תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול טבעי בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ילדים רבים סובלים מבעיות קשב וריכוז (עם היפראקטיביות או בלי), ילדים אלה עלולים לסבול מפגיעה בתפקוד היום יומי בתחומים שונים בבית הספר, בבית ולעתים גם ביצירת קשרים חברתיים עם ילדים אחרים בני גילם. ללא אבחון וטיפול בילדים אלה גורמות הפרעות קשב וריכוז לציונים נמוכים בבית הספר, קשיים בהתמודדות עם הכנת שיעורי בית , בעיות בהתארגנות ובעיות בלמידה. לכן חשוב לאבחן את הילדים (או המבוגרים) הסובלים מבעיות קשב וריכוז ולמצוא דרך שתעניק להם טיפול כך שיוכלו להשתלב במסגרת החינוכית ובחברה בה הם נמצאים ולהגיע להישגים כמו כולם. כיום ניתן למצוא מגוון שיטות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ויש הממליצים לשלב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי. כנגד הטיפול בתרופות כימיות כדוגמת ריטלין ניתן למצוא מתנגדים רבים וכיום המגמה העולמית היא למצוא שיטות טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז ולא למהר ולתת טיפול תרופתי בריטלין ודומיו העלולים לגרום לתופעות לוואי.

תופעות של הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז גורמת לבעיות התנהגויות בבית הספר אך גם בבית או מחוץ לבית לדוגמה בגינת המשחקים. ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז מופלים לעתים רבות על ידי ילדים אחרים מכיוון שילדים אלה נחשבים לתוקפנים והם אינם יכולים להתרכז לזמן ממושך בלמידה או במשחק משותף. בבתי הספר ידוע כי ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז נחשבים לגורם מפריע ומורים המתמודדים עם כיתה גדושה בתלמידים אינם יכולים להתמודד עם ילד מפריע ולכן הם עלולים להפלות ילדים אלה בגלל האימפולסיביות שלהם ובגלל ההפרעות החוזרות ונשנות. ילד הסובל מבעיות קשב וריכוז מפריע לילדים ולמורה בזמן הפעילות או השיעור. אחת התופעות הנגרמות לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז היא פיתוח תסמיני חרדות, אי הישגיות וסימני דיכאון ולכן הם מבדלים עצמם מיתר התלמידים או החברים, את התסכול הם עלולים לפרוק בבית בצורת התקפי זעם, כעס, אי קבלת מרות ודיכאון.

טיפול פסיכולוגי

ניתן לפנות לעזרת טיפול פסיכולגי הנחשב ליעיל ומהווה טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז שלא באמצעות טיפול תרופתי. אמנם יש פסיכולוגים שימליצו על שילוב בין טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי אך יש פסיכולוגים המציעים שיטת טיפול ואימון טבעית ובכך לעזור להורים החוששים מטיפול תרופתי ומתופעות הלוואי הידועות של הריטלין. באמצעות הטיפול הפסיכולוגי מאבחנים את הילד (או המבוגר הפונה לטובת טיפול) ולאחר אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי בונים שיטת טיפול שתוכל לעזור בן בטיפול בסימפטומים של בעיות קשב וריכוז והן במציאת כלים ודרכי אימון שכלי כך שהילד יוכל לאמן את דרכי החשיבה ואת השכל ובכך להצליח להתמודד עם בעיות קשב וריכוז ויוכל להשתלב היטב במסגרת החברתית, יוכל ליצור קשרים חברתיים כמו שאר הילדים ויצליח להתמודד אם בעיות הסדר והארגון המקשות עליו להתמודד עם מסגרת חינוכית. כיום ישנם פסיכולוגים בבתי הספר שתפקידם ללוות ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ומטרתם לתמוך בילדים ולהנחות את המורים איך להתמודד עם הילדים ואיך באמצעות פידבקים חיוביים לתמוך בהם ולעזור להם להשתלב במסגרת החינוכית כמו שאר הילדים.

טיפול קוגנטיבי

טיפול פסיכולוגי המלווה בטיפול התנהגותי משפר את הסימפטומים ואת בעיות ההתנהגות אצל הילד ( או המבוגר). פסיכולוג יצליח להגיע לתוצאות טובות בתוך זמן קצר אך ידוע כי קשה לשמור על הישגי הטיפול לאורך זמן ולכן נהוג לערב את ההורים ואת הצוות החינוכי בבית הספר כדי שכולם יתמכו בילד, יעניקו לו משובים חיוביים על התנהגות טובה והישגים וכך הילד מעודד וממשיך במגמת שיפור התנהגותית. נהוג לשלב טיפול קוגניטיבי המעניק לילד כלים ושליטה עצמית למציאת פתרונות יעילים לבעיות התנהגותיות. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה