תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

יתרונות וחסרונות הטיפול התרופתי בבעיות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הבחירה בטיפול תרופתי לבעיות קשב וריכוז
מי שכבר אובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז, בין אם במבחן/ בדיקת טובה (TOVA) או בכל דרך אחרת, בוודאי מרגיש שזוהי התחלה חדשה: סוף סוף יש הסבר לבעיות הקשב, הריכוז, לאימפולסיביות, להיפראקטיביות, לאתגרים היום-יומיים שהסובל מהפרעות הקשב והריכוז עומד בפניהם, להפרעות השינה ולשלל תסמינים נוספים הקשורים להפרעת קשב וריכוז.

עם האיבחון של הפרעת הקשב והריכוז מוצע למאובחן הטיפול התרופתי הקונבנציונלי, שאמור להקל על שגרת היום-יום שלו. ברם, יש לדעת, שכמו בכל טיפול תרופתי, גם לטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז יש יתרונות וחסרונות, שיפור בתסמינים בצד תופעות לוואי.

כיצד נדע אם הטיפול מתאים לנו?
לאחר שקיבלנו את המלצות המאבחן או המטפל וכל אפשרויות הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז עומדות בפנינו, עלינו להפעיל את שיקול הדעת שלנו בהתבסס על מירב המידע שנאסוף על התרופה. יעילות הטיפול בהפרעת קשב וריכוז, כאמור, אמורה לבוא על חשבון פנים אחרים בחיינו וכדאי שנדע עליהם.

גם אם טיפול מסוים קצר הצלחה אצל מטופלים אחרים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, אין בכך משום הבטחה שזהו הטיפול שבהכרח מתאים להפרעת הקשב שלנו. מטופלים שונים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הם בעלי תסמינים שונים לאותה הפרעה ובעלי נקודות קיצון שונות הבאות לידי ביטוי במרחבים שונים בחייהם.

המחקר וייעול הטיפול התרופתי
המאה הקודמת הביאה איתה פריצות דרך משמעותיות בתחום חקר המוח בכלל ובתחום הבנת הפרעת הקשב והריכוז. המחקרים הרבים ופריצות הדרך בתחום הם סמן חיובי בעניין הטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז, המשתייכת להפרעות הנוירולוגיות. הטיפול התרופתי נחקר בזמן הווה ובאופן אמפירי, כך שהמטפלים והמאבחנים של הפרעות קשב וריכוז  מעודכנים בכל המחקרים האחרונים והם מאומנים להמליץ לכל מטופל הסובל מהפרעת קשב וריכוז על התרופה המתאימה לו. טווח הטעות, גם אם קיים, הוא קטן.

‏בשוק מוצעות מספר תרופות,המאפשרות הפתחה זמנית של הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז. ריטלין היא רק אחת מהן. כמו בכל תרופבה אחרת, יש ליטול את התרופות להפרעת קשב וריכוז באופן אחראי ומושכל, ולהתאים את התרופה לצורכי המטופל ולנסיבות חייו הסביבתיות והחברתיות.  השימוש  בתרופה להפרעות קשב וריכוז נועד לעזור לחולה, ועל כן במידה ונגרם למטופל נזק – יש להפסיק את השימוש בתרופה שנרשמה.

מטופלים רבים בהפרעות קשב וריכוז יכולים להעיד, שהטיפול התרופתי נמצא עבורם  יעיל יותר מהרבה יותר שיטות טיפול אחרות, שאינן תרופתיות. הטיפול התרופתי מתמקד בלתקן את התסמינים שמקורם בליקויים בתפקוד המוח ומאפשר למטופל לקיים שגרת חיים ועבודה נורמלית, רציפה וללא התסמינים המעיקים של הפרעת הקשב והריכוז.

חסרונות הטיפול התרופתי

בראש ובראשונה יש לציין, כי כל התרופות המיועדות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז אינן מיועדות לטיפול בלקויות למידה. כרגע אין בשוק שום תרופה המטפלת בלקויות למידה לסוגיהן השונים.

מתנגדים רבים לטיפול התרופתי טוענים, בהמשך לאמור לעיל, כי מאותה סיבה התרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הן בעייתיות, מכיוון שאף תרופה אינה מביאה לביטול מוחלט של הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז. השפעתן של כל התרופות היא זמנית, וברגע שמפסיקים ליטול אותן השפעתן נעלמת לחלוטין. הטענה העולה מכך, אם כן, היא שהתרופות להפרעות קשב וריכוז עלולות לגרום להתמכרות אצל הנוטלים אותן.

בעקבות האמור לעיל, החלה להתפתח גישה הוליסטית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, שמטרתה היא טיפול רב-תחומי בהפרעות הקשב והריכוז. על פי גישה זו, התרופות הן נדבך אחד בטיפול בהפרעות הקשב והריכוז, ואין להסתנך עליהם כעל המענה היחיד לבעיה. גם אם מחליטים ליטול תרופות, יש לעשות זאת כחלק מתוכנית ביהוויוריסטית, המחזקת את מיומנויות הקשב ושאר הלקויות אצל המטופל, כך שיוכל להתמודד עם הפרעת הקשב והריכוז גם ללא נטילת תרופות.  למרות הדיעה שהטיפול חייב לכלול גם מרכיב תרופתי, אין אפשרות חוקית לחייב אדם לקחת בעצמו או לתת לילדו תרופה להפרעת קשב בניגוד לרצונו.

התנגדות נוספת, המועלית לעיתים תכופות בכלי התקשורת והמדיה השונים, היא הקלות שבה רופאים רושמים ריטלין לילדים ומבוגרים, ללא הבדיקות והאבחונים הנדרשים. הריטלין, תרופה אשר קשה לקבוע את המינון האידיאלי שלה עבור המטופל, עלול לגרום לתופעות לוואי בעייתיות ולנזקים אחרים בשימוש לא מבוקר ולא אחראי. טענות רבות עולות כנגד התנהלות לא מקצועית של רופאים, שנובעת ממניעים כלכליים.

יש ליצור קשר מיידי עם הרופא במקרים בהם יש בעיות במינון, תופעות לוואי או ספקות פתאומיים בנוגע לכדאיות של הטיפול התרופתי‏. חוסר תגובה עיקבי לטיפול בתרופות ממריצות צריך לעורר את חשדו של הרופא לאפשרות של אי היענות תרופתית, אבחנה בלתי מדוייקת ו/או קיומה של תחלואה נלווית שטרם אותרה.

לסיום, נציין את הגישה המתנגדת לטיפול תרופתי ותומכת במתן תוספי תזונה טבעיים, המעודדים את הגברת הקשב והריכוז. תומכיה של גישה זו טוענים, שתוספי התזונה אינם גורמים להתמכרות וכי הם בטוחים לשימוש ואף משפרים את החוסן הגופני.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה