תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי - מידע, מאבחנים ומטפלים בישראל

יש סוגים שונים של אבחונים. סבירות שרוב המין האנושי נכנס לקטגוריה זו או אחרת של לקות למידה מסוימת, הרי אנחנו לא מכונות. אבל בכל זאת, קיימים קריטריונים מסוימים המגדירים לקות כקושי בעייתי הנדרש בטיפול אינטנסיבי על ידי מערכת החינוך והמשפחה. במאמר זה נבחין בהבדלים בין אבחון פסיכודידקטי לאבחון דידקטי. 

אבחון דידקטי
האבחון נעשה על ידי מאבחן, איש מקצוע מוסמך, מתחום ההוראה והחינוך. עליו לאבחן את לקויות הלמידה ולסווג אותן. למעשה מדובר בניתוח של היכולת הקוגניטיביות של המאובחן (כתיבה, קריאה, עיבוד המידע, זיכרון, דיבור, התארגנות מקצועית, התארגנות אישית ונושאים נוספים). האבחון הדידקטי נדרש לעלות על הסיבות לקשיים הקיימים אצל המאובחן תוך התייחסות לכל הקשיים: האישיים, המקצועיים והלימודיים.

מטרת האבחון היא לייצר נתונים ברורים החיוניים ביותר לבניית מערך לימודים נכון ומיטבי למאובחן בעתיד, וזאת בהתאם ליכולת הלימודית שלו. מטרתו העיקרית של האבחון הדידקטי (להבדיל מטרת אבחון פסיכודידקטי, ותיכף נבין מדוע), הוא איתור הסיבות לכשל הלימודי והאישי. האבחון מעניק את האישור לגבי המצאות של לקויות למידה או שולל אותן.
מדובר בכלי חשוב לבניית מערך הסיוע הלימודי. האבחון מאפשר את הצעת ההתאמות הלימודיות החשובות ביותר עבור המאובחן (הקלות במבחנים כגון בחינה בעל פה, הקלות בשיעורי הבית ובמשימות).

אבחון פסיכודידקטי
האבחון נועד לעלות על המקור של לקות הלמידה והקושי בלימודים אבל בדגש הרבה יותר חזק ומשמעותי באשר למצבו הפסיכולוגי של המאובחן ומצבו הרגשי. חשוב לציין כי הוא נחשב אבחון משולב, כלומר הוא מכיל גם את החלק הדידקטי המתואר לעיל יחד עם מערך שלם הנוסף לו.
האבחון הפסיכולוגי הנוסף אל אבחון פסיכודידקטי (לצד הדידקטי) מאתר את הקושי הרגשי פסיכולוגי, מעריך אותו ומסווג אותו כדי למצוא את הכלים המתאימים ביותר לטיפול במאובחן. חשוב לציין כי קיים אבחון מסוג זה הנחשב רחב יותר, מכיוון שהוא כולל בתוכו חלק נוסף בתחום האנגלית והחשבון.
אבחון פסיכודידקטי לאחר אבחון דידקטי
אבחון זה מתבצע לאחר האבחון הדידקטי. אין הכוונה היא שהמאובחן עובר את שני סוגי המבחנים, אלא שהממצאים של החלק הדידקטי באבחון הפסיכודידקטי משפיעים על ההערכה הסופית, משום שהם קובעים את המסגרת הלימודית המתאימה ביותר עבור המאובחן. האבחון מעריך בצורה מדויקת ומקיפה את הרגלי הלמידה של המאובחן ואת איכות הלמידה שלו, במיוחד באשר לרמת התפקוד הקוגניטיבי שלו ורמת התפקוד האישית, הרגשית, החברתית וההתנהגותית שלו.

חשוב להבין את התמונה הכוללת
לקות למידה הוא עניין העלול לפגוע במישורים רחבים הרבה יותר מאשר יצירת פער לימודי או חוסר הבנה של חומר לימודי. הנזקים הרגשיים והנפשיים העלולים להיווצר הם רבים, במיוחד כאשר אין הם מטופלים ונשרכים על פני השנים ללא תשומת לב ראויה. ברור כי אי התייחסות עלולה לגרום גם לכשל בחיים הבוגרים המקצועיים. פער בלימודים אינו מאפשר את מיצוי היכולת בתחום המקצועי בעתיד.

מהו אבחון דידקטי

אבחון פסיכודידקטי מאפשר את התמונה הרחבה ביותר באשר למצבו של הילד. המלצות של אבחון זה יכלו לסייע לו הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי נפשי. פועל יוצא מכך הוא סיוע גם בתחום החברתי (מה שפעמים רבות נדרש במקרים של ערך עצמי ירוד הנובע בשל כשל בלימודים ותסכול כתוצאה מלקות לימודים שאינה מאובחנת ואינה מטופלת).

האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי נמשכים על פני ארבע עד שש שעות, ומתנהלים במשך כמה מפגשים בהתאם לצורך האינדיבידואלי של המאובחן. העלות שונה וחשוב לברר באשר להטבות במחיר מול קופות החולים אגודת ניצן והרשות במקומית.

מחפש מומחה לאבחון דידקטי?

חייג ישירות אל המומחים המופיעים באתר - הם כאן לשרותך וישמחו לייעץ בכל עניין