תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהו אבחון פסיכודידקטי?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון פסיכודידקטי ושלביו

אם כן מהו אבחון פסיכודידקטי ? אבחון זה מסייע לנו להבין קשיים הנובעים ממקור ריגשי ומספקים בסופו של דבר כילים והמלצות איך לנהוג כשורה ולטפל באנשים הזקוקים לסיוע המתאים.

כשקיים קושי ריגשי המשבש את חשיבתו או את ריכוז המאובחן ומשפיע על תפקוד קוגנטיבי שהרי חובה לבדוק בעצם את הסיבה מההיבט הרגשי וזאת על מנת לגלות מדוע בעצם הנ”ל סובל מהקושי ומהם הגורמים לכך בפועל. אם כן כשקיים צורך לבצע בחינות בעלפה או שאלון או סיוע בבחינות במקצועות החשבון לרבות מבחני בגרות או כל מקצוע אחר , מגיע משרד החינוך ודורש תוצאות מבדק פסיכודידקטי מתאים כאשר מבחן דידקתי לבדו אינו מספק. הסיבה לכך היא על מנת להבין ממה נובע הקושי ולבדוק את יכולת התלמיד ואת הקשיים הרגשיים שלו, אותם קשיים ריגשיים המשפיעים על יכולת הלמידה שלו ועל היכולת שלו להתמודד אל מול מבחנים כאלה ואחרים. מה מתלווה בעצם לביצוע המבחן? פחד,חרדה או חוסר בטחון כזה או אחר. חשוב לציין שמדובר בגילאים צעירים יותר, מתקשים אותם ילדים לגשת למבדקים מסוג זה מכיוון שהם חוששים לכישלון הנובע מדימוי עצמי נמוך במיוחד.

סיבות נוספות לבצע בפועל אבחון פסיכודידקטי קשור גם ברצון של תלמיד לגשת למוסד לימודים כזה או אחר בעל דרישה גבוהה. על מנת שלא לפגוע ברמת המוטיבציה של התלמיד ועל מנת שלא יווצרו קשרים מתכתחילה, יבצע אדם מבדק זה גם שמדובר למשל בתכנית מחוננים ובמקרה זה למשל יקפיצו על פי מבדק זה את הילד כיתה על פי הרמה שנקבעה כתוצאה מביצוע אבחון פסיכודידקטי בפועל.

 אבחון פסיכודידקטי יבדוק רמת אינטלגנציה ורמת קריאה או הבנת הנקרא והנשמע, כמו כן תבוצע בדיקה הקשורה בכתיבה וזכרון חזותי, זכרון הנובע משמיעה והערכת תפקודים הנובעים מתוך הרגש. ניתן לאמר כי גם יבדקו יכולות בשפה זרה כגון אנגלית למשל ואפילו יכולת חישוב וחשיבה שקשורה במספרים באופן כללי. בתום האבחון ישב איש המקצוע ,פסיכולוג במקצועו ויתן את ממצאיו לגבי האבחון שביצע ועל פי זאת תוצא המלצה להמשך טיפול והתאמה לבית ספר כזה או אחר והוראות לגבי דרכים לבחינות כאלה ואחרות לרבות זמני מבחן או הגשת עבודות ותכנית מתאימה על פי הקשיים או על פי הנתונים שהובאו כתוצאה מהדוח. חוות דעת זו תוצג לפחות עשרה ימים עד שלושה שבועות מיום האבחון בפועל.

 אבחון פסיכודידקטי יערך לפחות שש שעות ויתפרש על יותר מפגישה אחת. חשוב לציין כי תמיד טוב לבצע אבחון מעבר לפגישה אחת וזאת על מנת לקשור קשר בין מאבחן למאובחן, לצור אצל המאובחן קשר עין ואמון ובמקרה הזה הטיפול אף יכול להיות מוצלח יותר. באמצעות האבחון יהיה ניתן לקבל מידע חשוב ביותר על המאובחן על החולשות שלו ועל המצוקות שהוא מציג ומשם בעצם לנסות ולסייע בכילים הנכונים עבורו. קשיים של קריאה או כתיבה או קשיים הנובעים מראייה מספרית , יתנו מענה מדוע חשוב לבצע אבחון דידקטי אך לצד זה חשוב להגיד כי כלי אבחון אחד לעולם אינו מספיק וכי חשוב ביותר לאבחן בצורה נכונה גם את התפקוד הרגשי שגם הושפע מבעיות אלו ושאל לנו להתעלם מקיומו וכאן בעצם נכנס תפקידו של האבחון הפסיכודידקטי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה