תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן טובה כאבחון להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחן טובה, מקורו ותרומתו לצורך אבחון הפרעת קשב וריכוז מבחן טובה הוא בעצם מבחן ממוחשב שנותן מענה לאבחון הפרעות קשב וריכוז עם בעית פעלתנות מרובה או בלי.

מבחן טובה בודק את מערכת הקשב ואת תפקודי הקשב הממושך, המטרה היא אבחון של בעיות קשב וריכוז. ניתן לראות הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים כבר מגיל בית הספר. המצב הזה בדרך כלל חולף ובא לידי ביטוי רק בשנות הילדות אך חשוב ביותר לבדוק שאין המצב של לקויות למידה כתוצאה מהפרעות קשב ממשיך לגיל הבגרות ויכול לגרום לקשיים ולליקויי למידה בלימודים אקדמאים, בעבודה ואפילו בחיים האישיים במידה והמאובחן לא עבר אבחון ולא טופל בהתאם.

לקויות למידה כגון הפרעות קשב וריכוז ותרומתה של מבחן טובה לגילוי מוקדם

מבחן טובה קשור בשורה של מבחנים של שלושה חלקים עיקריים הקשורים בהפרעות קשב וריכוז, אימפולסיביות וחוסר יכולת להתמיד כשמדובר כמובן באנשים שקיים חשד שהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. מבחן טובה מיועד על מנת לצור אבחון מוקדם ולמנוע בעיות עתידיות הקשורות בחייו של המאובחן וגם בלקויות למידה הגוזלות ממנו את האפשרות האקדמאיות ללמידה תקינה בדומה לאנשים בני גילו.

המטרה העיקרית של מבחן טובה היא לסייע גם באבחון לקויות למידה, מטרת האבחון לשמש כלי עזר לרופא לאבחן את ההפרעה ועם זאת לא משמשים כגורם אחד לאבחנה. יש צורך לערוך מבחן טובה בשעות הבוקר כדי לצור חפיפה בין זמן המבחן לזמן הפעילות של הילד בבית הספר שאז יוכל הילד להציג בצורה מדוייקת את המצב האמיתי שלו ממש כפי שהוא מוצג במסגרת הלימודית. ילד בעל לקויות למידה המגיע לאבחון הפרעות קשב וריכוז למבדק טובה יגיע לאחר שישן שינה טובה וללא שום גורם שעלול לשבש את המבדק כמו למשל חולי פתאומי, לחץ, התרגשות יתר וכד’.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אבחון הפרעות קשב וריכוז יבוצע כשיהיה קיים חשד המוכיח כי המאובחן סובל מהפרעת קשב, היפראקטיביות או שילוב של לקויות למידה יחד עם הפרעות קשב וריכוז. אבחון יבוצע כשבעצם נרצה להגיע לאבחנה מדוייקת ולסווג הפרעה ולתת לה את הטיפול הרצוי. המאפיינים לגבי ילדים או מבוגרים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, קושי להתרכז למשך זמן, הסחת דעת קלה, חולמנות יתר, עצבנות, אימפולסיביות, חוסר מנוחה, חוסר ארגון וסדר, נטייה שלא לעמוד בזמנים, איטיות בסיום משימות כשאלו הם רק חלק מתסמינים. הגורם שבדרך כלל יפנה נבדקים לאבחון זה יהיה גורם סמכותי כמו מורה בית הספר או אחד ההורים, ראוי לציין כי אין צורך לבצע הכנות מיוחדות לפני הבדיקה.

איך מתנהל מבחן טובה והתופעות המתלוות לו

סדרת מבחנים ממוחשבים כאשר חוזרים שוב ושוב על מה שנחשב משעמם במהלך הזמן. המאובחן יקבל הסברים תוך כדי המבחן ובמהלכו. לפני תחילת המבחן המאובחן יקבל הוראה לתרגל במשך שלוש דקות את הפעילות הרגילה שלו בזמן המבחן, בסיום התרגול תתחיל הבדיקה ובמשך עשרים דקות יהיה המאובחן בפעולה. החדר יהיה ללא נוכחות של הורים בכדי שלא תווצר תוצאה של הסחת דעת. מבחן טובה יאלץ את הנבדק לשבת מול מחשב כשבמרכז המסך יהיה ריבוע לבן ולפעמים יהיה היבהוב בחלק העליון או בתחתון של הריבוע כשלפתע יתבקש הנבחן ללחוץ על כפתור כל פעם שהריבוע השחור יופיע למעלה.

כשיסתיים המבחן הראשון יתנו לנבדק תרופה שמשמשת בעצם לטיפול בהפרעה וזאת על פי מינון שמותאם על ידי רופא בהתאם למשקל הגוף של המאובחן בעל לקויות הלמידה. לאחר נטילת התרופה יתבקש הנבדק להמתין שעה וחצי כשהמתנה מאפשרת לו לאכול, לשתות, לטייל אבל לא לצרוך חומרים או משקאות שיש בהם נטייה לעורר. בסיום ההמתנה יתבצע שוב המבחן למשך עשרים דק’ נוספות. חשוב להגיד כי אין שום הנחיה מיוחדת לכוננות לפני מבחן ושהמבחן עצמו אינו גורם לאי נוחות, הדבר היחיד שעלול לגרום למעט תופעות לוואי כמו ירידה בחשק לאכול, כאבי ראש או בטן עלול להגרם כתוצאה מנטילה של התרופה שנילקחה.

סיום מבחן טובה ותוצאותיו

כשמתייחסים למבחן טובה במסגרת מבחן לאנשים עם לקויות למידה מתחשבים בארבעה דברים כגון: השמטה, במקרה שהנבדק לא לחץ על הכפתור בזמן שהיה צורך לכך,לחיצות סתמיות המתייחסות לכך שהיתה לחיצת שווא כמדד לאימפולסיביות, זמן תגובה הנותן את הזמן שלקח לנבחן ללחוץ על הכפתור מהרגע שהתבקש ממנו ועד ללחיצה ומסמן בבדיקה ריכוז, יציבות לזמן תגובה המתייחס ליחס של הנבדק לגירוי עצמו ומגדיר מאמץ. לכל אחד מארבעת הדברים נותן האבחון שלוש רמות של תוצאות אבחון הפרעת קשב וריכוז ביחס להתפלגות נורמלית על פי חתך גיל הקבוצה לה משתייך האדם בעל לקויות הלמידה. תוצאות הנבחן יספקו בסופו של דבר צפי לגבי קיומה של הפרעת קשב. תוצאות של אבחון הפרעות קשב וריכוז נמוכות ממה שמצופה יתנו את הסימן כי אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז, דבר נוסף שחשוב לציין הוא שהשוואה הטובה ביותר היא מה התרחש לפני הנטילה של התרופה ואחריה מבחינת יעילות התגובה לטיפול בתרופה.

תסמינים להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה

אם לעיתים קרובות מתגלה קושי בסיום משימות או מטלות בכיתה, קורסים או אפילו במקום עבודה, אם לעיתים יש קושי בארגון משימות ואף יש רצון להתחמק מפעילות חברתית כשאתה מרגיש שאתה מוסח בקלות על ידי גורם חיצוני שהרי ייתכן שהינך סובל מהפרעת קשב וריכוז או מבעיות נוספות הקשורות בלקויות למידה ועדיין על מנת לאתר הפרעת קשב וריכוז ולשלול לגמרי את האפשרות שייתכן ואין זו בהכרח הבעיה ,יש צורך לגשת למאבחן מקצועי שיערוך אבחון מסודר שתוצאותיו ינחו את הנבחן איך לנהוג בעתיד ואיך להקל על שגרת יומו.

למרות האמירות על מבחן טובה כאבחון לצורך גילוי הפרעות קשב ישנם חוקרים המתנגדים לבדיקה מכיוון שאין לה משקל כלכך רב. הם טוענים כי המבחן מדייק אולי בשמונים וחמישה אחוזים מכלל המקרים של ילדים הקשורים בהפרעת קשב וריכוז והדבר מעיד על טעויות באבחון ומצד אחר יכול שלא להעיד על הפרעת קשב וריכוז בעוד היא בעצם כן קיימת ולכן לא פעם נתקל באנשים שמלבד מבחן טובה ישלבו תוצאות של מבחנים נוספים לצד גורמים נוספים על מנת לתת אמיתות מלאה ועד כמה שניתן מדוייקת. מבחן BRC  משמש כלי עזר ומסייע לאבחן הפרעות קשב וריכוז, המבחן מנסה להדביק את החוסר של מבחן טובה ולהשלים את החסר באופן מקיף יותר בכל הנוגע לבעית קשב וריכוז, רמת הקושי ודרגתו אם יש כאלה באמצעות כמה משימות משולבות ממוחשבות ומגוונות.

אנשים בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב, היפראקטיביות או כל הפרעה התנהגותית זקוקים לאבחון ואין הם יכולים לחיות באופן רגיל לאורך זמן ללא איבחון מתאים. האבחון מכנה לנבחן אפשרות לשנות את חייו ולמגר את הבעיות הקיימות באמצעות תכנית שאותה יצור המאבחן המקצועי בהתאם לתוצאות המבחן שאותו ביצע הנבחן. על פי תוצאות אלה ועל פי מבדקים אחרים יוכל המאבחן לדעת קצת יותר על בעית הנבחן ולנסות לסייע לו עד כמה שניתן.

עוד על: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה