תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כמה דברים על דיסלקציה ורגש

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי בעצם דיסלקציה ומהו הטיפול הראוי לה?

דיסלקציה מתבטאת כקשיים בקריאה. לא מדובר בעצם במחלה, דיסלקטציה מתרחשת מבעיות שנבעו מהריון לא תקין לא פעם או מציגות ילד שלא התפתח כשורה, ילד שהתפתחותו באופן יחסי לחבריו נמוכה למדי ומצריכה בדיקה ואבחון מתאים.

ילדים עם דיסלקציה לרוב יעברו אבחון ולא יומלץ לעלות אותם ללימודים במידה ואין מוכנות או במידה וקיימת בעיה כזאת או אחרת המעידה על קשיי למידה עתידיים. הגיל הרך הינו הגיל הקריטי והחשוב ביותר לטיפול בבעיה מכיוון שבמידה ולא תטופל שהרי הקושי לא יניח אלא רק יגדיל את עצמו. התמודדות של אדם עם דיסלקציה הינה התמודדות קשה עם קשיי יום יום גם בתפקודים הקשורים ברגש. לרוב ילד עם תפקודי דיסלקציה יסבול מדימוי עצמי נמוך וההבדל בינו לבין חבריו יהיה בהחלט ניכר בשטח. לא פעם ילדים מתחילים את שנת הלימודים שלהם לפני הבשלות הראויה, כלומר ילדים לא מפותחים בעלי מוכנות אפסית עולים לכיתה א’ ולא מצליחים להשתלב מכיוון שאין הם עומדים בקרטריונים של ילדים בני גילם הביולוגי. חשוב לציין כי קיים הבדל בין גיל כרונולגי לביולגי. לעיתים קרובות מאוד ניתן לראות אדם בעל גיל ביולוגי תואם לשלנו ומאידך בגיל הכרונולוגי רחוק מאיתנו זה באלף שנות אור. חשובה תשומת הלב לנושא הזה שהרי קשור הוא ביכולות של התפתחות שאינה זהה בין אדם אחד לאחר למרות שהגיל הביולוגי זהה לחלוטין.

ילד עם עם בעיות הקשורות בדיסלקציה בא מרקע תורשתי. בעיות של דיסלקציה נובעות מרקע גנטי תורשתי. חקר האדם בלתי פוסק ומדי שנה עולים ובאים מחקרים בנושא המנסים להעשיר את התחום ולתרום לו ידיעות כאלה ואחרות נוספות, לא תמיד ניתן לעלות על בעיות או קשיים הנובעים מדיסלקציה או לקיות למידה אחרות. חשוב לציין כי על אף האבחון ראוי להשתמש במספר כילים על מנת לבחון את הבעיה ועל מנת לתת תשובה מתאימה לפעול נכונה על מנת להקל על ילדים או אנשים עם לקויות למידה או קשיים בקריאה. דיסלקציה הינה תופעה של קשיים בקריאה. של קשיים בין חיבור צליל המילה, היגוי המילה והקריאה עצמה, כלומר אם ניתן לתאר זאת במדויק ניתן לתאר תירגום של צליל והפיכתו לקריאת טקטס. אנשים עם הפרעות דיסלקציה לרוב לא יכולו לייצר אוצר מילים גדול שישליח גם על בעיות של יצירת דו שיח ואפילו לגמגום בהמון מקרים.

חשוב לציין כי ללא אבחון הבעיה וטיפולה המצב עלול להחמיר ואף לפגוע גם בתפקודים הקשורים ברגש. מן הסתם, אנשים עם הפרעות שלא מטופלות לא מצליחים לתפקד גם בחיי היום יום. אנשים שלא מצליחים לרוב חשים כלא יוצלחים, התפקוד הרגשי שלהם נפגע כי דימויים העצמי נפגע אף הוא. ישנו קשר בין לקויות למידה כאלה לבין ליקוי בתפקודים ריגשיים. לא תמיד קיים קשר אך חשוב לפסול את הנישה הזאת על הסף על מנת לאתר את הבעיה ולטפל בה על פי שהיא ראויה בפועל. טיפול באנשים הסובלים מבעיות דיסלקציה הוא הכרחי ביותר על מנת להקל על שגרת חייהם החברתית ואף להקל על התאקלמותם בסביבה נאותה. הם זקוקים לא פעם לסיוע ולעידוד מצד חבריהם כי כפי שנאמר אין ספור פעמים במאמר זה, ליקוי רגשי עלול לתרום את חסרונו ולתת את אותותיו במובן הפחות טוב.

חשוב לציין כי קיימים מכונים רבים המאפשרים אבחונים כאלה ואחרים ומנסים בהחלט לתת מענה או כילים לבעיות כגון הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה כגון בעיות דיסלקציה, דיסגרפיה וכד’. חשוב מאוד לבצע סקר שווקים נכון ומכוון ולהתייעץ עם אנשים מקצוע מוסמכים בלבד בטרם ניגשים לאבחון. חשוב לפנות לאדם בר סמכא, אדם בעל נסיון רב בתחום שיכול ברוב המקרים לאתר את קיום הבעיה וטפל בה בהתאם. אנשים לרוב רצים למאבחנים כאלה ואחרים בטרם חקרו את הבעיה עצמה ולמדו קצת על לב הבעיה. חשוב ביותר ללמוד את הבעיה ואז לפנות למכונים כאלה ואחרים על מנת להקנות כילים מיוחדים לטיפול. אבחונים היום הינם דבר יקר וחשוב לציין כי אבחון אחד לעולם אינו מספיק ותמיד חשוב ביותר לשלב בין שני כילים שונים על מנת לעלות על כמה שיותר בעיות שצצות עם הגיל ולא נעלמות מעצמן. חשוב לציין כי אדם שלא טופל בצערותו לא יוכל להעלים את הבעיה. הבעיה שם והיא לא תעלם אלא תגדל עם השנים ותשפיע רבות על חייו האישיים וכל היוצא בזה.

עוד על דיסלקציה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה