תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן טובה לאבחון הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז מהוות חלק מקשת של לקויות למידה אשר אותן מאבחנים באמצעות אבחון. ישנם אבחונים שונים, כאשר מבחן טובה הוא אחד מהנפוצים ובו נעשה שימוש רב.

לקויות למידה

לקויות למידה הן הגדרה כוללת לכל הפרעות אשר פוגעות ביכולת של האדם ללמוד באופן יעיל. לקויות הלמידה שונות ובאות לידי ביטוי באופנים שונים ובהיבטים שונים. תחת הכותרת של לקויות למידה נכנסות הלקויות הידועות יותר והידועות פחות. ביניהן, הפקעת קשב וריכוז, היפראקטיביות, דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה.

עבור כל לקות, ניתן לומר כי היא באה לידי ביטוי בכך שהאדם מתפקד באותו תחום בצורה איטית יותר, בפחות יעלות או ברמה נמוכה יותר מהצפוי מאותו אדם בהתאם לגילו ולמנת המשכל שלו. מנת משכל הינה תלוית תרבות, כיון שהיא כוללת את הידע שהאדם אמור היה ללמוד עד לאותו הגיל. אבחון הפרעות קשבו ריכוז ולקויות למידה לוקח בחשבון פערים תרבותיים הבדלים תרבותיים.

כיצד באות לידי ביטוי לקויות הלמידה?

לקויות הלמידה פוגעות בתחומים נוספים ולא רק בתחום הלימודי. ישנן פגיעות אותן ניתן לראות עוד בילדות, כגון, פגיעות הקשורות לתחום החברתי והרגשי. בבגרות, הלקויות יכולות לשנות אופי ולא לבוא לידי ביטוי רק בתחום הלימודי אלא גם בתחום התעסוקתי והמשפחתי. אבחון הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה הכרחי בכל שלב ובכל גיל. זאת לעומת מה שהיה נהוג לחשוב, שהלקויות עוברות בבגרות. המצב אינו כך כלל.

הלקויות ממשיכות עם האדם לבגרות, לעיתים הן הנוכחות יותר ולעיתים פחות. אך אנשים אשר לא מבינים כי יש להם הפרעת קשב וריכוז עשויים למצוא עצמם לא מצליחים בחיים באופן כללי ומתוסכלים מאוד בהתמודדויות החיים השונות. אבחון של הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה עשוי לפתור בעיות אשר נראות כבלתי ניתנות לפתרון.

הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי בדרכים רבות. כאשר לעיתים יהיו רק חלק מהסימפטומים ולא כולם. הסימפטומים יכולים להיות:

  • קושי בריכוז  או הקשבה לאורך זמן.
  • קשיים ביישום מטלות.
  • קשיים בקליטה של שפה או דיבור השפה.
  • קשיים בתפיסה שמיעתית של גירויים בסביבה או בתפיסה ויזואלית של גירויים בסביבה.
  • קשיים בהתמצאות בזמן או במרחב.
  • קשיי זיכרון לטווח ארוך או קצר.
  • קשיים ביישום של אסטרטגיות למידה אפקטיבית.
  • קשיים בארגון וסדר.
  • קשיים בארגון הקשב.
  • קשיים בחשיבה מורכבת, צורת חשיבה חד ממדית.
  • התנהגות המאופיינת באימפולסיביות.
  • אי שקט כללי, חיצוני ופנימי.
  • תזזיתיות
  • צורת התנהגות איטית.

בנוסף לכך, ישנם ביטויים הקשורים במצבים רגשיים שונים. חלקם עשויים להיות כתוצאה מהטריגר שעורר את הפרעת הקשב והריכוז. כאשר רובם, כתוצאה מהפרעת הקשב, אשר יצרה אינספור כישלונות בתחומים השונים. אותם כישלונות יצרו תחושות של דימוי עצמי נמוך, חוסר בטחון עצמי, חרדתיות ועוד. עקב מצבים אלו נהיה גם קושי בהשתלבות חברתית תקינה עד מצב של תחושות בדידות.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

האבחון הוא הדבר המהותי ביותר בכל הקשור ללקויות למידה ולהפרעות קשב וריכוז. ללא האבחון המצב הנפשי, הרגשי, החברתי והתפקודי בכלל מתדרדר. האבחון מייצר תחושת בטחון. באבחון כולל אבחנה מבדלת, אשר אומרת מה אין לילד. לדוגמא, פיגור. האבחון נותן המלצות לטיפול. האבחון ממליץ על הקלות ודרכי התערבות. האבחון עשוי למנוע סבל איום לילד ולאדם הבוגר.

אבחון מוקדם מאפשר הקניה של אסטרטגיות למידה עבור אותם ילדים וכך, הם מתחילים לחוות תחושות של הצלחה. תחושות הצלחה אילו בונות להם את הדימוי העצמי ואת תחושת הביטחון העצמי.

מערכת החינוך כיום, משקיעה רבות בילדים המאובחנים עם לקויות למידה ונותנת להם את המענים אותם הם צריכים. הם מקבלים בבתי הספר התאמות שונות להן הם זקוקים. לדוגמא, פטורים משגיאות כתיב, הארכת זמן במבחנים, מורים פרטיים ועוד. בנוסף, הילד יכול לקבל מענה לבעיה הספציפית שיש לו. כל אלו מביאים לשינויים משמעותיים ביותר עבור הילד. הוא מתחיל להתייחס אל עצמו אחרת, וכן, הסיבה מתחילה להתייחס אליו אחרת.

מבחן טובה לאבחון הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה

את האבחון עצמו עורכים מרכזים שונים. האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג  המוסמך לכך. האבחון נקרא – אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי. מבחן טובה הוא המבחן הנפוץ ביותר לאבחון של הפרעות קשב וריכוז.

מבחן טובה מיועד לאתר בעיות של קשב וריכוז. ישנו מבחן ממוחשב אשר מחולק למטלות שונות. המטלות השונות על הנבחן להתמקד. תוך כדי המבחן ישנם גירויים שונים אשר מיועדים להסב את הקשב שלו. כך, ניתן לאבחן את יכולת  הקשב של הנבחן ולבדוק האם הוא מצליח להתגבר על הגירויים השונים ולהתמקד במטלה שלפניו.

כאשר בדקו את יעילות התרופות השונות, כגון ריטלין. בדקו זאת באמצעות מבחן זה. אותתו נבחן עשה את המבדק ללא לקיחת תרופה ואחר כך, לאחר לקיחת התרופה. כך נמצאה יעילות התרופה כגבוהה מאוד. המבחן אורך מעט מעל עשרים דקות. עבור ילדים קטנים, מתחת לגילאי חמש, ישנו מבחן המותאם לגילם, והוא מקוצר לכעשר דקות.

מבחן טובה – שלבים:

מבחן טובה לאבחון הפרעות קשב וריכוז מחולק למספר שלבים.

שלב ראשון: התנהגות

בשלב זה נבדקים מספר היבטים הקשורים בהתנהגות של הנבחן. היבטים אלו כוללים: אימפולסיביות ורמה של האימפולסיביות, זמן התגובה של הנבחן, יכולת התמדה בקשב ועקביות. בשלב זה ניתן לעלות על סימנים שונים אשר קשורים בהתנהגות אשר נמצא ואתה אצל אילו עם הפרעות קשב וריכוז.

לשב שני: אישור ממצאים

לאחר שבשלב הראשון נמצאו מאפיינים שונים של התנהגות הנבחן. בשלב השני יש צורך לאשר את הממצאים אשר נמצאו בשלב הראשון. המטרה היא לבדוק את מהימנות הממצאים של השלב הראשון ולוודא שאין טעות בבדיקה שהייתה בשלב הראשון.

שלב שלישי: החלטה

בשלב זה מגיעים להחלטה בעקבות שני המבדקים. ההחלטה כוללת את האבחון וכן, נבדקת האפשרות של ביצוע המבחן שוב תחת השפעה ריטלין. המבחן תחת השפעה ריטלין עשוי לאשר סופית כי מדובר בהפרעת קשב וריכוז.

שלב רביעי: מסקנות

בשלב זה ייפגש הבודק עם הורי הילד ויציג בפניהם את הממצאים של המבחנים השונים, יסביר להם את הממצאים ואת האבחנה. בנוסף, יציג הבודק את התכנית הטיפולית המומלצת. תכנית הטיפול תכלול היבטים שונים, רפואיים וטכניים. לדוגמא, יכולה להיות המלצה על טיפול בריטלין.

שלב אחרון: המלצות

ההמלצות יכולות לכלול פניה לבית הספר, הקלות שונות בלימודים, כגון, הארכת זמן במבחנים והמלצה על תכנית לימודים מתאימה לילד. התכנית יכולה לכלול שיעורים פרטיים עם מורה פרטי.

עוד על: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה