תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מי אמר ביופידבק ולא קיבל?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; גלי ארזי

לא אחת נשמעת הקריאה להורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לוותר על השימוש בריטלין ולעבור לשיטות אלטרנטיביות. הכוונה בעיקר היא לעבור לטיפול לא תרופתי. אחת השיטות המדוברות היא ביופידבק.
יש בארץ לא מעט מטפלים באמצעות ביופידבק אך לשאלה לגבי השפעת הטיפול לאורך זמן ניתן להשיב ב”תלוי את מי שאלת”. מטפלים שהתמחו בטיפולי ביופידבק טוענים כי ההשפעה מיידית ומידת השפעתה תלויה במטופל – כמה זמן הוא “מחזיק” את מה שלמד ויודע להשתמש בו. מחקרים שנערכו לגבי מידת ההשפעה של טיפולי ביופידבק ידעו להצביע על תוצאות ראויות בטווח הקצר בלבד.

מה זה טיפול ביופידבקטיפול בביופידבק הוא טיפול השייך לתחום ההתנהגותי קוגניטיבי. זהו טיפול שמסייע למטופל להתגבר על בעיותיו ולמעשה להגיע לשליטה על גופו, רגשותיו או מחשבותיו.
הטיפול מתבסס על שלושה רבדים; זהו טיפול באמצעות מכשור – חיישנים ומחשב לצורך העניין, המשלב ידע מתחומי הרפואה, הביולוגיה, הטכנולוגיה והפסיכולוגיה. הציוד הממוחשב מאפשר לקבל נתונים על תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים בגוף של הנבדק. הנתונים המתקבלים שייכים לתגובות כמו דופק הלב, קצב הנשימה, פעילות של גלי המוח, לחות בעור, מתח בשרירים ועוד. הנתונים מוצגים על המסך ומאפשרים לנבדק לקבל מידע על תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים בגופו. המחשב מתרגם את המידע לצלילים או לתמונות שהמטופל יכול להבין, למשל, השתתפות במשחק מירוץ מכוניות. הנבדק מבין שבאמצעות תגובות מסוימות ושליטה בהן, הוא יכול להשפיע על ההתנהגות שלו. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, למשל, מודעים לכך שהתגובתיות שלהם אינה דומה לזו שקיימת אצל ילדים רגילים. באמצעות טיפול ביופידבק הם יכולים, למשל, ללמוד להרגיע את עצמם, להבין את השינויים המתרחשים בגוף, ובהמשך לפתח גם התנהגות שתשפיע על השליטה בתגובות שלהם במצב זה או אחר.

 

תמונה אחת שווה אלף מיליםביוטיוב יש סרטונים רבים שמדגימים את נושא הביופידבק. כמובן שסרטון שווה אלף מילים. כדי לצפות בסרטונים יש להקיש את המילה ביופידבק ביוטיוב.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה