תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לחיות ב 360 מעלות- עולמם הייחודי של אנשים עם הפרעת קשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לחיות ב 360 מעלות- עולמם הייחודי של אנשים עם הפרעת קשב

הפרעת קשב אינה רק קושי בהתארגנות, במיקוד קשב, או בשמירה על קשב. הפרעת קשב היא תפיסה שונה של העולם. אנשים עם הפרעת קשב חיים בעולם מוצף גירויים. הם שומעים הכל, רואים הכל, מרגישים הכל, וחושבים את כל המחשבות בבת אחת. ככאלה, הם אנשים שחיים ב 360 מעלות, ללא יכולת לסנן את העולם. מצב זה יוצר לא רק תחושת הצפה מתמדת, אלא גם חשיבה שונה וייחודית, שחשוב לזהות אותה וללמוד להשתמש בה.

כמי שחיים ב-360 מעלות, רוב האנשים עם הפרעת קשב זקוקים לתמונה שלמה, גדולה ומלאה כדי לקלוט את העולם סביבם. החשיבה שלהם פועלת מן הכלל אל הפרט, מן התמונה השלמה אל הפרטים הקטנים. לכן, עודף פרטים מציף אותם, ויוצר אצלם תחושת בלבול. בניגוד למאפיינים אחרים של הפרעת קשב, שהם מאפיינים נראים לעין, כמו קשיים בהתארגנות או קושי בשמירה על קשב, הצורך בתמונה שלמה הוא חוויה פנימית שקשה לראות אותה וקשה להבין אותה. כדי להסביר את התחושה ואת הצורך אמר לי מבוגר עם הפרעת קשב: “זה כאילו שאני עומד מאד קרוב מול ציור שמן, ולא מצליח להבין מה מצויר בו מכיוון שאני רואה רק את משיכות המכחול. רק אם אתרחק מהציור, אוכל לראות את הקשר בין החלקים, ואז אוכל גם להבין אותו”.

הצורך בתמונה שלמה והקושי בהתמודדות עם עודף פרטים בולט במיוחד בתחום הלימודי. עולם הלמידה וההוראה מתאפיין בלמידה מן הפרט אל הכלל. בדרך כלל הלומד מקבל מידע הכולל פרטים רבים, שיוצרים תוך כדי הלמידה תמונה שלמה. למידה מסוג זה יוצרת אצל אנשים עם הפרעת קשב תחושת הצפה וחוסר יכולת לעקוב אחר החומר הנלמד. כדי לרכוש ידע הם צריכים לראות את התמונה השלמה, ולזהות את מטרת הלמידה ואת הקשר שלה לחומר נלמד קודם. תמונה שלמה מאפשרת להם להגיע לרמת ההבנה הנדרשת לרכישת הידע.

חוסר מודעות לצורך בתמונה שלמה עלול ליצור אצל אנשים עם הפרעת קשב, בכל הגילאים, חוויות כישלון לימודיות. מתוך הצורך שלהם בהבנה עמוקה ורחבה, הם שואלים שאלות רבות במהלך השיעור, ונתפסים כ”מציקים”, כמפריעים למורה או למרצה לקדם את השיעור. כתוצאה מכך רבים מהם לומדים שעדיף לא לשאול יותר מדי שאלות. כאשר הם מפסיקים לשאול שאלות, הם לא מקבלים את התמונה המלאה, לא מגיעים לרמת ההבנה שהם זקוקים לה, חווים חווית כישלון, ולעיתים קרובות נמנעים מלימודים במשך שנים רבות. לעומת זאת, אם הם מגיעים למודעות לצורך שלהם בתמונה שלמה ובהבנה מעמיקה, הם יכולים להגיע להישגים גבוהים. במקום להילחם בצורך לשאול שאלות הם יכולים לעסוק בחקר מעמיק של החומר הלימודי, ביצירת הקשרים בין התכנים הלמודיים השונים, ובמיפוי רחב של הידע. כאשר הם מרשים לעצמם את הלמידה המעמיקה לה הם זקוקים, הם יכולים להביא את יכולותיהם לידי ביטוי.

המודעות לחיים ב-360 מעלות גם מאפשרת לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז לזהות את החשיבה היצירתית ופורצת המסגרות שראיית העולם הייחודית שלהם יוצרת. כמי שיכולים לחשוב את כל המחשבות בבת אחת, כמי שמסוגלים לחשיבה רחבה ועמוקה, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים לחשוב רחוק יותר מאנשים אחרים, ולראות פתרונות שאנשים אחרים מתקשים לראות אותם. כאשר הם מודעים ליכולות אלה הם יכולים להשתמש בהן במגוון תחומים. אנשים שחיים ב- 360 מעלות יכולים להיות אנשי עסקים מצליחים, שיודעים לחשוב קדימה ולזהות הזדמנויות עסקיות במקום שאחרים לא ראו אותן, הם יכולים להיות אנשי מחקר פורצי דרך, הם יכולים להיות אנשי חינוך שיוצרים דרכי למידה ייחודיות, הם יכולים לעסוק בתחומים יצירתיים כמו כתיבה או עיצוב.

היכולת להגדיר ולזהות את צורך בחשיבה של 360 מעלו היא המפתח למימוש היכולות של אנשים עם הפרעת קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה