תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי דיסלקציה ואיך מאבחנים דיסלקציה .

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי דיסלקציה ואיך מאבחנים דיסלקציה .

מאמר זה יתן נקודות וסממנים לגבי דיסלקציה ואיך ניתן להעניק לה כילים מתאימים, איך ניתן להתמודד בחיי היום יום עם דיסלקציה ומהי בעצם דיסלקציה.

פירושה של דיסלקציה ומדוע היא מקשה כלכך על שגרת החיים.

דיסלקציה היא בעצם לקות למידה הקשורה בקשיים בקריאה. כשאומרים דיסלקציה אומרים בעצם שכיחות גבוהה של לקות למידה הכי גדולה הקיימת בעולם. מספר רב של אנשים סובל מבעיות ולקויות למידה כגון קשיים בקריאה. דיסלקציה תפגע בנשים וגברים אך לא במידה שווה, חשוב לציין כי גברים יסבלו הרבה יותר מדיסלקציה מאשר נשים. כמו כן יתכנו בעיות כגון קריאת טקטס ארוך למשל, אנשים עם הפרעות לא יוכלו לאורך זמן לקרוא טקטסים ארוכים ויאבדו עניין מהר יותר בעקבות חוסר היכולת להתמודד מול המילים ומול הקריאה שהרי קריאה לקויה נובעת הרבה פעמים מיכולות של המח לזהות את המילה.

אם כן, מדובר בעצם בלקויות למידה הקשורות באדם המתקשה ללמוד או לרכוש ידע כפי שהיה רוצה או חפץ. כל אדם רוצה וחפץ להיות כמו בני גילו, הוא לא יכול לסבול את הפער הקיים גם בתחומי למידה ובכלל. אנשים עם הפרעות למידה תמיד יהיו בפער אחד או שנים מחבריהם, הדבר יגרום להם לא פעם לדימוי עצמי נמוך ולחוסר מוטיבציה ברוב המקרים. אנשים עם דיסלצקיה יקראו הרבה פחות טוב מאנשים רגילים בחתך גילם, הם לא פעם ישאפו וירצו להגיע לרמות של חבריהם אך לא תמיד יצליחו ואף יהיה להם קשה מאוד. הרצון הזה להגיע לרמות דומות יתסכל אותם לא פעם ויגזול מהם את המוטיבציה ואת הרצון הנכסף וזה מה שיגרום להם לא פעם לוותר לעצמם בלשון הפשוטה.

דיסלצקיה הינה תופעה שאפשר לראות כבר משלב הקריאה, שלב בית הספר היסודי, שלב בו מגיע תלמיד לבית הספר ומתבקש לקרוא כשם שחבריו בעלי חתך גיל דומה קוראים וראה זה פלא, הילד מתקשה לקרוא. לא פעם, מכיוון שיש בורות המון בעלי חינוך ומורים נטו לחשוב שילדים כאלה הינם עצלנים, ילדים שלא רוצים להתאמץ ולא ללמוד דבר שגרם לילדים בעלי דיסלקציה להדרדר במדרון המדרגות ולא לטפס כשם שהסביבה וחבריהם עושים, זאת הסיבה מדוע חובה להעניק לילדים האלה את תשומת הלב הראויה ואת היחס הרצוי כולל פרגון בלתי פוסק ותמיכה ראויה שאחרת אבד להם מראש.

אם כן את הקשיים של דיסלקציה ואת גילוי הדיסלקציה יהיה ניתן לראות כבר מכיתה א’ והדבר יכול להמשך ואף להיות גרוע עם השנים במידה ולא יטופל כראוי. כשיש קריאה חלשה וקריאה איטית ניכר לדעת אצל מבוגר למשל, כי לא טופל בהתאם והדבר הלך והחמיר ולא השתפר בעקבות חוסר הטיפול שהיה כלכך זקוק לו. טיפול עבור ילדים בעלי לקויות למידה הינו מאין סוג של גבול, פירצה, סוג של סיוע לא פעם, אם כי לא תמיד רואים זאת או מודעים לכך מספיק אנשי החינוך או ההורים או הסביבה הקרובה של אותם ילדים בעלי לקויות הלמידה השונות.

אם ניקח לדוגמא מבוגרים שלוקים בדיסלקציה שהרי נראה קשיים בקריאה שגברו עם השנים בעקבות חוסר יכולת ללמוד ולתקן את המעוות, דיסלקציה לא יכולה להעלם בעקבות גיל, היא עלולה להחמיר במידה ואינה מטופלת כראוי. גם כשנדמה כי דיסלקציה תעלם מעצמה שהרי מדובר בטעות, בעיה זו לא תעלם מעצמה גם אם נדמה שהקריאה קצת השתפרה עם השנים. חשוב ביותר לבצע אבחון כזה או אחר על מנת לאפשר לאנשים עם דיסלקציה לקבל הקלות במסגרת לימודים, על מנת לקבל סיוע ובעיקר לקבל את היכולת של הוראה מתקנת וכל הנדרש על מנת להקל על הקשיים הניצבים להם.

על מנת להבין מה בעצם מסמנת דיסלקציה ננסה להבין את מקור הבעיה. כשקוראים יש צורך לזהות את הצליל וכך להרכיב צליל למילה. שיש קושי בזיהוי הצליל מאוד קשה להרכיב את המילה וזה גם מה שמסביר את הקושי בקריאת המלל באופן רצוף. כשקשה לקרוא ויש ליקויים בקריאה זה מתבטא בחוסר יכולת לזהות את הכתב, יש פגיעה במה שרואים לבין מה שקוראים.

מהות הדיסלקציה ומדוע חשוב ביותר לא להתעלם מעצם קיומה.

דיסלקציה עוסקת בעצם בתורת הקריאה. מדובר ביכולת לקרוא. יש צורך לפענח צליל של מילה ורק כך בעצם לפענח אותה בקריאה. אין כאן עניין של הבנת המילים או הבנת הטקסט וזאת מכיוון שמדובר יותר בפרט טכני. אין מדובר בדרך הנעת השפתיים או ידיים של מישהו שמנסה להעביר את המסר, אין מתבססים גם בהבעות פנים. כשמזהים את הפגיעות ואת הקושי לקרוא מצטרפים לתהליך מאוד קשה של מאמץ רב על מנת לקרוא. כשאין מבינים מאין נובע הקושי של הקריאה ממשיכים ומנסים והקושי תורם לעוד קושי. דיסלקציה הינה בעיה שאין להתעלם ממנה והיא מאותרת באבחון לקויות למידה מיוחד ומותאם.

אם כן הפגיעה הראשונה של הקריאה נובעת מחוסר יכולת לזהות את צליל המילה. בהעדר יכולת לזהות את הצליל שהרי יתקשה האדם, בעל לקויות הלמידה,לקרוא את הטקטס במלואו ובכלל יתקשה לפענח את המילה. הקריאה קשורה בצליל ובאופן טכני בקריאה. כשאדם ניגש ומאבחן את עצמו הוא נותן מענה בעבור הדיסלקציה בצורה כזאת שהוא מקנה לעצמו כילים איך לא להתאמץ לשווא בקריאה. על מנת לקרוא נכון יש צורך בלימוד לקרוא, בלימוד של דרך טכנית להצליח להפיק צליל בראש על מנת לזהות אותו על גבי הדפים.

ככל שאנשים לא מטפלים בבעיה היא הולכת וגוברת. חשוב לציין כי לקויות למידה לרבות דיסלקציה וכל השאר הינם דברים שחשוב ביותר לטפל בהם בעוד הילד בגיל קטנות. ניתן נכון להיום לאתר ולמזער בעיות קריאה או כל בעיה אחרת הקשורה בלקות למידה ממגוון לקויות הלמידה המוצגות נכון להיום. לצערנו יש מגוון של לקויות למידה מלבד דיסלקציה, אין הבעיות מתחילות ונגמרות בדיסלקציה וחשוב ביותר לבצע איבחון על מנת להעניק כילים לאנשים עם בעיות אלא בכדי שאלה יתמודדו נכונה עם חייהם. אנשים עם לקויות למידה כגון דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד, הינם אנשים הסובלים בשגרת חייהם. יש להם בנוסף בעיות חברתיות לא פעם והדבר נקשר בהחלט גם לדימוי עצמי נמוך ולחוסר העזה בכל התחומים.

אנשים עם לקויות קריאה כגון דיסלקציה יתקשו לגשת ללימודים גבוהים במידה ולא יקבלו את הכילים להם הם מייחלים, במידה ולא יקבלו את הגבולות להם הם חפצים. אין אדם שאינו רוצה להתפתח בחייו ולשאוף ללמידה אם כי יש אדם המתקשה ואינו יכול. מעבר ללמידה ומעבר לדוח מתקן לאנשים עם לקויות למידה חשוב ביותר סביבה תומכת עבור אנשים אלה. אנשים הקרובים אליהם חייבים לתת להם תמיכה, פרגון וסיוע מתאים ולא לחשוב שללא טיפול הבעיה תעלם מעצמה. בעיות כגון דיסלקציה מצריכות טיפול וזה חד משמעי. אנשים המעוניינים ללמוד ולהתפתח חייבים לעצמם אבחון מקיף שעלול להעלות ולהזכיר עוד קיומן של בעיות נוספות שאולי אם לא בוצע בפועל האבחון לא היו יודעים על קיומן. דיסלקציה אינה בעיה שתעלם מעצמה ועל מנת לשפר איכות חיים חשוב ביותר לנסות ולהעזר בכילים שיכולים בהחלט לסייע בשגרת חייו של אדם הסובל מבעיה זו בפועל.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה