תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז – לתת ריטלין?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

לעתים נדמה כי רופאים ממהרים לתת ריטלין לילדים הזקוקים לקבל טיפול בהפרעות קשב וריכוז. הוויכוח סביב ריטלין הולך ומתחזק בשנים האחרונות והורים רבים חוששים לתת את התרופה לילדים ומחפשים פתרונות תחליפיים. כיום ניתן למצוא שיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז אלטרנטיביות כמו ביופידבק, אימון אישי, נוירופידבק, טיפול הומאופתי, שיוני תזונה ועוד. עם הצלחת הריטלין לא ניתן להתווכח והכדור עוזר למיליוני ילדים ובוגרים ברחבי העולם אך לעתים האצבע של הרופאים מהירה מידי והם רושמים ריטלין לילדים ללא בדיקה מעמיקה ואבחון מקיף.

טעויות באבחון רפואי

ישנם מקרים רבים בהם ילדים מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז אך למעשה מקור הבעיה הוא רפואי ונובע כתוצאה משינה לא סדירה בלילה או מקושי פיזיולוגי אחר. ילדים הסובלים משקדים מורחבים מתקשים לנשום היטב בלילה והם עלולים לנחור, להתעורר פעמים רבות בלילה ולכן שנתם אינה רציפה והדבר בא לידי ביטוי באטיות, באי תשומת לב, בקשיי למידה ועוד. ילדים אלה עלולים להיות מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז אך הטיפול המתאים אינו ריטלין אלא ניתוח להסרת או הקטנת השקדים. כך גם עם ילדים הסובלים משמיעה לקויה או מבעיות של דלקות חוזרות ונשנות באוזניים. הילדים אינם שומעים היטב והדבר בא לידי ביטוי בחוסר סבלנות ובקשיי לימדה ותקשורת. מאבחנים עלולים לטעות ולאבחן את הילד כסובל מבעיית קשב וריכוז בעוד ניתן לפתור את הבעיה בטיפול רפואי על ידי רופא אף אוזן גרון.

טיפול באמצעות תזונה

תזונה היא אחד הדברים החשובים ביותר לצמיחה, לבריאות ולהתפתחות שכלית. חוסרים בדם ובגוף של ויטמינים, מינרלים ואומגה 3 עלולים להביא לתופעות הדומות לבעיות קשב וריכוז או להחריף את בעיות הקשב והריכוז. חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובאמצעות בדיקות דם או בדיקות אלטרנטיביות ניתן לאבחן מה לשנות בתזונה כמו הפחתת סוכרים, הורדת מוצרים עם גלוטן ועוד. יש רופאים ותזונאים הטוענים כי לפני שממהרים ונותנים לילד ריטלין כדאי לבצע דיאטת טיהור המבוססת על מיצים, ירקות ופירות ולעקוב האם חל שיפור התנהגותי בילד או במבוגר ור לאחר מכן לשקול לתת טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות ריטלין או תרופה אחרת. תוספים תזונתיים יכולים להביא לשינוי התנהגותי חד ולטפל בבעיות של קשב וריכוז.

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגים רבים טוענים כי אין תחליף לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי כאמצעי טיפול בהפרעות קשב וריכוז. הטיפול הפסיכולוגי מכיר בהפרעה כתופעה נוירולוגית ולכן מסירים את הסטיגמות שהילד או המבוגר סוחב עמו כמו עצלנות, אי יכולת שכלית, בעייתיות, אלימות וכד’. לאחר שמגדירים את הבעיה עוברים לטיפול מעשי בו לומד המטופל לבנות לוחות זמנים, לנהל יומן ולנהל ולארגן את הזמן, לקבוע סדרי עדיפויות ולמצוא דרכי ארגון אפקטיביות. פסיכולוגים ימליצו על טיפול בהפרעות קשב וריכוז עם תוספי מזון בהתאם לצורך כמו לקיחת אומגה 3 הידועה בחשיבותה וכן על ריטלין בהתאם לאבחון הדידקטי והאבחון הפסיכולוגי שהם עורכים לילד או למבוגר שבא אליהם לטיפול. שילוב בין טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי יכול לתרום לשינוי התנהגותי מהיר ולצבירת כלים והבנות לגבי מצבו של המטופל ודרכים לשינוי ההפרעות. במקרים רבים מפתח הפסיכולוג המומחה בשיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז תוכנית עבודה לשיפור התנהגות ובמהלכה הוא משלב שיטות מתקדמות של דמיון מודרך, טיפול באמצעות חיזוקים ושיפור הדימוי העצמי באמצעות משחקים ותוכנית הישגים ויעדים שעל המטופל לעמוד בה. כך עובר המטופל מעין תוכנית אימון תוך הגברת ההבנה לגבי מהות הפרעות הקשב והריכוז ואיך הן משפיעות על חייו היום יומיים.

טיפול תרופתי

למרות השם הרע שיצא לריטלין מדובר בתרופה הנמכרת בשוק כבר מעל 50 שנה והיא עוזרת לאנשים וילדים רבים ברחבי העולם. אמנם יש תופעות לוואי לתרופה (לדוגמה טיקים אשר לרוב חולפים עם הזמן והפרעות שינה) ויש בה סיכונים כמו כל תרופה אחרת אך עד היום לא נמצאו סיכונים בשימוש בתרופה והיא אחת התרופות עליה התבצעו מחקרים רבים. הריטלין משמש כלי טיפול בהפרעות קשב וריכוז פופולרי ואחת הטענות היא כי רופאים ממהרים לתת מרשם לריטלין ולא חוקרים לעמוק את המטופל ואת התופעות. לכן יש מקרים בהם מאבחני ילד או מבוגר כבעל הפרעות קשב וריכוז אך למעשה הוא סובל מתופעות אחרות ורק הסימפטומים דומים. 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה