תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

חיי המבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הייתכן שהינכם בעלי הפרעות קשב וריכוז למרות שלא הייתם מודעים לכך?

בעיית הפרעות קשב וריכוז נהפכה לרלוונטית ובוערת מאוד מאז סוף שנות השמונים של המאה שעברה, אז הכיר המוסד הממשלתי של ארה”ב לבעיות הנפש בתופעה זו. אך היא הייתה קיימת גם שנים רבות לפני כן. אנשים רבים שקראו את התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, הזדעזעו לגלות שסבלו מהם כל ימי חייהם. בעיות אלה גרמו להם להיכשל בלימודים ולהינזף באופן קבוע על ידי ההורים. יתר על כן, הפרעות קשב וריכוז לא נעלמות לאחר סיום הלימודים, הרי הבעיה תקפה לכל תחומי החיים ולא רק ללימודים בלבד. באופן כללי, הפרעות קשב וריכוז עלולות לערוב לאדם הסובל מהם באופן קבוע, החל מקושי לספור את העודף בסופר ועד לניהול מערכת יחסים תקינה עם בני או בנות המין השני. הבעייתיות של אבחון הפרעות קשב וריכוז לא עושה את החיים לקלים יותר. אבחונים רבים לוקים בחסר, לא מתאימים לכל אחד ולכן לא תמיד עוזרים להתמודד עם הבעיה. עם זאת, במידה ואתם אנשים מבוגרים ששמים לב שאינכם יכולים להתרכז בפעולה אחת לאורך זמן, לא יכולים להיות עקביים במעשיכם, אימפולסיביים ואגרסיביים (פעמים רבות אחת התופעות גורמת לשנייה, כגון חוסר ריכוז המתסכל את האדם וגורם לו להיות אגרסיבי) כדאי מאוד לפנות לאבחון מקיף של הפרעות קשב וריכוז. מודעות לבעיה זה הצעד הראשון לפתרונה.

 מה עושים עם חשדות אלה?

במידה והינכם אנשים בוגרים החוששים כי יש לכם הפרעות קשב וריכוז, כדאי לפנות לגורמים המהימנים בתחום. כיום, הדרך היחידה לאבחון הפרעות קשב וריכוז הינה הדרך הקלינית. למרות שניתן לראות מספר גורמים פיזיולוגיים שיכולים להעיד על הפרעות קשב וריכוז, הם לא נחשבים מספיק מהימנים במדע המודרני ולכן משמשים אך ורק בכדי לסתור אפשרויות אחרות הגורמות לתופעות של הפרעות קשב וריכוז. פעמים רבות, החשד בקרב מבוגרים מתעורר עקב אבחון של אחד מילדיהם. אנשים רבים מבינים שהם היו יכולים לחיות את חייהם הרבה יותר טוב, במידה והיו יודעים את המקור לבעיה. חשוב לציין שרוב הילדים הנשלחים לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז הינם בנים, למרות שבמבוגרים ישנו שוויון בין הגברים והנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. הסיבה לכך, שהבעיות האלה הינן פחות מוחצנות בקרב בנות. הן לא אגרסיביות כמו הבנים ולא מתפרעות, הבעיה מתבטאת יותר בתחום הקוגניטיבי והלימודי. היות שיש ציפייה מיוחדת מבנות שיצליחו, זה גורם לתסכול רב שלא מוצא פיתרון. בבגרותן, נשים עם הפרעות קשב וריכוז נמצאות בקבוצת סיכון הרבה יותר גבוה מאשר גברים, משום שהן מפתחות תלות בגברים שלצידן, בעלות סיכון גדול יותר להתמכרויות לסמים או אלכוהול וגם בעלות סבירות גבוה למחלות נפש, כגון סכיזופרניה. לכן, במידה וקיים חשש שיש הפרעות קשב וריכוז שלא אובחנו בילדות, בעיקר בקרב נשים – יש לפנות לבצע אבחון בהקדם האפשרי.

 האם טיפול תרופתי הוא הפיתרון העדיף?

במידה והמבוגרים הובחנו כסובלים מבעיות קשב וריכוז, מתעוררת השאלה, כיצד להתמודד עם הבעיה. אנשים רבים בוחרים לפתור אותה באמצעות טיפול תרופתי המכיל ריטלין. הדבר נכון במיוחד עבור אנשים צעירים שדואגים להשכלה האקדמית שלהם ומחפשים פיתרון מהיר ופשוט בכדי שיוכלו להתמודד עם המשימות הלימודיות בהצלחה. עם זאת, ריטלין, כמו כל תרופה אחרת, הינו בעל תופעות לוואי שונות ופעמים רבות מזיקות מאוד עבור מבוגרים וילדים כאחד. אחת התופעות הקשות ביותר הינה ה”נפילה” שמגיעה לאחר שהשפעת התרופה שוככת, ואז האדם נעשה עוד יותר היפראקטיבי וחסר מנוחה, מה שמפריע בתפקוד הכללי שלו עוד יותר.

 טיפול פסיכולוגי לטווח ארוך כאופציה טובה יותר

פסיכולוגים רבים עוסקים כיום בפיתוחים טיפולים שלא כוללים תרופות. טיפול פסיכולוגי מקובל עבור הפרעות קשב וריכוז הינו הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. מהות טיפול זה הינה שעל ידי שינוי פנימי וחיצוני, ניתן לשנות גם את דרך הפעולה של המוח ועל ידי כך ללמוד להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז. כמובן שמדובר בתהליך שיכול לדרוש שנים של עבודה יומיומית, אך לטווח הארוך מדובר בפיתרון הטוב ביותר. מלבד הטיפול הפסיכולוגי, בין השאר, מקובלים שיטות טיפול שונות גם בתחום ההומאופתי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה