תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי – אודות האבחון ושיטות הטיפול

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא תהליך אבחוני, שבמהלכו מנסה המאבחן לאתר ולמפות את תפקודיו ויכולותיו של המאובחן בתחום הלימודי, ובמיוחד לאתר את קיומן האפשרי של לקויות למידה. מתי כדאי לגשת לאבחון דידקטי? יש מספר מקרים ומאפיינים שאמורים להדליק נורה אדומה אצל הורים ומורים: כאשר תלמיד מפגין פער בין התפקוד שלו בלימודים לבין מה שהיינו מצפים ממנו (בהתאם לגילו, מנת המשכל שלו, ניסיונו הלימודי וכד’), כאשר למורים יש תחושה שהתלמיד בעל יכולות גבוהות שלא באות לידי ביטוי, כאשר יש פערים בין תחומי הדעת השונים (התלמיד מצטיין בחשבון אך מאוד מתקשה באנגלית ותחומי השפה, למשל), כאשר התלמיד מתקשה לרכוש שליטה במיומנויות בסיסיות (כמו קריאה וכתיבה) או כאשר התלמיד מתאפיין בקשיי התארגנות (לא מסיים מטלות, לא מתכנן כראוי את הזמן שלו). כל אלו אינם מעידים על קיומה של לקות למידה, אך הם בהחלט מציבים סימן שאלה סביב הסוגיה, ומצדיקים פניה לבירור מעמיק יותר.
אבחון דידקטי אורך על פי רוב 4-6 שעות, והוא נפרש על פני מספר משתנה של מפגשים, בהתאם ליכולותיו, רמתו וגילו של המאובחן.

במסגרת האבחון נעשה שימוש בכלים ומבחנים פורמליים וכן נאספת אינפורמציה לגבי התלמיד ממעגלי החיים השונים שלו (הורים, הצוות החינוכי, התלמיד עצמו). שילוב זה בא להבטיח ראיה הוליסטית ואינטגרטיבית של התלמיד, ולוודא כי איננו מחמיצים דבר בניסיון להסביר את קשייו ולתכנן עבורו טיפול מתאים.
באבחון אומדים את רמתו של התלמיד במיומנויות היסוד (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית), וכן נבדקות יכולות כלליות יותר, כגון כישורי תפיסה (חזותית, שמיעתית, מרחבית), תפקודי זיכרון (לטווח קצר וארוך), יכולת גרפו- מוטורית, יכולות השפה (אוצר מילים, תחביר, ארגון המסר המילולי) וסגנון העבודה (קצב העבודה, התארגנות, אסטרטגיות למידה ומידת הבקרה המופעלת).
לאחר בחינה של תוצאות המבחנים השונים, והבאה בחשבון של הרקע הלימודי והאישי, ניגש המאבחן לגבש המלצות לסיוע וטיפול בקשיים שנתגלו. המלצות הנגזרות מאבחון דידקטי עשויות לכלול הקלות שונות בבית הספר, תוספת זמן במבחנים, היבחנות בעל פה או בנפרד, הפנייה להוראה מתקנת או תגבור בתחומים מסוימים.

אבחון דידקטי 
צוות מכון ספיר מגיע לאבחון הדידקטי מגישה שונה מעט ממה שעשוי להשתמע מתיאור האבחון. אין כאן ניסיון רק להצביע על קושי ולקות, אלא למפות את כלל היכולות, על החולשות ונקודות הכוח, ולהעניק למאובחן ולהוריו תמונה שלמה ומקיפה של כישוריו, ויכיר גם בחלקים החזקים שבו. לאחר האבחון נערכת שיחה עם ההורים, בה נמסרים להם ממצאי האבחון וההמלצות. מצוידים במידע החדש, ההורים יכולים לצאת עם ילדם לדרך משלהם, ולצעוד לעבר שיפור מצבו הלימודי ואיכות חייו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה