תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

התמודדות עם לקויות למידה על פי שיטת בן דור

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

התמודדות עם לקויות למידה על פי שיטת בן דור

שיטת בן דור

שיטת בן דור הינה גישה חדשנית ומיוחדת שפותחה על ידי מורה לחינוך מיוחד שלום בן דור. שיטה זו הכוללת שימוש אקטיבי בהוראה מתקנת דרך תנועה מאפשרת לילדים המתקשים ביישום חוקי קריאה, כתיבה וחשבון להבין את החומר הנלמד ולגשר בין הפערים שנוצרו בינם לבין שאר בני גילם בבית הספר שלהם.

שיטות הלימודים של מערכת החינוך אינה תורה משמיים, אך מסיבות ברורות, המערכת לא תרצה להודות בכך. זו הסיבה לכך שילדים רבים, חכמים ומיוחדים, נדחקים לשוליים, רק בגלל ששיטת ההוראה המקובלת לא מתאימה. להם. בכדי להתמודד עם בעיה זו, פיתח ד”ר שלום בן דור את שיטות הלמידה שלו ומאפשר באמצעותה גם לילדים בעייתיים ובעלי ליקויי למידה להצליח בלימודים.

השיטה מבוססת על תיקון תפקוד לקויי (כגון קריאה, כתיבה או חשבון) בעזרת יצירת תיאום טוב יותר בין המערכות השונות והאיברים הפועלים לשם ביצוע פעולת הלמידה, כלומר יצירת תיאום טוב יותר בין עיניים, ידיים, פה, לשון והמערכות הקוגניטיביות המעורבות בכל אחד מתהליכים אלה.

לקויות למידה

לקויות למידה הינן מערכת שנוצרה על מנת להפריד ילדים שלא מצליחים בלימודים כמו שאר בני גילם. לקויות למידה מחולקות לארבעה סוגים. במקרים רבים, ילד יכול לסבול מליקוי למידה בתחום אחד בלבד, למשל בחשבון ולהצליח מאוד בשאר התחומים, שהינם קריאה, כתיבה ולימודי שפה זרה. במקרים שבהם ילד סובל מלקויות למידה בכל התחומים, עלול להיווצר מצב בעייתי משום שיידרש חינוך מיוחד או הורה מתקנת שתאפשר לו ליישם את החומר הנלמד ולהתקדם עם תוכנית הלימודים המקובלת של משרד החינוך.

לקויות למידה נחשפות בעזרת אבחון דידקטי או פסיכודידקטי, שמטרותיהם לגלות איזה בעיות ספציפיות יש לילד, או האם הוא באמת לו יכול להבין את החומר הנלמד בגלל מאפייניו הקוגניטיביים, או שיש סיבה אחרת לכישלונותיו בלימודים.

הסיבות המובהקות ללקויות למידה יכולות  להיות שונות מאוד, לעיתים מדובר בבעיה מולדת וגנטית, לעיתים תוצאה של טראומה או אפילו פגיעת ראש. המטרה של האבחונים השונים עבור לקויות למידה זה למקד את הבעיה על מנת למצוא לה פיתרון לטווח הארוך.

שיטת בן דור – התמודדות חדשנית ואיכותית עם לקויות למידה

למעשה, השיטה של ד”ר שלום בן דוק באה לתת מענה ייחודי לבעיות לימודיות, זאת על ידי יצירת שיטת למידה אחרת, שונה מזו שבבית הספר. הביטוי “הוראה מתקנת” רומז על כך שלא תמיד השיטות  המקובלות בבתי הספר הינן השיטות שמניבות את התוצאות הטובות ביותר.

הוראה מתקנת על פי בן דור יוצרת קשר חזק יותר בין כל האיברים הפועלים במהלך פעולת כתיבה או קריאה. שיטה זו הופכת את כל המערכת האחראית על תהליך למידה זה או אחר למערכת אחת משומנת שמשיגה את המטרה שלה. השיטה של בן דור הוכחה כיעילה מאוד במסגרת למידה בקבוצות קטנות. היא מתאימה לילדים הסובלים מלקויות למידה שונות, אך לא רק. שיטה זו עוזרת גם לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז להיות תלמידים טובים יותר ובאופן כללי, להתמודד עם הבעיות שלהם בעזרת שיטה ייחודית שתסייע להם לכל אורך חייהם.

נכתב על-יד: מערכת “קשב וריכוז”

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה