תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

TOVA מבחן טובה לאבחון ובדיקת הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון טובה | Tova להפרעות קשב וריכוז

אבחון טובה, TOVA הינו מבחן ממוחשב הנועד להיות חלק מתהליך האבחון של הפרעות קשב וריכוז. ומתאים למבוגרים ולילדים כאחד המבחן משמש ככלי מרכזי בתהליך מזה שנים רבות. את המבחן פיתחו חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה בארצות הברית עוד בשנת 1964 אך הוא נכנס לשימוש בין לאומי ומסחרי רק מספר עשורים לאחר מכן. כיום ניתן לומר שמבחן TOVA הוא המבחן המוכר ביותר בעולם לאבחון הפרעות קשב וריכוז, ישנם מספר מבחנים נוספים העוסקים בדיוק באותו הנושא ובאותן הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות אך מעמדו של מבחן TOVA עדיין יציב.

אבחון טובה - מידע, מאבחנים ותיאום תורים

אבחון טובה (tova) במבוגרים וילדים – מטרת המבחן

בעבר נהגו המחנכות להשתמש בביטוי “אינו ממצא את הפוטנציאל הטמון בו” להגדרתו של התלמיד, כשהוריו נקראו לבית הספר בשל הישגיו הנמוכים, כשעל סמך ההיכרות עם אותו התלמיד הם ידעו בוודאות שלתלמיד יש יכולות שכליות גבוהות יותר מהתוצאות בפועל. גם כיום נוהגות המחנכות להשתמש באותו הביטוי, אלא שבתקופתנו מודעות המורות לעובדה שזהו מעין רמז לכך שהתלמיד אולי לקוי למידה או בעל הפרעת קשב. פניה לאבחון נובעת לאור הקשיים המתמשכים של התלמיד או המבוגר בתפקוד הלימודי, החברתי, הבינאישי או התעסוקתי. הרבה לפני שהילד מגיע לגיל בר המצווה הוא מתמודד עם מגוון רחב של לקויות, שלא פעם דומות בתסמיניהן אך שונות במקור ממנו נובע הקושי. האבחונים השונים מותאמים לאופי החשדות, כמו בדיקת TOVA לאבחון הפרעות קשב, אבחון דידקטי לבדיקת כישורי הלמידה, אבחון נוירו-פסיכולוגי לבחינת חשד ללקות למידה בלתי מילולית וכדומה.

מבחן טובה לאבחון תפקודי הקשב הממושך

אבחון הפרעות קשב הינו אבחון רפואי. משמעות הדבר היא שרק רופא מומחה בתחום כמו נוירולוג או פסיכיאטר רשאים לקבוע אבחנה של הפרעת קשב. תהליך האבחון מורכב מראיון קליני ושאלונים אישיים, כשלעתים מסתייע הרופא בכלי אבחון מעבדתיים, שבכללם בדיקת TOVA. האבחון מעניק המלצות בתחום התרופתי במסגרת הרפואה הציבורית או הרפואה הפרטית, אך אינו מספק המלצות לצורך התאמות בבגרויות. במידה והנבדק הוא תלמיד, והאבחון נועד לצורך התאמות בבגרויות, יש לפנות גם אל האבחון הפסיכו דידקטי. בדיקת TOVA הינה בדיקה ממוחשבת אשר בוחנת את תפקודי הקשב הממושך. מטרת הבדיקה היא לספק מדד אובייקטיבי לתפקודי הקשב בהתאם לנורמות של הגיל. הבדיקה משמשת ככלי עזר בלבד לרופא המאבחן, ולבחינת תגובת המטופל לטיפול התרופתי. אבחונים ממוחשבים נוספים הם BRC ו-MOXO .

רגע לפני שרצים לאבחון קשב וריכוז חשוב לוודא מהיכן נובעים הקשיים הלימודים. ישנם מקרים בהם דווקא אבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון לקויות למידה הם דווקא האבחונים הנכונים יותר לבצע על מנת למצוא את הפתרון לבעיה.

למשל הפתרון לפעמים יכול להיות בדברים הכי פשוטים כמו עיצוב כיתות ולוחות כיתה מעוצבים על מנת להפיג את השעמום של התלמיד מפעם לפעם

אודות האבחון דידקטי והפסיכו דידקטי

מטרת האבחון הדידקטי הוא לבדוק מיומנויות למידה וכישורי למידה בתחום השפה, הקריאה, הבנת הנקרא, הכתיבה, הזיכרון, מתמטיקה ובמידת הצורך גם באנגלית. האבחון נעשה באמצעות מאבחן דידקטי, שהינו איש חינוך המתמחה בלקויות למידה. זהו האבחון הבסיסי וההכרחי ביותר לאיתור לקויות למידה שונות. האבחון מעניק המלצות להוראה מתקנת והמלצות להתאמות ברמות 1-2 במבחני הבגרות. תקפות האבחון הוא לשש שנים בלבד. האבחון הפסיכו דידקטי מהווה אבחון משלים לאבחון הדידקטי, כשהמרכיב הפסיכולוגי באבחון מתבצע דרך פסיכולוג קליני או חינוכי. האבחון הפסיכו דידקטי עשוי לאתר חשדות לקיום הפרעת קשב, אך את האבחנה הסופית, כאמור, קובע גורם רפואי מומחה בתחום בלבד. האבחון הפסיכו דידקטי מאפשר מתן התאמות ברמה 3 במבחני הבגרות והוא תקף לשש שנים בלבד.

אבחון נוירו פסיכולוגי ואבחון פסיכיאטרי מקיף

אבחון נוירו פסיכולוגי הינו אבחון מיוחדשנועד לספק תובנות בהקשר של התפקודים הנוירו פסיכולוגים במידה וקיים החשד ללקות למידה בלתי מילולית. האבחון מתבצע באמצעות נוירו פסיכולוג דרך סדרה של שאלונים, בדיקות מחשב ומבחנים, ומציע דרכי התערבות התנהגותיות ופסיכולוגיות. האבחון הפסיכיאטרי המקיף נדרש כעולה החשד לקיום מחלת נפש או הפרעת אישיות במהלך אבחון הפרעת הקשב. האבחון מתבצע על ידי רופא פסיכיאטר, שעשוי להסתייע בפסיכולוגים קליניים, והוא כולל סדרה של שאלוני דיווח ומבדקים פסיכולוגים, שנועדו לאשר או לשלול קיום הפרעה נפשית.

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים יכולה לבוא לידי ביטוי בחוסר היכולת לייצר זוגיות יציבה לטווח ארוך נקודה מבוגרים אשר רוצים לייצר זוגיות וגם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, מותר שילכו יועצת זוגית ומאמנת לזוגיות אשר תוכל להבין אותם ו שלב אחרי שלב לגלות להם את השיטה לייצר זוגיות בריאה ומאוזנת

מהי הפרעת קשב ?

אבחון טובה – מבחן או משחק

המבחן מדומה למשחק ובו כללים פשוטים מאד אותם ניתן לתפוס בקלות יחסית. לאחר מכן לאורך 22 דקות מתבקש הנבחן לעקוב אחר המיצגים המופיעים על צג המחשב ולבצע את ההוראות בהתאם לכללים. על מנת לשמור על איזון ואובייקטיביות במהלך בדיקת TOVA מוענקות לנבחן קודם תחילת הבדיקה מספר דקות לתרגול ההוראות עד שהבוחן מאשר כי הכללים נרכשו באופן מלא. בפשטות ניתן לומר שבדיקת TOVA מונה שני כללים עיקריים, ללחוץ בזמן שמיצג א’ מופיע על המסך ולא ללחוץ בזמן שמוצג ב’ מופיע על המסך. בעת הבדיקה המחולקת לשתיים נוטל הנבחן כדור ריטלין (תרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז) זאת על מנת לבחון את הישגיו ואת יכולות הקשב והריכוז שלו עם או בלי כדור הריטלין.

 מתי מומלץ לעבור מבחן tova

מבחן טובה - מה הו בוחן
מבחן טובה – מה הו בוחן

מי שמופנה למבחן TOVA סובל ככל הנראה מתסמינים שונים המובילים את הרופא המטפל או הרופא המאבחן לבקש לאתר את מקורם ובדרך כלל כאשר יש חשש מוצק להפרעות קשב וריכוז. בהנחה ואכן חששות אלו הולכים ומתבססים מבקש הרופא המאבחן לעבור את מבחן TOVA על מנת לשלבו כחלק מכלי האבחון שעומדים לרשותו.

האם אבחון טובה מתאים גם למבוגרים?

התשובה היא כן. מבחן TOVA פועל כך שהוא מותאם לכל קבוצת גיל. תוצאות כל בחינה נבדקות ומנותחות ביחס לנבחנים מאותה קבוצת גיל שאינם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. ילדים בגיל העשר ייבחנו ברמה, במהירות ובחלוקת זמן המותאמת לגילם ובהתאם לכך גם מבוגרים הניגשים לעבור את הבחינה. מרכיבי הקשב והריכוז של אותו אדם נבדקים ונבחנים בפירוט רב. במהלך הבחינה ייטול המבוגר את כדור הריטלין ויעבור למחציתה השנייה. בתום המבחן ייבחנו תוצאות שני חצאיו ותיערך ביניהם השוואה. כך ניתן יהיה לקבל תמונה בהירה בנוגע לאפשרות קיומה של הפרעת קשב או ריכוז.

 איך ניתן להתכונן למבחן TOVA

מבחן TOVA אינו מבחן ידע ולכן אין דרך להתכונן אליו באופן רשמי. עם זאת מומלץ מאד להגיע אל המבחן או להביא את הילד אל המבחן כאשר הוא ישן היטב בלילה, אכל ארוחה מזינה ואינו סובל מבעיה רפואית כמו כאב או שפעת למשל, תופעות שלעצמן אינן מסייעות להיות קשובים ומרוכזים. כמו כן ישנה עדיפות להימנע ממשקאות ממותקים וממריצים כמו קולה או משקאות קלים אחרים, שוקו, קפה וכדומה.

 עלות מבחן TOVA

מבחן TOVA ניתן לערוך במרכזים פרטיים או באמצעות הפנייה למרכזים או לרופאים הקשורים לקופות החולים. באופן כללי לכל קופת חולים יש הסכמים שונים בנושא הזה אך כל אחת מהקופות מאפשרת בדיקת TOVA בהשתתפות הקופה. המחירים במרכזים הפרטיים הם גבוהים יותר ועשויים להגיע לאלפיים שקלים ויותר. ההפרשים גבוהים גם בין מרכז אחד למשנהו. בדרך כלל עלות מבחן ה- TOVA משלבת גם פגישת היכרות ראשונית עם המאבחן טרם ביצוע המבדק עצמו.

 מהם אחוזי הפגיעה של המבחן

תוצאות מבחן הטובה
תוצאות מבחן הטובה

אחוזי הפגיעה וההצלחה של המבחן עומדים על כ-80%. מה שמשאיר 20% לטעויות באבחון שגוי או 20% מהנבחנים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז אך לא אובחנו כראוי. כאמור מדובר בכלי בודד ועל מנת להגיע לאבחון מקיף ומקצועי יש לשלבו עם כלים נוספים.

מהם המינוסים של מבחן ה- TOVA

בדיקת TOVA כמו כל מבחן אחר לוקה בחסר ואינה מושלמת. הביקורת על מבחני ה- TOVA מתרכזים לרוב בכך שהמבחן נוטה להחמיץ הפרעות קשב גם כשזו קיימת. ביקורת זו אינה חד משמעית וישנם נבחנים רבים שזוהו בהחלט. הביקורת השנייה המושמעת היא כלפי התיישנותה של הבחינה וגילה הכרונולוגי. מבחן TOVA הוא בן למעלה מחמישים שנה ויש הטוענים כי הוא חייב לעבור סוג של אדפטציה למציאות כיום. תשובתם של המסתייגים מן הביקורת היא שמבחן TOVA אינו מחליף כלי אבחון אחרים וכי הוא משמש תוספת בלבד לתהליך כולו ועל פי כן אין לגזור ממנו את האבחון הסופי אלא להחשיבו כמו כל כלי אבחון אחר. בשטח נראה כי למרות טענות אלו ממשיך מבחן TOVA לעמוד בראש הכלים של המאבחנים בתחום הפרעות הקשב והריכוז.

כלים לאבחון קשב וריכוז

 תוצאות המבחן

ארבעת הפרמטרים הנבדקים במהלך הבחינה הם: זמן התגובה, לחיצה סתמית, השמטה, יציבות זמן תגובה. כל אחד מהם מייצג אספקט אחר של חוסר קשב, חוסר ריכוז או אימפולסיביות. במידה ובזמן שהופיע גירוי על גבי מסך המחשב לא נרשמה לחיצה מייחסים זאת למוסחות הדעת של הנבחן. במידה והנבחן לחץ לחיצה מבלי שהופיע כל גירוי על צג המחשב זהו מדד לאימפולסיביות. בין הופעת הגירוי ללחיצה נמדד פרק זמן כלשהו, פרק זמן ממושך מצביע על יכולת הריכוז של הנבחן, פרק זמן ארוך משמעותו יכולת ריכוז נמוכה, לחיצה מיידית מעידה על יכולת ריכוז גבוהה וכדומה. ככל שהנבחן עקבי בתגובותיו, קצב הלחיצות, מהירות הלחיצה ותזמון נכון ניתן להעריך את מידת היציבות של תגובותיו ועל פי נתון זה לקבוע מדד למאמץ שהוא מפעיל במהלך המבחן.

 הנתונים המצטברים רבים מאד והם מנתחים כל אחת ואחת מן הלחיצות או היעדר הלחיצות הנרשמות במהלך המבחן. המבחן אינו ארוך מאד והוא כאמור מחולק לשניים, כל חלק בין כ-10 דקות. במהלך הזמן הזה הנבחן אמור לא רק להזין את לחיצותיו אלא גם להתנהג בטבעיות ככל שניתן. תצפית על דרך הישיבה של הנבחן במהלך הנבחן, אופי הלחיצה, ההתנהגות הכללית שלו וכדומה מסייעים למאבחן לקבל מידע נוסף על הנבחן. ישיבה על קצה הכיסא, מעבר לעמידה, לחיצה אגרסיבית או החלפת ידיים במהלך הבחינה מעידים על אימפולסיביות ועל פעלתנות יתרה. את הנתונים הללו יוסיף המאבחן לתוצאותיה הסופיים של מבחן TOVA ויעביר אותם אל הרופא המאבחן, זה האחרון יוכל לנתח אותם יחד עם שאר המדדים שאסף עד כה ובעזרתם לקבל את האבחנה הסופית לגבי הפרעת הקשב והריכוז של המטופל.

סיפור מקרה:
“לילד ישנם קשיים לימודיים, ויש להפנותו למבחן טובה”

הילד לא מרוכז בבית הספר, הוא שכחן, אינו עוקב אחר ההוראות בכיתה ומתקשה בלימודים. יועצת בית הספר יחד עם המורה המחנכת המליצו לכם ההורים על מבחן טובה. התרחיש שבו הורים מזומנים לבית הספר, ומופנים באופן ישיר אל מבחן טובה בשל החשד כי לתלמיד יש הפרעת קשב הינו שכיח, אך יחד עם זאת זהו צעד מוטעה, מהסיבה שבעל הסמכות היחידי להחליט אם התלמיד אכן לוקה בקשב והריכוז הוא רופא מומחה בתחום, פסיכיאטר או נוירולוג, ומבחן טובה משמש ככלי סיוע בלבד לאבחון ההפרעה. בתרחיש שהצגנו כאן, יועצת בית הספר והמורה המחנכת לא הפעילו את שיקול הדעת, לא העלו בדעתן כי ייתכן מצב שבו תסמיני ההפרעה והקשיים של הילד נובעים מסיבות שונות לחלוטין, לא חשבו על התהליך המכונה “אבחנה מבדלת” וגם הטעו את ההורים.

מבחן טובה כחלק מתהליך לאבחון הפרעת הקשב

מה זה מבחן טובה - tova
מה זה מבחן טובה – tova

כאשר מבחן טובה נערך כחלק מתהליך אבחוני מעמיק, מהימן וראוי, הוא עשוי להיות יעיל ככלי המעניק נדבך נוסף לתמונת המצב הכוללת של הנבדק. ואולם, האבחנה הנסמכת על מבחן טובה בלבד אינה מהימנה, מהסיבה שלא זו בלבד שמבחן טובה אינו מזהה במקרים רבים את ליקויי הקשב, בנוסף לכך מבחן טובה אינו מאתר ליקויי למידה נוספים, וגם לא ליקויי תפקוד אחרים העלולים לדמות הפרעת קשב וריכוז. על כן, יש לשלב את מבחן טובה כחלק מתהליך אבחוני שכולל אבחון פסיכיאטרי או פסיכולוגי, אבחון רפואי גופני ואבחנה חינוכית, תוך התייחסות אל השאלון להורים, השאלון למורים, אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי, בדיקת ההיסטוריה הרפואית של התלמיד ומשפחתו, ואבחונים נוספים בהתאם למקרה הספציפי, כשחשוב להכיר את הרקע של התלמיד הנבדק, ואת אמצעי ההתמודדות שלו לא רק במסגרת הלימודית אלא גם במסגרת המשפחתית והחברתית.

תהליך לאבחון הפרעת הקשב ולקויות הלמידה השונות

אמצעות סוללה של מבחנים, שכוללים שיחות, ראיונות ומבדקים נוספים, שעל פיהם קיימת אפשרות להעריך את מצבו של הנבדק בהשוואה לנורמות של בני גילו. לפני התחלת תהליך האבחון יש להתאימו לאופי הקשיים של הילד כדי לספק תשובות ופתרונות רלוונטיים, כמו לדוגמה אבחון רפוי בדיבור, אבחון לקויי למידה, אבחון פסיכולוגי, מבחן טובה להפרעות קשב, אבחון רפוי בעיסוק וכדומה. כשנדרשים בעלי מקצוע מתחומים שונים, חשוב לערוך את סדר העדיפויות במהלך הפנייה אל האבחונים השונים בהתאם למקרה הספציפי, וכשעולה החשד להפרעות קשב יש לפנות תחילה אל נוירולוג או פסיכיאטר. הגורם הרפואי יערוך לילד אבחנה מבדלת, ויתכן כי יפנה את הילד גם אל מבחן טובה, בדיקות רפואיות ויסתייע באנשי מקצוע מתחומים שונים לשם קבלת תמונת מצב בהירה ומדויקת ככל הניתן.

מהו מבחן טובה סיכום כללי

מבחן טובה הינו מבחן ממוחשב שמטרתו להעריך נוירולוגית את מאפייני הפרעת הקשב, הריכוז היפראקטיביות והאימפולסיביות. מבחן טובה מודד את היכולת המשתנה של תשומת הלב בדרך של משחק מחשב, והוא בוחן תגובות לגירויים חזותיים. מבחן טובה מהווה כיום את אחד המבחנים השכיחים והמוכרים ביותר בקרב פסיכיאטרים ונוירולוגים לאבחון הפרעת הקשב והריכוז. זהו מבחן אמין דיו על מנת להוות אינדיקציה נוספת במידה והצטברו תסמינים נוספים המעידים על הלקות, אך אינו מהווה אסמכתא להפרעת הקשב כאבחון בפני עצמו. מבחן טובה נערך בשני שלבים כשאורך כל שלב הוא 10.8 דקות. במהלך המבחן נדרש הנבדק ללחוץ על מקש בכל פעם שהוא רואה גירוי מסוים בצג המחשב ולא להגיב כשמופיעים על הצג גירויים מסוג אחר. בשני שלבי המבדק נדרש הנבחן לבצע את אותה המשימה הרוטינית והמשעממת, כשבתום השלב הראשון נוטל הנבדק כדור ריטלין ונדרש לבצע שוב את אותה המשימה. התוצאות במבחן טובה מושוות אל נורמה בהשוואה לבני גילו של הנבדק, והשוואה נוספת נערכת בין התפקוד של הנבחן לפני ואחרי נטילת הטיפול התרופתי, זאת בכדי לבחון את יעילותה של התרופה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה