תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מדוע חשוב לאבחן דיסלקציה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מדוע חשוב לאבחן דיסלקציה?

דיסלקציה היא לקות קריאה. מקור המילה ביוונית: דיס= קשה, לקסיה= מילה. התופעה שכיחה וקרוב ל- 15% מכלל הילדים חווים אותה. ככל שמאבחנים דיסלקציה בגיל מוקדם יותר כך ניתן להתחיל לטפל בלקות הקריאה בשלב מוקדם ולהקל על הילד. במהלך אבחון ליקויי למידה בודקים גם את נושא לקות הקריאה, אבחון זה נערך לרוב בתקופה בה אמור בילד להתחיל בפיתוח מיומנויות הקריאה והכתיבה שלו. הורים או מורים אשר מבחינים בילד בעל סימפטומים כמו שיכול אותיות בזמן כתיבה או הפיכת אותיות בזמן הקריאה, מתקשה בהעתקה של אותיות מהלוח או מספר תרגול, מתקשה ללמוד את נושא האלף בית, מתקשה בלימוד נושאי שפה, מתקשה בלמידת איות, מתקשה בלימוד מספרים ומתקשה בהבעה בעל פה, מתבלבל בצבעים ועוד, יכולים לפנות לאבחון לקות קריאה ולבדוק מה מקור הבעיה. עוד לפני האבחון נוהגים לשלול בעיות אחרות העלולות להיות מקור הסימפטומים כדוגמת בעיות ראייה, בעיות שמיעה או פיגור שכלי. באמצעות האבחון תוגדר הבעיה וההורים יקבלו המלצה מה ניתן לעשות.

מדוע חשוב לאבחן דיסלקציה

לקות קריאה יכולה להיות נרכשת או התפתחותית: לקות קריאה נרכשת (אלקציה) שנגרמת בעקבות פגיעת ראש, דלקות אוזניים כרוניות חריפות, גידול או אירוע מוחי או לקות קריאה התפתחותית הנגרמת מסיבות תורשתיות שבסיסם גנטי.  יחד עם זאת ישנן הגדרות קבות ושונות ללקות קריאה וחל בלבול גדול גם בין חוקרים בקשר ובהבדל שבין לקות קריאה ולקות כתיבה. יש לקות קריאה פונולוגית שמתבטאת אצל פעוטות בקשיי דיבור ואוצר מילים קטן, בגיל מאוחר יותר מתבטאת לקות פונולוגית בקושי בלימוד הקריאה ופענוח קול. הילד מתקשה לפתח את מיומנויות הקריאה, גם את אלה שכבר רכש והתאמן בהם. לקות קריאה לקסיקלית מתבטאת בדיסגרפיה והפיכת מילה כתובה למילה מובנת בגלל היפוכי אותיות וכן מתבטאת בקושי בזכירת מילים ואיותן. לקות קריאה וויזואלית מתבטאת במיקוד מבט, סריקה ראייתית וזכירת המילה הכתובה. ילדים הסובלים מלקות קריאה וויזואלית מתקשים לעתים להבדיל בין אותיות דומות ועלולים לסבול ממיגרנות בעת קריאה. לקות קריאה משולבת מורכבת משניים או משלושת לקויות הקריאה יחדיו. מחקר לקויות הקריאה עדיין בעיצומו ואין עדיין הסבר פתולוגי אשר מסביר את התופעה. על מנת שיהיה ניתן ללמד את הילד לקרוא ולהשתלב במסגרת החינוכית יש לאתר את לקות הקריאה כמה שיותר מוקדם ולהעניק לילד טכניקות התמודדות עם קריאת טקסטים כך שלא ירגיש נבדל מסביבתו ויפתח תסביכים נפשיים כמו דחייה, דימוי עצמי נמוך ועוד.

דרכי טיפול נפוצות

דיסלקציה תתבטא אצל הילדים בקריאה אטית, השקעת מאמץ רב בקריאה וחוסר דיוק בקריאה שעלול להביא לאי הבנת הנקרא וכך הילד עלול לענות תשובות לא נכונות במבחנים. על ידי הוראה מתקנת, לימוד טכניקות קריאה על ידי איש מקצוע ואמצעים טכנולוגיים כמו הקראה ממוחשבת ועוד ניתן לעזור לסובלים מלקות קריאה.לקות הקריאה מקשה מאוד על סטודנטים רבים. לטובת הסטודנטים מפעילות רוב האוניברסיטאת מערך של קורסים והשתלמויות בהם הם יכולים ללמוד טכניקות למידה העוזרות להם משמעותית בקריאת חומר רב הנדרש במהלך הלימודים וכן מאפשרות לסטודנטים להשתמש בעזרים טכנולוגיים שונים על מנת שיוכלו לעמוד במשימת הלימוד בהצלחה בדרכם לקבלת התואר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה