תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול רגשי – קשת של פתרונות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול רגשי – קשת של פתרונות / מאת: פורטל קשב וריכוז
טיפולים רגשיים נועדו לסייע למטופלים במגוון רחב של בעיות. טיפול רגשי ניתן על ידי אנשי מקצוע בעלי התמחויות מגוונות, שמציעים קשת רחבה של סגנונות טיפול. בין המטפלים ניתן למצוא פסיכולוגיים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, אנשי חינוך ועוד. בין שיטות הטיפול והאבחון נמצא הקשבה, משחק, קריאה וכתיבה, ואפילו טיפול עם בעלי חיים שעוזרים בהתמודדות עם קשת רחבה של בעיות ואתגרים רגשיים.

לפעמים מקשיבים
ישנם מטפלים רגשיים שהם למעשה פסיכולוגים בעלי תואר שני ומעלה בפסיכולוגיה. בין הפסיכולוגים שמציעים טיפול רגשי, ניתן למצוא פסיכולוגיים שפועלים בשיטות קלאסיות שכוללות בעיקר הקשבה לדברי המטופל. יחד עם זאת, ישנם סוגים רבים של פסיכולוגים שפועלים בשיטות אחרות שאינן רק הקשבה. בעיות רגשיות רבות, כגון חרדות, פוביות ומחשבות טורדניות, יכולות להיות מטופלות למשל באמצעות פסיכולוגים התנהגותיים. פסיכולוגים כאלה משתמשים בסוג טיפול הידוע בשם CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת טיפול כזה משתמשים, בין היתר, בטכניקות של חשיפה, איתור של מחשבות מעיקות והחלפתן ועוד.

לפעמים מלטפים
אחד מן הסוגים של טיפול רגשי, החדשים יחסית, הוא טיפול באמצעות בעלי חיים. טיפול בעזרת בעלי חיים יכול להתאים לאנשים שסובלים ממחלות המלוות בקשיים רגשיים (פיגור שכלי, תסמונת דאון), באנשים הסובלים מקשיים חברתיים מגוונים (אנשים בעלי ליקויי קשב וריכוז, היפראקטיביים, אנשים הסובלים מחרדה חברתית), אנשים בעלי מוגבלויות ועוד. בהיבט הרגשי, היתרון של השיטה הטיפולית הזאת על פני שיטות רבות אחרות, טמון בעובדה שמדובר ב”טיפול ללא טיפול”. הטיפול הוא חוויתי, כאשר הקשר המקובל של מטופל-מטפל מקבל צורה שונה לחלוטין.

לפעמים משחקים
טיפול רגשי נוסף שמסוגל לסייע למנעד רחב של בעיות פסיכולוגיות ורגשיות הוא טיפול באמצעות משחק או טיפול בדרמה. בבסיס השיטה הזו טמונה ההנחה שבאמצעות משחק ניתן לחשוף בעיות עמוקות וקשות, שלא ניתן לחשוף אותן בדרך אחרת. לעיתים עצם החשיפה מאפשר פריצת דרך והמשך התהליך הטיפולי. שימוש של טיפול במשחק נעשה הן בקרב אנשים שסובלים מבעיות שונות שאינם נחשבים לפגועי נפש, והן בקרב פגועי נפש קליניים. לטיפול במשחק שני היבטים מרכזיים:

• אבחון – על ידי הניתוק שבין האדם לבין הדמות שהוא משחק, חושף המטופל-השחקן רבדים שאינו מסוגל או אינו רוצה לחשוף באמצעות אבחון שגרתי, למשל על ידי שאילת שאלות או מילוי שאלונים פסיכולוגיים.

• ריפוי והטבה – התהליך הטיפולי שבמשחק מאפשר לפתח ולתרגל קשת רחבה של רגשות והתנהגויות חדשות. בכך יכול הטיפול לעזור לאנשים בעלי קשיים רגשיים מסוגים שונים, קשיים חברתיים, בעיות בדימוי העצמי וכן הלאה.

לפעמים כותבים
צורה אחרת של טיפול רגשי שעוקפת את הטיפול והאבחון הפסיכולוגי הקלאסי היא טיפול ביבליותרפי. כאן, בדומה לטיפולים רגשיים אחרים שמהותם יצירה, יכול המטופל לחשוף את עצמו ורבדים בלתי מודעים לו, שחבויים עמוק מידי או מפחידים מידי. הדבר יכול להיעשות באמצעות כתיבה של טקסטים כגון שירים או סיפורים, אבל יש מטפלים שנוהגים גישה מרחיבה הרבה יותר מזה. עבור מטפלים כאלה, טקסט טיפולי, שיכול להיות יצירה של המטופל או טקסט קיים, יכול להכיל יותר ממילה כתובה. סרטים, תוכניות טלוויזיה, כתובות גרפיטי, קלפים מיוחדים למטרות טיפוליות, הם רק דוגמאות של הכלים בהם עושים שימוש מטפלים רגשיים שפועלים על פי השיטה של ביבליותרפיה. 

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז  

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה