תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בבעיות קשב וריכוז – טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול בבעיות קשב וריכוז

אחת מהתופעות המדוברות ביותר בתחום החינוך בארץ היא התרבות מקרי האבחון של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אין ספק שמדובר במגמה מדאיגה שמטרידה אנשי מקצוע רבים. לעתים מקובל אף לחשוב שמדובר על בעיה שנובעת מאבחון יתר, מקלות דעת בהגדרת נבדק כסובל מהתופעה וברצון להרגיע תלמידים מפריעים עם תרופות. בין כך ובין אם כך, ישנה חשיבות רבה להקדיש תשומת לב לנושא הטיפול בבעיות קשב וריכוז בימינו.

טיפול תרופתי – ריטלין

קצרה היריעה מלהכיל את כל המידע אודות הסם המדובר. מורים רבים מתייחסים לתרופה כאל תרופת פלא. האמנם כך הם פני הדברים? לאו דווקא כפי שנראה מיד. ובכן, מנקודת מבטה של מורה בישראל, ברגע שבכיתה ישנו גורם מפריע, היפראקטיבי ולא נינוח, מלאכת ההוראה הופכת לקשה. הפתרון המהיר והקל ביותר הוא סימום הילד על ידי ריטלין. מצד שני הילד שהיה עד להתחלת השימוש בתרופה ערני, סקרן, מלא אנרגיה וחיוני הופך לילד פסיבי, שקט, מופנם ומסוגר במעין עולם פנימי. האם זה מה שאתם מאחלים לילד שלכם? נכון, טיפול רגשי עלול לקחת זמן רב יותר, אבל לא תמיד המיידיות של ההשפעה היא הגורם המכריע בקבלת ההחלטה.

מלבד זאת, אחוזי ההצלחה של התרופה רחוקים מלהיות מושלמים. מדובר על השפעה שנגרמת בערך בשבעים וחמישה אחוזים מכלל המטופלים. לא מרשים במיוחד. עם זאת, ישנן לא מעט תופעות לא נעימות שיכולה לגרום התרופה וביניהם ניכור ובידוד חברתי, ירידה בדימוי העצמי, התמכרות, הסתגרות, פסיביות ועוד. באופן כללי גם אם הוחלט על טיפול תרופתי מומלץ מאוד לשלב את הטיפול עם טיפול ריגשי. כמו כן מומלץ להתחיל את הטיפול לזמן קצר, לבחון את השפעות התרופה ורק אז להחליט אם אתם מעוניינים בטיפול תרופתי קבוע ומתמשך.

טיפול ריגשי בתופעות של הפרעות בקשב ובריכוז

הבעיה שכדור ריטלין לא מסוגל לפתור היא הרב גוניות והשוני בין הסוגים השונים של ההפרעות. רק טיפול ריגשי מסוגל לעשות אבחנה מבדלת בין הבעיות השונות ובין דרגות החומרה שלהן. ישנם ילדים שאכן לא מסוגלים להתרכז במידע שמקריאים להם, אבל בהחלט מסוגלים ללמוד בצורה מצוינת כאשר הם קוראים את המידע בעצמם. טיפול ריגשי יכול לאבחן את השוני בין שתי הצרות האלו. כמו כן טיפול ריגשי מוצלח יכול לחזק את הילד ולגרום לו להעצמה, לחיזוק הביטחון העצמי ולאמונה ביכולות. ריטלין לעולם לא יוכל לספק זאת.

כמו כן לעתים קרובות טיפול ריגשי מסור ואיכותי יכול לעלות על בעיות שונות שלא אובחנו בבדיקת ההפרעות. ישנן בעיות שונות כמו בעיות סוציאליות למשל שבאות לידי ביטוי בתסמינים שמזכירים בעיות קשב וריכוז. בעיות אלו ניתנות לפתרון על ידי טיפול ריגשי אך לעולם לא בטיפול תרופתי. טיפול תרופתי לפיכך מטפל בתסמינים אך לא בבעיה עצמה. חשוב לבחון היטב את כל האפשרויות ולהכיר את השדה הזה לפני שמחליטים על נקיטת עמדה לכאן או לכאן. ישנם מקרים בהם מומלץ לשלב בין הטיפולים, ישנם כאלה שההורים יחליטו על טיפול תרופתי בלבד או טיפול ריגשי בלבד וכיו”ב.

טיפול ריגשי בהפרעות קשב וריכוז – לא רק עבור ילדים

מבוגרים רבים מאמינים כי הפרעות ובעיות קשב וריכוז מאפיינות את גיל הילדות ואת גיל ההתבגרות בלבד. האמת היא שהמציאות מראה לנו אחרת. מבוגרים רבים סובלים מהפרעות שונות של קשב וריכוז. מדובר בין היתר על בעיות בהערכת זמן, קשיים בביצוע מספר מטלות במקביל או ביכולות של חלוקת קשב. מבוגרים רבים מדווחים על בעיות ביכולות ניהוליות של ארגון, יעילות וכיו”ב. כל אלו ובעיות אחרות נוספות שלא צוינו כאן הם סימפטומים שונים של הפרעות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז בגיל המבוגר יכולות להוביל לקשיים במציאת בני זוג, לבעיות בזוגיות, לבעיות בנהיגה, בקבלת החלטות, בעמידה במצבי לחץ או בלוחות זמנים וכיו”ב. מבוגרים רבים לא אובחנו בילדותם ולא עברו טיפול ריגשי הולם וכתוצאה מכך הם סובלים מהבעיות מבלי להיות מודעים לכך שישנו מזור לבעיותיהם. כל מבוגר שסובל מבעיות אלו או דומות להם מוזמן לפנות לאחק ממכוני האבחון בתחום ולעבור אבחון. קצרה היריעה מלפרט אודות כל שיטות האבחון הקיימות אך הידע על השיטות השונות נמצא בשפע באינטרנט. במידה ואובחנתם כסובלים מהבעיה אתם מוזמנים להתחיל ולקרוא אודות שיטות הטיפול השונות. טיפול ריגשי הוא שיטה מצוינת שיכולה לתרום לא רק להקלת הסימפטומים אלא לטיפול בבעיות אחרות נוספות.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה