תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

חשיבותו של אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הרבה לפני אבחון לקויות למידה חשוב לציין כי הורים רבים עומדים לפני החלטה גורלית. הם הרי אינם רוצים לגרום נזק לילדיהם ולכן ידאגו לבצע אבחון נכון. אבחון נכון יהיה קשור בשיקול מקצועי  עם תשומת לב מרובה על יתרון וחסרון שאותו מביא אבחון פסיכודידקטי.

חשוב לציין כי אבחון פסיכודידקטי לעולם יבוא עם עוד כלי הכוונה. הורים הניגשים לבצע אבחון ,חשוב שידעו כי לכל דבר יתרונותיו וחסרונותיו. כשמדובר בבחירת כילים לאבחון צריך להזהר מאוד על מנת שלא להשיג תוצאה הפוכה. לא פעם שיש ויכוחים חוזרים ונשנים לגבי סוג טיפול. האם מדובר באבחון דידקטי טוב או אבחון פסיכודידקטי טוב. התשובה החד משמעית לכך ללא ספק שכלי טיפול אחד לעולם לא יספיק. תמיד חייב לשלב מספר כילים מכיוון שהם נותנים מענה שונה וכל אחד מהם תורם בדרכו האחרת.

אם כן ישנם חילוקי דעות לא קטנים של מאבחנים דידקטים לבין מאבחנים פסיכולוגים. כל אחד בטוח כי השני טוב יותר מקודמו אך יש לציין כי אין מה להיות חלק מויכוח שכזה מכיוון שמדובר בשני כילים שונים. הטענה המוצדקת הינה שכל אבחון טוב בפני עצמו וכל כלי טוב בפני עצמו. אין כלי זה טוב פחות מהשני וההיפך מכך. לשני הצדדים הזכות לאבחן לקויות למידה ורצוי בשיתוף פעולה. צד אחד יתן הדגשים על האבחון הדידקטי ועל בעיות כגון קריאה, כתיבה, בעיות זכרון וכד’. האבחון הפסיכודידקטי יתן מענה לתחום הריגשי שלא פחות חשוב. כאמור התחום הרגשי קשור בבעיות המחמירות את לקויות הלמידה ואין הם הסיבה העיקרית לכך.

כשמדובר במאבחן דידקטי למשל מדובר באדם המאבחן לקויות למידה וכשמדובר במאבחן בתחום הפסיכודידקטי מדובר בפסיכולוג המאבחן בתחום הריגשי. אם כן אבחון פסיכודידקטי יציג בעיות הקשורות בתפקודים ריגשיים. פסיכולוג במסגרת אבחון פסיכודידקטי יפעל על פי סטנדרטים גבוהים במיוחד כאשר תהיה תשומת לב גדולה לתפקודים ריגשיים.

הורים שמחפשים טוב לילדיהם יחפשו עבורו את התשובה המועילה ביותר על מנת לסייע לו אל מול הקשיים. שיקולים נכונים הם חשובים ביותר מצד ההורים, הם צריכים לדעת שלכל אבחון יש את יתרונותיו ואת חסרונותיו, יתרה מכך, חובה עליהם לבחון ולחפש אנשי מקצוע נכונים וטובים ולא להיתפס על שרלטנים או אנשי מקצוע שאין בהם אמיתות. איך בעצם יודעים כי עושים את הדבר הנכון? אם כן כשפונים לאבחון דידקטי למשל חשוב שיהיה בו חלק פסיכולוגי אלא אם אין צורך בדבר. במידה ויש חשד כי לקויות הלמידה נגרמות גם כתוצאה מקשיים ריגשיים שהרי חובה לשלב בין אבחון דידקטי לבין פסיכודידקטי.

 האדם שיבצע את האבחון בפועל יצטרך גם לבקש להרחיב את הפן הפסיכולוגי על מנת לבטל מקרים הקשורים בבעיות רגשיות. אבחון דידקטי כשלעצמו אינו מספיק ברוב המקרים וניתן לראות אותו לא פעם משתף פעולה יחד עם האבחון הפסיכודידקטי. כשקיים שיתוף פעולה מהסוג הזה ניתן לראות הכרה ביתרונות וחסרונות של שיתוף פעולה זה כמו בכל דבר אחר. הורים שדואגים לילדיהם צריכים ללא ספק לבחור איש מקצוע אמין וטוב ולא פחות חשוב מזה אדם שיקשור קשר נכון עם המאובחן ויגרום לו להפתח לפניו כי אחרת אין אפשרות לבצע טיפול כהלכתו.

 אם כן אבחון לקויות למידה מספק סיוע בתחום הכתיבה, קריאה , בעיות זיכרון וראיה מרחבית, בעיות בעבודה אל מול שפות, בעיות הקשורות בקריאת טקטסים לרבות טקטסים ארוכים. כשמדובר למשל באבחון פסיכודידקטי שהרי מדובר בבעיות הלוכדות תפקודים ריגשיים. בעיות הקשורות בתפקודים ריגשים לוקים בחסר. אדם שיבצע אבחון פסיכודידקטי בעצם יבצע אותו על מנת למצוא עוד סיבות שהחמירו את לקויות הלמידה. לקויות למידה נגרמות ממצב נורולוגי, מצב ריגשי אינו הסיבה הישירה לבעיה אלא העקיפה. מצב רגשי ירוד או חוסר התמודדות יכול לגרום לבעיה לגדול.

 חשוב להגיד כי שילוב של מספר כילים על מנת לאתר ולממזער בעיות של לקויות למידה הינו הדבר החשוב והחכם ביותר. לא ניתן לאתר בעיות או לסייע בידן באמצעות כלי אחד מכיוון שכל כלי עוסק בדבר אחר. על מנת להעניק את הכילים המתאימים לאבחון מדוייק יש לשלב בין מספר כילים ולא לפסוח על שום כלי שיכול לסייע ולתרום לאיתור הבעיה. הבעיה לא תעלם אך יהיה ניתן למזער אותה ולו במעט.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה