תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מה כל כך חשוב באבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תלמידים רבים, מכל שכבות האוכלוסייה, בכל הגילאים, ובמסגרות הלימודים השונות, מתקשים במהלך לימודיהם מסיבות אלו ואחרות. יש תלמידים ובעיקר הוריהם המקבלים קשיים אלה כגזירה משמים ולא מבינים כי כיום יש שיטות אבחון וטיפול רבות הנועדו בדיוק על מנת להקל על תלמידים אלה. מקרים רבים של קשיים ניתן לאבחן דידקטית ובאמצעות האבחון לפתור את הבעיה ולשפר את הישגי התלמידים. באמצעות אבחון דידקטי בודקים את היכולות הקוגניטיביות של התלמיד ומאתרים מהם הקשיים של התלמיד ועל פי הממצאים מרכיבים תוכנית לימודים מותאמת אישית שתביא את התלמיד להישגים והצלחה בלימודים. לרוב עורכים אבחון דידקטי מגיל שש ומעלה ובקרב ילדים. ניתן לבצע את האבחון גם בקרב בוגרים, לדוגמה צעירים בתחילת דרכם האקדמית, ובעקבות האבחון מקבל הסטודנט לעתיד המלצות לגבי תוכנית הלימודים.

למה חשוב לעבור אבחון

תלמידים רבים מתקשים בלימודיהם. כאשר לוקחים לדוגמה תלמיד כיתה א’ המתקשה בלימודיו ומתקשה ברכישת המיומנויות הבסיסיות כמו טכניקת הקריאה, הכתיבה והחשבון עלול הדבר להתפרש כאילו התלמיד אינו מעוניין ללמוד או הוא מוגדר כילד בעייתי וגורם מפריע בכיתה. בדיקה לעומק יכולה לגלות כי מדובר בתלמיד בעל יכולות שכליות גבוהות אך הוא מתקשה לתרגם את יכולותיו האינטלקטואליות. האבחון יגלה מהם קשיי התלמיד ויאתר את לקויות הלמידה המפריעות לו בדרכו להצלחה. תוצאות האבחון יסוכמו לדוח מקיף עם המלצות לצוות בית הספר בו הוא לומד והצוות יבדוק מה ניתן לעשות על מנת להקל על התלמיד ולגרום לו להשתלב ברגל ימין עם תחילת לימודיו תוך שיפור הדימוי העצמי ומימוש יכולותיו השכליות. במהלך האבחון ניתן לעלות על מחסומים רגשיים המפריעים לתלמיד להתקדם וכך יהיה ניתן להמליץ להורים או לצוות החינוכי בבית הספר על דרכי פעולה או טיפול משלים, טיפול פסיכולוגי וכד’.

מה בודקים באבחון

אבחון דידקטי יקיף מכלול מיומנויות ואתגרים בהם התלמיד צריך להתמודד בבית הספר. האבחון מתמקד בכמה נושאים עיקריים בהם: הבנת הנקרא, הבנת מלל משמיעה, בדיקת יכולת ריכוז, בדיקת יכולת הקשבה, בדיקת יכולת למידה, בדיקת יכולת זיכרון, תפקוד מוטורי (למשל החזקת עט, שרטוט, צביעה וכד’), מיומנות הבעה בעל פה, מיומנות התלמיד בחשבון  ויכולת לימוד שפות זרות. במהלך האבחון מנסים לאתר מה מקור הקושי של התלמיד על מנת שיהיה אפשר להבין את נקודות התורפה ולהציע דרכים לשיפור המצב.

מי מבצע אבחון

אבחון דידקטי מתבצע על ידי גורמים מקצועיים המוכשרים לעריכת אבחונים. לרוב מתמשך האבחון כחמש שעות בשעות הבוקר כאשר נהוג לפצל את האבחון לשני מפגשים. בסיום האבחון מסכם המאבחן הדידקטי את תוצאות המבדקים ומנתח את הנתונים. לאחר סיכום הנתונים נהוג לקיים פגישה עם הורי התלמיד בה מסבירים להם על תוצאות האבחון ומשמעותם. המאבחן הדידקטי ממליץ להורים מהם דרכי הפעולה שיש באפשרותם לבצע על מנת לעזור לתלמיד לממש את יכולותיו. לרוב המאבחן ימליץ על תוכנית עבודה מסוימת שתוכל לעזור לתלמיד וישתף עם הממצאים גם את צוות בית הספר. דוגמה להמלצות היא שיעורי עזר, הצמדת חונך מכיתה גבוהה על מנת לעזור בשיעורי בית וללמוד יחדיו, הארכת זמן במבחנים, שינוי מסגרת לימודית, טיפול פסיכולוגי ועוד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה