תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים, בהנהלת רמי כץ.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים, עוסק בטיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית – NDFA.

המרכז עוסק בשלושה נושאים:

1. אבחון וטיפול בבעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות לקויי תפקוד ולמידה, בעיות ויסות חושי, איחור התפתחותי, אוטיזם, בעיות רגשיות, חברתיות והתנהגותיות ועוד.

2. השתלמויות לאנשי מקצוע שרוצים ללמוד את הגישה, כמו פסיכולוגים, מורים או תרפיסטים, וקורסים מקצועיים להסבה מקצועית, להכשרת מטפלים ומאבחנים.

3. עבודה עם משרד החינוך – מרכז כישורי למידה מפעיל את התכנית לקידום כישורי למידה במערכת החינוך, במאות גנים ובתי ספר בכל רחבי הארץ. התכנית מאושרת על ידי משרד החינוך ומופעלת תחת פיקוחו.


בראש מרכז כישורי למידה עומד רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר, ומייסד הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית.

 

כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים, הוא מרכז ארצי המפעיל סניפים במרכז ובפריפריה. המרכז מתמחה באבחון וטיפול בגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית(NDFA) . בראש מרכז כישורי למידה עומד רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר, ומייסד הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית.

 

אבחון וטיפול במרכז כישורי למידה:

בכישורי למידה מרכזים רבים לאבחון וטיפול בפריסה ארצית, בהם ניתנים שירותים לבני כל הגילים, מתינוקות ועד למבוגרים.

כישורי למידה מבצעת אבחון מעמיק וטיפול  בליקויי תפקוד, למידה וחברה כגון דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, דיספרקסיה, היפוטוניה והיפרטוניה, בעיות ויסות חושי, בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), אוטיזם,  PDD, , שיתוק מוחי, איחורים התפתחותיים, ליקויים בארגון הנוירולוגי, בעיות רגשיות, בעיות חברתיות, בעיות התנהגותיות ועוד.

 

מטרת האבחון של כישורי למידה:

מטרתנו אינה לחפש כותרת או שם לקושי שיש למאובחן, כגון בעיות קשב וריכוז או היפראקטיביות. המטרה שלנו הינה לאתר את שורש הבעיה ולהבין את התפקודים הבסיסיים שגורמים לבעיה זו. רק כך נוכל לשפר תפקודים אלה על מנת לקדם את תפקודיו וכישוריו של המאובחן.

 

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית היא בראש ובראשונה התפתחותית. ככזו, הגישה אינה מתייחסת אל הקושי ברמה בה הוא מתגלה – אלא היא מבררת ומאבחנת את התפקודים הבסיסיים יותר, שכשל בהם גרם להתפתחות הקושי, במטרה לטפל בתפקודים אלו. לפיכך הגישה איננה עוסקת באבחון שמטרתו לתייג את האדם, והיא רואה בכותרות הללו (כגון: הילד הוא דיסלקטי, היפראקטיבי, אוטיסט וכיוב’) – מתן שם בלבד. במקום זאת הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית חותרת אל השורש התפקודי של הבעיות, ומטפלת בשורשיהן.

 

אם האדם כבר מגלה ליקוי בתפקוד חשוב (לדוגמא: ילד שכבר נכשל בלימוד הקריאה), האבחון יבדוק מהם התפקודים הבסיסיים הלקויים שבגללם הופיע הקושי בתפקוד, והטיפול מתייחס לקידום ושיפור תפקודי-בסיס אלה.

 

לעומת זאת, אם ידועים לנו התפקודים הבסיסיים שהפרעה בהם יכולה למנוע התפתחות של יכולות תפקודיות חשובות בעתיד (למשל: כתיבה, תקשורת שפתית, חברתיות נינוחה וכו) – ניתן לאתר ליקויים בתפקודים בסיסיים אלה כבר בשלב מוקדם, ולטפל בהם זמן רב מראש, ובכך למנוע כשלים עתידיים.

 

הכשרות מקצועיות במרכז כישורי למידה:

המרכז מקיים השתלמויות וקורסים מקצועיים לאנשי חינוך והוראה, לאנשי מקצוע טיפוליים, למאבחנים למעוניינים בהסבה מקצועית ועוד, דרך הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית.

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית היא גישה הוליסטית וכוללת. היא מתייחסת למגוון תפקודים אישיים ושלבי התפתחותם השונים.

התכנים המועברים בקורסים ובסדנאות של המרכז כוללים מידע מקיף על נושא ליקויי למידה ומשמעותם, על נושאי ויסות חושי והדרכים לטפל בם, על הפרעות קשב וריכוז ודרכי ביטוין, על היפראקטיביות, על בעיות קוגניטיביות כמו דיסלקציה ודיסקלקוליה, על אוטיזם, איחור התפתחותי ועוד.

ההשתלמויות מזכות בתוספת גמול עם ציון ממשרד החינוך.

 

תכנית במערכת החינוך:

המרכז אחראי ליוזמה יוצאת דופן – הטמעת הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית במערכת החינוך. הגישה שפותח על ידי רמי כץ מיושמת למטרת פיתוח כישורי למידה. היא מופעלת כיום  במאות גני ילדים וכיתות בתי הספר. הגישה זוכה להכרה מטעם משרד החינוך ופועלת תחת פיקוחו.

 

התוכנית החינוכית כוללת שלוש רמות של עבודה:

* אבחון וטיפול – ברמת האבחון והטיפול, אם הילד נכשל בקריאה, האבחון בודק את התפקודים הבסיסיים שגרמו לכשל זה, והטיפול מתייחס לקידום ושיפור תפקודים אלו.

* מניעה – ברמת המניעה נעבוד על איתור הבעיה ועל מניעת כשלים בעתיד. כך, לדוגמה, אם יש בעיה בתפקוד כמו קריאה, וידוע כי בעיה זו יכולה להשפיע על התפתחות של תפקודים נוספים בהמשך,  ניתן לאתר אותם כבר בגן ולטפל בהם זמן רב מראש.

* קידום תפקודים – כאשר ידועים התפקודים הבסיסיים, וההתנסויות הדרושות לבנייתם וקידומם ידועות, ניתן לשלבם בסדר היום של הילד, הן בבית, הן בגן והן בבית הספר.

יחד עם הידע הפדגוגי של הגננות והמחנכות בכיתה, ניתן לשלב את מגוון ההתנסויות שבונות את תפקודי היסוד עם כל תכני הלימוד. שילוב הפעילויות בצורה של משחק, גורם לילד להפנים אותן כדבר מהנה, ולכן הוא ירצה לעשותם שוב ושוב.

 

לתפיסת העולם של הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית יש ביקוש נרחב גם במערכת החינוך וגם על ידי הורים שמחפשים מענה טיפולי לקשיים של ילדיהם בתחומי הלמידה וההתנהגות.

הגישה פועלת כיום במגוון נרחב של בתי ספר וגני ילדים בארץ, ובכל מקום, מורים, גננות ומנהלי בתי ספר מתארים את ההשפעה החזקה של התוכנית על הפחתת רמת האלימות בגן ובבית הספר. כמו כן, מתקבלים דיווחים נרחבים על הפחתת הצורך בשימוש ברטלין אצל הילדים.

במקביל, ניכרת בכל הכיתות ירידה חדה בעוצמת הרעש, וכך נוצרת אווירה שקטה ויצירתית. הילדים מפתחים יכולת הקשבה ולכן אינם זקוקים יותר להרמת קול ולצעקות כדי לקבל תשומת לב. עוד המורים מדווחים, כי התלמידים מתעניינים יותר בנעשה בשיעור.

הגישה הייחודית של כישורי למידה מאפשרת לילדים לגשת ללמידה כאל חוויה, ולפיכך היא מתבצעת מתוך רצון ושמחה.

כישורי למידה – שלח פניה ישירה

[pojo-form id=”200967″]
מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה