תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ריפוי בעיסוק – אפרת פייס אבירם

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

עקרונות מובילים מתחום הריפוי בעיסוק לסיוע בהתמודדות עם הפרעות קשב אצל ילדים במהלך חופשת הקיץ

מאת אפרת פייס אבירם, מרפאה בעיסוק, מדריכת הורים ומאבחנת

אז בשעה טובה התחיל החופש הגדול. חודשיים שלמים שבהם עולמם של ילדנו משתנה בצורה קיצונית. פתאום אין בי”ס, לא לחוץ לנו שיהיו במיטה בשעה הקבועה, אין תלבושת אחידה, אין שיעורי בית… במילים אחרות: חוקי המשחק משתנים. אבל האם זה אומר בהכרח שאין חוקים? שאין גבולות?
ילדים זקוקים למסגרת ולגבולות. גבולות הם ידע וביטחון. הם שומרים על הילדים שלנו ומסייעים להם להבדיל בין טוב לרע, בין נכון ללא נכון.
על כן גם בתקופת החופש, בה כדאי ורצוי לנצל את הזמן למנוחה, כיופים וחידוש כוחות לקראת השנה הבאה, חשוב לעזור לילדנו לשמור על השפיות! וכולנו יודעים שעבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, משימה זו היא מאתגרת במיוחד…
הנה כמה עקרונות ורעיונות שיסייעו לכם ולילדים להישאר שפויים לפחות עד סוף אוגוסט:

 לקיחת וקבלת אחריות הורית- חשוב לזכור שבסופו של דבר ההורים הם האחראים לדרך שבה חיי הילד יתנהלו. חשוב לשמש דוגמה אישית, להקדיש לילד זמן למשחק והנאה משותפת, לזמן איכות. ההורים הם המחליטים מה הילד יאכל או לא יאכל, כמה זמן במהלך היום הילד יקדיש למשחקי מחשב וטלוויזיה, לקריאה, ליצירה ועוד. כדאי מאוד לאפשר לילד בחירה ככל הניתן, לדוגמה: באיזה משחק הוא מעדיף לשחק מתוך המגוון שאתם מציעים לו, איזה חטיף הוא בוחר מתוך המגוון שיש בבית וכו’. אבל לגבי כמויות, פרקי זמן ותכנים- שמרו לעצמכם את הזכות לנווט את הילד בעולם התוכן והערכים שאתם רוצים שבו הוא יגדל. היו עקביים.

בנית סדר יום -חשוב לסייע בשמירה על סדר יום מאורגן ככל הניתן. ניתן להיעזר בטבלה שבועית או יומית, שבה אתם מתכננים יחד באילו פעילויות תעסקו. זכרו שגם הילדים זקוקים למנוחה בימים עמוסים שבהם יש שפע של פעילויות. הידיעה וההכנה מראש יסייעו להם להתארגן בצורה טובה יותר לכל פעילות.

חלוקת זמן נכונה- את השעות החמות ייעדו לפעילות בתוך הבית, שלבו בהן פעילויות בהתאם לגיל הילד (קריאה/משחקי קופסה/פעילות יצירה משותפת). את השעות הנסבלות יותר נצלו ליציאה החוצה, על מנת לאפשר הוצאת אנרגיה ופעילות גופנית, אלה דברים שילדיכם זקוקים להם מאוד!

הימנעות משעות ארוכות של צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב- צפייה בתכנית אחת או שתיים, משחק אחד או שניים הם מקובלים ונעימים לילדים וגם לנו. עם זאת, בחופשת הקיץ, בשל תחושת שעמום וסדר יום בלתי מאורגן, המצב מתדרדר לכך שהילדים עוסקים בפעילויות אלו ללא הפסקה. אל תתנו לזה לקרות, לפעילויות אלו השפעה שלילית ביותר על טווחי קשב וריכוז, על רמת העוררות של הילד ואף גורמים להתמכרות. בנוסף שימו לב לתכנים שילדיכם נחשפים אליהם באמצעות המדיות השונות. חשיפה לאלימות, אימה, מיניות ותכנים אחרים באופן שאינו מתאים לגיל הילד עלול לאיים עליו ולגרום לו לפחדים ולתחושת חוסר אונים. קחו אחריות!

 היתרונות של הפרעות הקשב- אתם יודעים טוב יותר מכולם כמה התלהבות, התרגשות ואנרגיות יש בילד שלכם. נצלו אותן, תנו לו לבטא את עצמו, נתבו את האנרגיות והרגשות החזקים האלה למקומות שאתם רוצים. וטיפ לכל השנה, לא רק לחופשת הקיץ- אל תתנו לילד שלכם לשמוע מכם בעיקר את המילה “לא”…

חשיבות השינה כחלק מסדר היום- כשאתם בונים סדר יום, אל תשכחו לפנות זמן לשינה. השינה חיונית לתפקוד יעיל ולהרגשה טובה גם בחופשת הקיץ!

הארכת טווחי קשב והעלאת סף תסכול- בקיץ יש לכם קצת יותר זמן עם הילד. שחקו, תהנו ביחד… אל תתנו לו “לקפוץ” מהר ממשחק למשחק/מפעילות אחת לאחרת. שכנעו אותו בעדינות להמשיך “רק עוד קצת”, להרכיב “רק עוד שני חלקים”, “נתחיל משחק חדש כשנסיים את המשחק הזה”. אמרו לו שאתם מאמינים בו, שאתם יודעים שהוא יצליח! לעולם לא ימאס לו לשמוע זאת מכם.

עיצוב סביבתי- סביבה מאפשרת- אם לילדכם יש קשיים בתחום הקשב, הריכוז וההתארגנות, קיים סיכוי גבוה לכך שהוא זקוק לסביבה מאורגנת ומסודרת, נטולת גירויים. חשוב מאוד ללמד אותו לקחת אחריות ולדאוג לסידור וארגון של חפציו האישיים (ובכלל בבית), לסייע לו ככל הניתן על מנת להתמודד עם אותם קשיים. אצל רוב הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, עומס גירויים פוגע באיכות העבודה. נסו ותיווכחו לדעת שמשחק בסביבה מבולגנת ועמוסה בחפצים, נראה אחרת לגמרי ממשחק שמתבצע על שולחן נקי וחלק. סביבה שקטה מאפשרת לנו לתת את מירב תשומת הלב לדבר החשוב באמת: הילד שלכם!

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה