והילד לוקח קשה את האבחון, עליכם לעזור לו לראות שלא הכול שחור ושאפילו לזה יש צדדים חיוביים.

 אילו בעיות יכולות להיות להורים בזמן אבחון דידקטי?

הורים מסוימים גם הם לוקחים קשה מאוד אבחון דידקטי של ילדיהם. יכולות להיות לכך סיבות רבות, שלעיתים השורשים שלהן בבעיות לימודיות שמהן סבלו ההורים בילדותם. החשש שלהם הינו שהילד שלהם יעבור חוויות לא נעימות. במצב זה ההורה השני יכול לחזור ולומר להורה הדואג שהרבה דברים השתנו מאז וכיום המורים יודעים להתמודד עם ילדים כאלה בצורה הרבה יותר יעילה מפעם. בכדי לשמור על חיים בריאים בבית גם מבחינת ההורים וגם מבחינת הילד, צריך להתייחס לבעיית אבחון דידקטי בפרופורציה, לא לראות בכך טרגדיה ולהבין שמדובר בתהליך לגיטימי של מערכות החינוך בישראל, שמטרתו בסופו של דבר – לעזור לכל הצדדים.

 כיצד להתמודד ביחד עם תוצאות האבחון?

כאשר מדובר במשפחות מרובות ילדים, ניתן לומר שההתמודדות הינה קלה יותר, משום שלמרות תוצאות אבחון דידקטי, הילד ממשיך להיות חלק ממסגרת מוכרת וברורה, שבה שאר הילדים עוזרים לו להתמודד עם השינויים שהתרחשו. חשוב מאוד לנהל שיחה עם שאר הילדים ולהסביר את הקשיים שעומדים בפני אחד מהם ולהסביר שזה לא משנה שום דבר מבחינת המשפחה, מלבד העובדה שיש צורך ביותר תמיכה.

באופן פרקטי, פיתרון טוב להתמודדות  עם אבחון דידקטי זה שיעורים פרטיים במקצועות שבהם הילד הכי מתקשה ותהליך ארוך של יישום שיטות לימודים חדשות ונוחות עבורו. בסופו של דבר, תמיכה ואמונה ביכולותיו של הילד יגרמו גם לו להאמין בעצמו ויהיו בעלי משמעות הרבה יותר גדולה מאשר תוצאות אבחון דידקטי.

פורסם בקטגורית אבחון דידקטי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה