תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר סנטר – טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר

מרכז אמיר סנטר הוא מרכז להתפתחות הילד, העוסק בכל ההיבטים ההתפתחותיים ומשרת את המגזר הערבי. מטופלים בו ילדים המאופיינים במגוון רחב של קשיים ולקויות: הפרעת קשב וריכוז, לקות למידה, בעיה התנהגותית, קושי רגשי, וכן עיכובים התפתחותיים שונים. השירות במרכז אמיר-סנטר ניתן לילדים מגילאי שלוש ומעלה (עד לגילאים בוגרים יותר), בעברית ובערבית. רבים מהטיפולים במרכז עושים שימוש בכלים הבעתיים ויצירתיים, כגון אמנות, תנועה, מוסיקה, משחק, ביבליותרפיה וכיוב’. במרכז מעניקים מקום מכובד גם לתחום האבחון בבניית תכנית טיפולית מתאימה.

קשיים התפתחותיים ורגשיים בקרב ילדים
ילדים ומתבגרים חשופים למגוון רחב של קשיים התפתחותיים ומצוקות. אלה עשויים לכלול לקויות למידה, קשיים חברתיים, לקויות גופניות , טראומות וכיוב’. כמעט לכל אחד מהקשיים שעמם מגיעים הפונים למרכז אמיר-סנטר יש השלכות רגשיות משמעותיות. כאשר מבוגרים נחשפים לאחד מהמצבים הללו, הם יכולים לבחור מתוך מגוון של דרכי התמודדות: הם יכולים לפנות לקבלת עזרה מקצועית, לחפש תמיכה ואוזן קשבת אצל בני זוג, משפחה וחברים או לחפש דרכים לשנות את המצב שמכביד עליהם. בניגוד למבוגר, הילד אינו יצור אוטונומי. הוא עדיין תלוי במבוגרים שסביבו, הוא עדיין נמצא בשלבים של גיבוש זהותו ומציאת מקומו בעולם החברתי, הוא עשוי להתקשות להסביר ולהבין בינו לבין עצמו את החוויות הקשות שעוברות עליו ואת הסערה הפנימית שהוא חווה. בנוסף, בגלל שלעתים קרובות אין לילד את היכולת להביע במילים את מה שמכביד עליו, הוא ינסה להביע זאת במעשים, ואכן פעמים רבות ילדים מפגינים מצוקה רגשית בכך שהם הופכים מסוגרים, או אגרסיביים, “דביקים” ומסרבים להיפרד, חוזרים להרטיב וכיוב’. העובדה שמי שאמור להקל על מצוקתו של הילד הוא המבוגר, שמדבר “בשפה אחרת”, עלולה להביא לעיכוב בזיהוי המצוקה והצורך בעזרה, ולעורר בילד תחושת בדידות גדולה יותר. המצב אף מורכב יותר בקרב מתבגרים, שמחד הם עדיין חווים תלות וצורך בקרבה וסיוע של מבוגרים, אבל שואפים לפתח ולהעצים את עצמאותם, ולכן הם עשויים להסתיר את המצוקה שהם חווים.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה
במרכז אמיר-סנטר אנו מאמינים שלאור המאפיינים הייחודיים של קשיים רגשיים בגילאים הצעירים, פעמים רבות הדרך להציע סיוע ותמיכה לילדים אלו היא לאו דווקא דרך דיבור ושיחה, אלא באמצעי הבעה יצירתיים יותר. עבור ילדים, דרך שימוש בכלים כמו משחק, דרמה, ציור ופיסול, תנועה וריקוד או סיפור, אפשר לתת ביטוי למחשבות, רצונות ופחדים בצורה שהיא גם מאוד אותנטית וכנה, וגם הרבה פחות מאיימת ומכאיבה לילד מאשר ניסיון לומר במילים את אשר על לבו. שימוש בכלים אלה מאפשר ביטוי של רגשות קשים שלא פעם “נחסם” עקב בושה או חשש של הילד. מצוקה רגשית היא הרבה פעמים חוויה שהיא קודם כל בודדה, ומתלווה אליה תחושה שלא ניתן לשתף ולספר, ושאף אחד לא יבין. המרחב שבו מתאפשר למטופל להביא את עולמו הפנימי לידי ביטוי תוך שימוש בצבע, בתנועות ומחוות גוף, במשחק דרמטי בסיפורים שונים, הוא בעצם מקום שבו אפשר להרגיש בטוח להיכנס לדיאלוג עם המטפל, ולהרפות קצת מהספק לגבי היכולת של האחר להבין אותי. המטפל יכול לזהות באלמנטים היצירתיים של המטופל ביטוי לרגשות, לתפיסת העולם שלו ולמקומות שבהם הוא זקוק לליווי לתמיכה וסיוע בעיבוד חוויות לא פשוטות. במקרה של מטופלים ילדים, מתקיימת גם תקשורת עם ההורים, על מנת להדריך אותם ולסייע גם להם להבין כיצד לעזור לילדם.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה