תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כל מה שרציתם לדעת על דיסלקציה ולא ידעתם לקרוא

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

זוכרים את הילד ביסודי שהיה תמיד יושב מאחור ומנסה לא להתבלט יותר מדי? זוכרים כיצד צחקתם כשקרא מתוך ספר או מחברת באיטיות משוועת ולא הצליח לסיים משפט אחד בקריאה נכונה? נכון שאתם מבינים היום למה זה קרה? אחד מתוך אנשים בישראל סובל מלקות למידה בקריאה הלא היא דיסלקציה. כמה מהם גם יודעים את זה?

דיסלקציה – לדעת לקרוא את התמונה

כדי לסבר את האוזן, לחמישה עשר אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל יש דיסלקציה וארבעים אחוז מתוכם הינם מחוננים. נרגענו? אפשר להמשיך…
 דיסלקציה הינה ליקוי פיזי, ליתר דיוק נוירולוגי המאופיין בקושי בהבנת המבנה של צירופי אותיות ומספרים ולכן דיסלקטים מתקשים בקריאה ואף במתמטיקה. הדיסלקציה אינה אחידה לכולם וקיימות דרגות שונות של קושי החל מחוסר יכול מוחלט ליצור שלם מרצף של אותיות או מספרים, וכלה בדיסלקציה קלה המקשה על קריאה קולחת ורהוטה אולם מאפשרת אותה.

דיסלקציה קשורה גם ליכולות שמיעה ולעיבוד אוסף של מילים שהשומע אותן, הלוקה בדיסלקציה, לא מצליח לעקוב אחר משפטים שלמים, מאחר והוא מפענח כל מילה באופן אינדיבידואלי ובעצם מתקשה לעקוב אחר קצב הדיבור של המשוחח עימו.

דיסלקציה משפיעה על ראייה מרחבית, ומי שלוקה בה רואה הכל כתמונה, ולכן קשה לו להתמודד עם מערכות המבוססות על סמלים כמו מספרים ואותיות.

בשל הקושי הרב הכרוך ביצירת קשב, שיאפשר קריאה רציפה, מוצאים עצמם רבים בעלי דיסלקציה פשוט מוותרים על הקריאה כליל, ובכך פוגעים ביכולות האינטלקטואליות שלהם, מבודדים עצמם מקבוצת בני גילם שכן קוראים ופוגעים באינטלקט.

דיסלקציה ודיסגרפיה ומה הקשר בכלל?

אם הדיסלקציה היא לקות הפוגעת ביכולת לקרוא ולהבין את הנקרא כפשוטו, דיסגרפיה היא לקות המאופיינת הן בקושי מוטורי של אחיזה נכונה בכלי הכתיבה והן בקושי ביצירת רצף של סמלים המרכיבים מילה, ולאחר מכן משפט, וכן קיים בכתיבה ריבוי של שגיאות כתיב והיפוך של אותיות, כלומר מיקום לא נכון שלהן במילה.

לא ידוע אם יש קשר ישיר בין דיסלקציה לדיסגרפיה, אולם ברוב המקרים דיסלקציה צועדת יד ביד עם ידידתה הדיסגרפיה…קיימים מספר סוגים של דיסלקציה, בין היתר:

 

  • דיסלקציה פונולוגית- בקרב פעוטות  מתבטאת בקשיי התבטאות מילוליים, אוצר מילים דל וקשיי ניסוח. בקרב מבוגרים היא באה לידי ביטוי במיומנויות קריאה, קשיים באיות וניסוח לא ברור ומסורבל.

 

  • דיסלקציה לקסיקלית- מאופיינת בקושי בהבנת הנקרא, במיוחד אם קיימות במשפט מילים חדשות, קשיים באיות וזכירה של כתיבה באיות נכון.

 

  • דיסלקציה ויזואלית– מאופיינת בקושי במיקוד חזותי של המילה הכתובה תוך הפרדה בין הרקע למילים, דבר היוצר בלבול בעין, וכן קושי לעקוב אחר אות אחת אחרי השנייה עד ליצירת מילה שלמה.

 

פעמים רבות מזוהה דיסלקציה עם הפרעות קשב וריכוז, אולם הדבר אינו מחויב המציאות. נכון שקיימות בעיות ריכוז, אולם לרוב הן נובעות מחוסר היכולת להתמקד במילה ולהצליח בקריאה, ורמת הריכוז יורדת.

טיפול של דיסלקציה מתחיל באבחון הבעיה והבנה כי לא מדובר בילד או בוגר שלא יודע לקרוא או לחילופין קצר ראייה, ולאחר שלילת אפשרויות אלו באמצעות אבחון דידקטי הבודק בין היתר גם את רמת המשכל, ניתן להעריך את חומרת הבעיה ודרכי ההתמודדות איתה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה