תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כישורי למידה – טיפול בהיפראקטיביות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כישורי למידה- המרכז לקידום תפקודים

מרכז כישורי למידה הוא המרכז הארצי ליישום הגישה הנוירו- התפתחותית- תפקודית (NDFA). במרכז קליניקות המספקות שירותי אבחון וטיפול בתחום הליקויים התפקודיים, ליקויי הלמידה וכישורי הלמידה בקרב ילדים ומבוגרים. למרכז פונים ילדים עם מגוון קשיים בתחומים שונים, ביניהם הפרעת קשב וריכוז, הפרעות תקשורת (PDD), קשיי שפה, דיסלקציה, ליקויי ויסות חושי, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ואיחורים התפתחותיים. בנוסף, המרכז מכשיר מטפלים ואנשי חינוך לעבודה בתחום, והוא אף פועל בשיתוף מערכת החינוך ומנחה תכניות מטעמו במסגרות חינוך ברחבי הארץ.
המרכז מנוהל ע”י רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר.

הגישה הנוירו- התפתחותית- תפקודי (NFDA)
גישת NFDA דוגלת בגישה התפתחותית, בה עלינו להסתכל על הילד המתפתח ולראות את שלבי ההתפתחות כנבנים זה על גבי זה. שלבי ההתפתחות הללו מהווים מעין אבני יסוד, אותם יש לטפח ולקדם כדי לפתח את כישורי החברה, הלמידה וההתנהגות של הילד. איכותו של כל שלב התפתחותי נקבעת על פי יחסי הגומלין בין גורמים תורשתיים ומבניים (אותם הילד מביא עמו) לבין גורמים סביבתיים (מה שהילד פוגש בבית, בגן ובבית הספר). אבחון וטיפול על פי גישת NDFA לא מתמקדים בסימפטומים ההתנהגותיים שהילד מציג על פני השטח, אלא מתייחסים לגורמים התפתחותיים מוקדמים העומדים בבסיס הקושי של הילד, כלומר, למקור הבעיה. לכן הטיפול מתמקד במקור ולא בהתנהגות הנגלית לעין. בצורה זו ניתן להגיע לטיפול יעיל ומעמיק יותר.
הטיפול במרכז כישורי למידה אינו טיפול תרופתי, כי אם טיפול התנהגותי ופיזיולוגי, הכולל מתן התנסויות סביבתיות שונות שמטרתן לפתח את תפקוד המוח ומערכת העצבים ובכך להפחית את הקשיים השונים של הילד.

היפראקטיביות
היפראקטיביות היא פעלתנות יתר השכיחה אצל ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.
מבחינת הסימפטומים ההתנהגותיים, הילד ההיפראקטיבי מתקשה לעכב את תגובותיו (כלומר, לחדול או להימנע מהתנהגות מסוימת גם אם הוא רוצה בכך), סובל מאי שקט פסיכו- מוטורי (מתקשה לשבת לאורך זמן, רץ וקופץ ופעיל גופנית הרבה יותר מבני גילו) ונוטה להתקשות לעסוק בפעילות אחת בלבד. היפראקטיביות עלולה לטמון בחובה גם קושי רגשי וחברתי לא פשוט. בגלל הקושי להישאר בסיטואציה, ילדים אלה מתקשים להתמיד במשחק חברתי, והם עלולים להיחוות על ידי חבריהם כלא קשובים ומעייפים. הילד עלול להיתקל גם בקושי מול הגננות, המורים וההורים עקב קשייו בתפקוד היומיומי. מעבר להבנת הסימפטומים ההתנהגותיים, חשוב להבין שהיפראקטיביות יכולה לנבוע מגורמים שונים ומגוונים, כל אחד מהם ידרוש התאמת טיפול שונה. לכן חשוב מאוד להבין את השורש ההתפתחותי שמוביל לבעיית ההיפראקטיביות ולשם כך חשוב לעשות אבחון מעמיק ומקצועי.

אבחון וטיפול בהיפראקטיביות במרכז כישורי למידה
במרכז כישורי למידה מציעים אבחון וטיפול לילדים המראים סימפטומים של היפראקטיביות. מטרת האבחון למצוא את שורש הבעיה שמובילה להתנהגות ההיפראקטיבית, ולטפל בה מהשורש.
הילד והוריו מוזמנים תחילה למפגש אבחון, במהלכו ינסה מאבחן מטעם המרכז להגיע לשורש הבעיה, באמצעות כלי אבחון שונים וגם באמצעות שיחה עם הילד והוריו, והקשבה לקשיים, לאופיים ולסיטואציות בהן הם מתבטאים.
מרכז כישורי למידה רואה בהורים חלק חשוב בכל ההליך הטיפולי, ולכן לאחר סיום האבחון נפגש המאבחן עם ההורים ועם הילד לפגישה נוספת, בה מקבלים ההורים הדרכה מסודרת ומקצועית בנוגע לממצאי האבחון, מה הקשיים שנמצאו באבחון ומה מקורם, אך הדבר החשוב ביותר – מה ניתן לעשות כדי לקדם את ילדים מבחינה תפקודית. ההורים הם שמקבלים את הכלים להתמודד עם קושי ילדם ולקדמו.

להורים ניתנת הבחירה המלאה כיצד ליישם את התכנית הטיפולית- בעצמם בבית או במרכז כישורי למידה, עם מטפלים מקצועיים. המשפחות יזכו לפגישה עם מתרגל מוסמך מטעם המרכז, בה ילמדו ההורים והילד את התרגילים המרכיבים את התכנית. אנו במרכז כישורי למידה סבורים כי ביצוע התכנית בבית היא האפשרות המומלצת, מאחר והיא מעצימה הן את הילד והן את המשפחה בהתמודדות עם הקושי, ולצורך כך אנו גם שמים דגש על הסבר מפורט של כל אחד מהתרגילים, מטרתו וכיצד הוא משתלב ברציונל של התכנית הכוללת.
מרכז כישורי למידה נמצא בכל השלבים על מנת לעקוב אחר ההתקדמות, לתמוך וללוות את הילד ומשפחתו בתהליך ההתמודדות עם הקושי והשינוי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה