תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחנים נוירו פסיכולוגיים כאמצעי לאבחון הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

יש לכם שאלה? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מבחנים נוירו פסיכולוגיים הם אחד הכלים העומדים לרשותו של המאבחן, דהיינו הרופא הנוירולוג או הפסיכולוג המתמחים בתחום הפרעות קשב וריכוז ילדים או הפרעות קשב וריכוז מבוגרים. מכיוון שתהליך אבחון הפרעת קשב או הפרעת ריכוז והיפראקטיביות הינה תהליך ארוך ומורכב הבנוי מכמה היבטים שונים וכלים שונים, יש לכל אחד מכלי האבחון בתהליך חשיבות רבה ומשמעות גדולה מאד.

הנוירולוג או הפסיכולוג אינם יכולים לקבוע או לאבחן הפרעת קשב וריכוז מבלי שאספו את כל הנתונים, הפיזיים, הרגשיים וההתנהגותיים. את המידע הזה הם אוספים בכמה דרכים. אחת הדרכים הללו היא שימוש במבחנים נוירו פסיכולוגיים. מבחנים אלו נערכים על ידי הרופא עצמו או על ידי נוירו פסיכולוג, חלק מהמבחנים הללו הינם מבחנים ממוחשבים שנבנו כך שיתאימו לצורכי האבחון הספציפי של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות.

 

 תפקידם של המבחנים הנוירופסיכולוגיים

המבחנים הנוירופסיכולוגיים הינם מתוחכמים דיו כדי לבדוק מספר תפקודים שונים באותו המבחן. לפני הכל נבחנת היכולת הקוגניטיבית של המטופל ובעיקר יכולת התפיסה שלו, מהירות התפיסה וההבנה, זיכרון על צדדיו השונים, יכולת של מערכת הלמידה וההבניה הלימודית הקיימת אצלו, מוטוריקה ויכולות תנועה בסיסיות כמו תגובה ופעולה על פי הוראה, תפקודים ניהוליים כמו ארגון ותכנון מראש וכן כישורים שפתיים שונים. במקביל נבחנת מערכת הקשב ומערכת הריכוז שלו על פי אמות זמן, תוכן והסחי דעת. בנוסף לכל אלו עורכים התייחסות נוספת להשלכות הבדיקה והמבחן הנוירופסיכולוגי להקשרים התנהגותיים שונים ואף להקשרים חברתיים.

 ככל שהמערכת הממוחשבת משוכללת ומתקדמת יותר כך ניתן לפרוט לנקודות קטנות יותר את תפקודיו ויכולותיו של הילד בזמן אמת. עם זאת חשוב לציין כי הנבחן מתמודד עם המבחנים הנוירופסיכולוגיים בפרק זמן מסויים ובפועל בחיי היום יום אין אנו נבחנים על פי זמן נקודתי אלא מול פרק זמן מתמשך. התנהגויות שצצות במבחן עצמו עלולות להיות תגובה לעצם הבחינה ולא בהכרח משקפות התנהגות החוזרת על עצמה באופן תדיר במציאות היום יומית ולהפך, נבחן עשוי לשתף פעולה עם המבחן באופן שונה מאופן ההתמודדות שלו בדרך כלל מה שמחסיר בעצם נתונים מסויימים מהבחינה הכוללת. אך כמובן שגם פרמטרים אלו נלקחו בחשבון בעת יצירת ובניית המבחנים הנוירופסיכולוגיים והם מורכבים כך שניתן יהיה לזהות חריגות כאלה או אחרות ולקחת אותן בחשבון הסופי בעת ניתוח הממצאים.

בדיוק מהסיבה הזו לא מבצעים אבחנה בטרם נעשה שימוש בכמה כלים במקביל ולא רק בכלי אחד כמו מבחנים נוירופסיכולוגיים. השילוב בין כמה כלי אבחון שונים הוא זה שהופך את האבחון למקצועי.

 המבחנים

שלושת המבחנים הבולטים ביותר הקיימים כיום ככלי אבחון נוירופסיכולוגי לאבחון קשב וריכוז ילדים או קשב וריכוז מבוגרים הם מבחני TOVA, מבחני BRC ומבחני CPT. כל אחד מהמבחנים הללו ניערך על גבי המחשב.

 מבחן TOVA – לאורך הבחינה צריך הנבחן לצפות במסך המחשב, להגיב לגירוי מסוג אחד ולהצליח לא להגיב אלא להתעלם לחלוטין מגירוי אחר. זהו מבחן המחולק לשני חלקים. החלק הראשון נערך ללא בליעת כדור ריטלין (תרופה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז) וחלקו השני עם בליעת כדור ריטלין. כאשר המטרה היא לבחון את יעילותו במידה וקיים חשד סביר העולה בחלקה הראשון של הבדיקה להפרעת קשב וריכוז.

 מבחן BRC –  בדיקה שמגיעה אלינו ולכל העולם מאוסטרליה הרחוקה. מבחן ה-BRC הינו חדש יחסית ונחשב למתקדם ביחס למבחנים האחרים. מבחן הBRC לא בהכרח מגיע כתחליף למבחן TOVA  ולרוב ישלבו בין שני המבחנים לצורך בחינה מעמיקה של המטופל.

המבחן נעשה על גבי מחשב באמצעות מסך מגע. כמו במבחנים האחרים נבדק הפרופיל הקוגניטיבי של הנבחן וכן נבדקות היכולות הסנסור מוטוריות שלו, יכולת ארגון, תכנון, קשב, זיכרון, וויסות התנהגותי, הערכת זמן ועוד.

 מבחן CPT – או בשמו האחר מבחן קונרס. השם קונרס עולה פעמיים בזמן האבחון של בעיות קשב וריכוז, פעם אחת בזמן השאלונים ובפעם השנייה במבחן הנוירופסיכולוגי. השאלונים מטרתם לסייע בבניית הרקע ההיסטורי והכללי של המטופל. את השאלונים הללו ממלאים ההורים והצוות החינוכי או המטפל. את מבחן קונרס עובר המטופל לבדו. המבחן הוא ממוחשב והוא מכונה, מבחן הביצוע המתמשך, בעיקר מכיוון שהוא בוחן את יכולותיו של הנבחן להתמיד בפעולה מסויימת לאורך זמן, מטלה שאינה מעניינת במיוחד שמקורות הגירוי בה דלים והיא ממושכת יחסית. אופן ההתנהגות במהלך הבדיקה מסייע לבוחן לקבל רשמים על הפן ההיפראקטיבי אם זה קיים בנבחן, יתר הפרמטרים העולים מתוצאות המבחן מתייחסים בעיקר לבחינת האפשרות לקיומה של הפרעת קשב וריכוז.

בתום המבחנים מעבדים ומנתחים את הנתונים לכדי מאגר מסקנות. תוצאות המבחנים מנותחות בהשוואה ישירה לתוצאות אותם המבחנים שנערכו על ילדים נורמטיביים בעלי יכולות קשב וריכוז ממוצעות לגילם. דיוק האבחנה של המבחנים הנוירופסיכולוגיים מוערכת בכ-80%, ללא ספק תוצאה מרשימה המחזקת את הצורך במבחנים מהסוג הזה כחלק מכלי האבחון אך לא ניתן להסיק מכך אבחנה חד משמעית לגבי קיומה של הפרעת קש וריכוז או היפראקטיביות.

 למי מתאים האבחון הנוירופסיכולוגי והיכן הוא נערך

כל מי שנמצא מתאים לעבור אבחון בקשר לחשד להפרעות קשב וריכוז ימצא את עצמו בשלב מוקדם או מאוחר בתהליך עובר מבחנים נוירופסיכולוגיים. מבחנים אלו הם חלק בלתי נפרד מתהליך האבחון ומשמשים אבן בוחן של ממש בדרך אל האבחנה הסופית בין אם מדובר בילדים ובין אם במבוגרים הסובלים מתסמינים המתאימים לאבחון קשב וריכוז.

לא משנה אם עברתם את גיל שלושים או אפילו יצאתם לפנסיה, מבחן נוירופסיכולוגי הכרחי.

ילדים מגילאי חמש ומבוגרים עד גיל שמונים יכולים לגשת עם הפנייה מהרופא המאבחן את התהליך ולעבור את המבחנים. יחד עם תוצאות מבחנים אלו ועם יתר הבדיקות שנערכו לבירור הממצאים והתסמינים יהיה ניתן להגיע למסקנה ולאבחנה האם ישנה הפרעת קשב או הפרעת ריכוז ואו היפראקטיביות בילד או במבוגר.

המבחנים נערכים במכונים השונים העוסקים בהפרעות קשב וריכוז ובדרך כלל גם בלקויות למידה אצל ילדים ומבוגרים. קופות החולים משתתפות במימון חלק מהתהליך ובטרם פונים אל מרכז פרטי בו תיאלצו לשלם את מלוא הסכום מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, זה יידע להפנות אתכם לא רק אל הרופא המתאים אלא גם להמליץ על מכון או מרכז העורך את האבחונים בתיאום עם קופת החולים. האבחונים אינם זולים והחזר ולו חלקי מקופת החולים שלכם יכולים להוות סיוע משמעותי.

 פורסם בקטגוריית: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה