תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

tova-test (מבחן טובה) להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)


מהו מבחן
TOVA ומהן מקורותיו?

מבחן TOVA זהו שם כולל עבור קבוצת מבחנים ממוחשבים שמטרתם לבדוק בעיות קשב וריכוז ממושכות, זאת לשום אבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD). משמעות השם TOVA – Test Of Variables of Attention. כשמו הוא, מבחן זה בא לבדוק את המרכיבים השונים של קשב וריכוז. מטרתו של המבחן הינה גם להבחין במצבים שונים – מתי מדובר בהפרעות קשב וריכוז, ומתי התופעה הינה היפראקטיביות בלבד. המבחן פותח על ידי פסיכיאטר, ד”ר גרינברג מאוניברסיטת מינסוטה בארה”ב. המטרה שלו הייתה ליצור מבחן שיאתר בעיות קשב במקרים שבהם התופעה לא מלווה בהיפראקטיביות (היפראקטיביות זה אמנם תסמין של הפרעות קשב וריכוז, אך הוא לא נמצא בקרב כל המאובחנים).

המבחן מורכב ממספר בחינות שונות, כאשר אחת מהן הינה בחינת ה-CPT – Continuous Performance Test. האב המייסד של בחינה זו הינו קונורס. הבחינה, כמו מבחן TOVA כולו, הינה ממוחשבת ובודקת את מערכת הקשב של הנבחן על פי פרמטרים מרובים.

מהלך המבחן: הנבחן יושב מול המחשב ומתבקש ללחוץ על מקש מסוים ברגע שמופיע גירוי ולהימנע מלחיצה כאשר יש גירוי אחר. בחינה זו נועדה לבדוק חוסר קשב, אימפולסיביות והתמדה.

 המהימנות של מבחן TOVA

המומחים עצמם חוזרים ואומרים כי מבחן TOVA עבור הפרעות קשב וריכוז אינו מתיימר להיות מדד אוניברסאלי ובלעדי לגבי קיומם של הפרעות אלה. לכן, המומחים ממליצים על מבחנים נוספים מלבד מבחן זה: איסוף פרטים על הנבדק ממנו, מההורים, מילוי שאלונים על ידי מורים, קרובי משפחה ועוד. מטרת כל אלה, יחד עם מבחן TOVA ליצור דיוקן אמיתי ומהימן של הנבדק, ועל ידי כך להכריע האם הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז או לא. למרות צניעותו של מבחן טובה, אנשים רבים עדיין נוטים להטיל בו ספק רב. אחת הסיבות לכך הינה שישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על מילוי המשימות בזמן מבחן טובה. למשל, הילד יכול להיות עייף, לא מרוכז או פשוט להיות במצב רוח ירוד שיגרום לו להיכשל במבחן בכוונה תחילה. למרות כל החסרונות של מבחן TOVA, עליהם מדברים המתנגדים, אין כיום מכשיר כמותי מהימן יותר ממבחן זה, לכן יחד עם שאר המידע הנאסף ניתן לומר שהתוצאות אכן מהימנות.

 הכנת ההורים לפני מבחן TOVA

למרות הביקורת על מבחן TOVA, כרגע זוהי הדרך הנגישה יותר לבדוק הפרעות קשב ובעיות ריכוז, לכן מומלץ לעשותו במסגרת אבחון קשב וריכוז ולהשוות את תוצאותיו לבדיקות הפסיכולוגיות. להורים יש תפקיד חשוב בהכנה נכונה של הילד למבחן טובה. הכנה נכונה למבחן יכולה להקל מאוד על האבחון. ובמידה ויש צורך בהליכי טיפול, הדבר יקרה בהקדם האפשרי. לפיכך, אילו משימות עומדות בפני ההורים בזמן הכנה לביצוע מבחן TOVA? קודם כל, יש לדאוג לכך שהילד יהיה כמה שיותר רגוע. במידה ומדובר בילד די מבוגר, ניתן להסביר לו שזה לא מבחן בית-ספרי שאפשר להיכשל בו. ניתן לתאר לו את המבחן בתור משחק שהוא יכול אפילו ליהנות ממנו. יתכן מאוד שתיאור כזה של מבחן TOVA יגרום לילד להצליח בו, בעוד מצב רוח ירוד יגרום לתוצאות שיגבירו את החשש להפרעות קשב וריכז, גם אם הן אינן קיימות.

 מאיזה גיל ניתן לעבור מבחן TOVA?

כיום קיימת דעה שמוטב לאבחן ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז כמה שיותר מוקדם, אפילו בגילאי הגן. ניתן להתייחס לטענה זו בצורות שונות, אך במידה והילד שלכם אכן מעורר בעיות רבות בגן שלו והגננת מתלוננת עליו פעמים רבות,  אך אתם יודעים בוודאות שהילד שלכם לא שם לו למטרה להפריע לחיי הגן – הדבר הנכון לעשות זה לבצע מבחן TOVA לשם אבחון הפרעות קשב וריכוז. מבחן TOVA מעוצב בצורה כזאת שגם ילדי גן יכולים לעבור אותו. במידה והמבחן יחשוף (יחד עם שאר הנתונים שנאספו על הילד שלכם) שאכן קיימות הפרעות קשב וריכוז, לטווח הרחוק יהיה לו הרבה יותר קל להשתלב במסגרת הבית ספרית, במידה ותמצאו עד אז את הטיפול הנכון עבורו. חשוב ליזכור כל הזמן, מבחן TOVA זהו רק שלב ראשוני, במידה והאבחון הינו חיובי, תעמוד בפניכם משימה קשה פי כמה – למצוא את הטיפול המתאים עבור הילד שלכם, ליצור לו מסגרת שבה הוא יוכל לתפקד בצורה הטובה ביותר.

עוד על: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה