תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה והאבחון המתאים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהו אבחון ואיך ניתן לבצע אבחון על מנת לאתר לקויות למידה?

לקויות למידה הן למעשה בעיות אשר מצריכות אבחון מתאים וזאת על מנת לשלול אפשרות שאכן מדובר בלקויות למידה ולא בגורם אחר העלול להפריע לתלמיד במסגרת לימודיו.

מהו ייעודו של האבחון וכיצד הוא מסייע לאיתור לקויות למידה?

לאבחון יש מטרה והוא לסייע לאתר נכונה לקויות למידה מכיוון שלא תמיד מדובר בלקויות למידה והדבר עלול להזיק למאובחן יותר מאשר לתרום לו. אבחון ליקויי למידה הוא בעצם כלי שמסייע לאבחן נכון על פי סיבות ועובדות הנובעות מקושי למידה במצבים שונים לאבחן נכונה עד כמה שאפשר את המאובחן. במהלך אבחון נאגר מידע רלוונטי לאיבחון מדוייק שיתן אבחנה מדוייקת והמלצות או תכנית נכונה לטיפול בשאיפה שלמרות הקשיים שיהיו בדרך המאובחן יצליח לגבור על חלק מבעיות לקויות הלמידה ויוכל לתפקד בפער שאינו גדול מחברו לספסל הלימודים. כל מאבחן יכול לבחור תחומים של אבחון לפי שיקול דעת מקצועי שיפעיל בהתאם.

קיימים מספר רב של תחומים שאותם יבחר מאבחן בטרם יבצע אבחון על מנת לשלול או לאתר לקויות למידה, חלק מהדברים קשור בסיבת ההפניה, הישגים ותפקוד של התלמיד במקצועות שונים, רקע התפתחותי לצד משפחתי וחינוכי, דוחות קודמים מאבחונים שבוצעו בעבר, תכניות טיפול שהתקבלו בעבר על ידי מאבחנים אחרים. על מנת לאתר את הקושי הגורם לליקויי למידה לחוות אותו יש צורך לבחון את המנגנון הקוגנטיבי העומד בבסיס של מיומנות הלמידה הבסיסית וכולל, תהליך עיבוד קוגנטיבי בשפה המדוברת והכתובה, תהליך תפיסה חזותית, מרחבית ושמיעתית, תפקוד של קשב וריכוז, בעיות מוטוריות, זיכרון, תהליכים שקשורים במהלך חברתי וריגשי, עם זאת, חשוב ביותר לבחון גם את הרקע החינוכי של אותו לומד, יש לחקור ולבדוק לאילו שיטות למידה הוא נחשף וכמובן נחזור ונאמר כי ההיבט ההתפתחותי, ריגשי וחברתי לא פחות חשוב לבדיקה מעמיקה על אף שהוא נחשב מישני ללקויות למידה.

כלים לאבחון לקויות למידה

האבחון של לקויות למידה מאלץ התייחסות גדולה במספר נקודות אבחון. כלים לאבחון נועדו לספק למאבחן את היכולת ללמוד הכל על המאובחן כשכל כלי מספק מידע מסוג אחר. לעולם לא תקבע אבחנה רק על בסיס מוקד אבחון אחד. לא ניתן בשום אופן לקבוע אבחון רק על פי ממצא אחד אלא חובה לשלב בין כל הכלים על מנת להתמודד עם כל הלקויות למידה שנמצאות בהתפתחות מתמדת.

בטרם נשתמש בכלי לצורך אבחון לקויות למידה יהיה צורך לבצע מבדק בקרב אנשים שונים בגילאים שונים ולנסות לצור נורמה קבוצתית. בדיקת המאובחן תעמוד מול בדיקה של מישהו המשתייך לרמת האכלוסיה המתאימה לו. רק כך ניתן לדעת אם המאובחן נמצא מבחינת רמת ביצוע מתחת או מעל לבני גילו. ידוע כי התהליך הנ”ל מאוד יקר ואף גוזל זמן ארוך מאוד ולכן המון מבדקים יוצאים לפועל ועוברים לשימוש ללא נורמות או לחילופין עם מאגר נתונים מאוד קטן שלא יכול לייצג דבר.

אבחון נכון ולקויות למידה

לסיכום ניתן לאמר כי אבחון הינו דבר חשוב ביותר על מנת לשלול לקויות למידה ובאופן כללי לאתר את הבעיה הנכונה. אבחון לקוי עלול שלא לתרום למאובחן ואף להזיק לו. כשאנו מבצעים אבחון אנו בעצם שוללים את הבעיות העיקריות כגון לקויות למידה ולצידן אנו אף שוללים בעיות משניות כגון הפרעות התנהגותיות. האבחון חשוב אך לא פחות חשוב שיבצעו איש מקצוע שהישג ידו והבנתו בתחום, אחד הם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה