תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רביב – אבחון הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שלום כתה א’

המעבר לכתה א’ הוא אחד המעברים המשמעותיים שחווה ילד. הוא בעצם נכנס לשגרה שתלווה אותו מעתה ועד גיל 18. אין זה מפליא, אם כך, שהמעבר הזה טומן בחובו התרגשות עצומה, ומנגד- חששות ודאגות עצומות לא פחות. בהתאם לכך, קיימת שונות רבה בין ילדים באופן התגובה שלהם למעבר זה. כך, לצד ילדים שבאופן מיידי מוצאים עצמם משתלבים בחדווה בשגרת היומיום של בית הספר, ניתן לפגוש ילדים שמפגינים פחות שמחה והתרגשות. קיים שיעור לא מבוטל של ילדים שהמפגש בינם לבין כיתה א’ מפגיש אותם עם חוויה של קושי ותסכול. הרבה הורים יכולים לדווח כי בשבועות הראשונים של כיתה א’ הם חשים שינוי לרעה במצב רוחו של ילדם, חשים שהוא לא הולך לבית הספר בשמחה, הופך מתוסכל בקלות יותר מבעבר ונוטה לשדר מצוקה ובלבול כשהוא לא מצליח לעשות דבר מה. לפעמים נראה תגובות של עצב, בושה ותסכול מול “כשלונות” שנראים לנו פעוטים ושוליים כמו לא להספיק להעתיק מהלוח או כתיבה ש”גולשת” החוצה מן השורה.

מול מצבים כאלה, הורים רבים נוטים לדבוק בגישת “הזמן יעשה את שלו”, ולנסות לתת לילד להסתגל למסגרת החדשה. חלקם אף סבורים כי רק לאחר כמה חודשים של התנסות אפשר לדעת אם הילד סובל מקושי “אמיתי”. גישה זו היא טעות, ועשויות להיות לה השלכות חמורות על רווחתו של הילד וגישתו כלפי בית הספר והלמידה.

הכנת המוח ללמידה

כשאנו דנים בדרכים לסייע לילדים מתקשים לצלוח “חלק” את המעבר לכיתה א’, כדאי שנדע: הבשלות ללמידה היא תהליך טבעי שהמוח עובר. מבחינה נוירולוגית, המוח מבשיל בגילאי 6 עד 8 בקרב בנות, ומעט מאוחר יותר- 8 עד 11- בקרב בנים. אחת ההמחשות המרשימות לעובדה זו היא הפער העצום בין שיעור הילדים המאובחנים כבעלי לקות למידה במדינות שבהן גיל למידת הקריאה המקובל הוא 9, לבין שיעור זה במדינות בהן מקובל ללמד קריאה בגילאים צעירים יותר. במדינות בהן נהוג להקנות לילד את יסודות קריאה בגיל מאוחר יותר, נראה הרבה פחות ילדים עם לקויות למידה. במדינות בהן גיל הוראת הקריאה הוא מוקדם יותר (ישראל, בין השאר) ניתן לראות כי לא רק ילדים שחוו עיכובים ובעיות בהתפתחות זקוקים להכנה וסוע לקראת למידה אלא כלל אוכלוסיית התלמידים העולים לכתה א’.

לכן, אחת הדרכים המומלצות לסייע לילדים לקראת כיתה א’ היא תכנית הכנת המוח ללמידה המיושמת בהצלחה במכון רביב. התכנית מתבססת על אימון המוח ותפקודיו הנוירולוגיים על מנת לקדם בשלות ללמידה .

ומה במקרים של קשיים חמורים יותר?

אנו במכון רביב מכירים בכך שהכנה ללמידה לא בהכרח מספיקה, מאחר וייתכן שהילד סובל מקושי משמעותי בנוסף לזה הנגזר מהמפגש עם למידה בגיל צעיר. במידה והילד סובל מלקות בתחומי הלמידה או הקשב והריכוז- חשוב לאבחן קיומה של לקות כזו ולטפל בה בהקדם, על מנת לחסוך מהילד חוויות נוספות של כישלון ופגיעה בדימוי העצמי.

במכון רביב נערכים מגוון רחב של אבחונים: אבחון דידקטי (לאיתור לקויות למידה), אבחון פסיכו- מוטורי (לאיתור קשיים ולקויות במיומנויות התפיסה והמןוטוריקה הבסיסיות) ואבחון MOXO (לאיתור הפרעת קשב וריכוז, תוך בחינה מעמיקה של הפרופיל האישי בכל הקשור להיבטים השונים של יכולות הקשב). על אבחון MOXO שווה להתעכב ולציין כי מדובר בכלי החדיש והאמין ביותר המשמש כיום בתחום. פרי פיתוח משותף ישראלי-הולנדי, ייחודו ויתרונו בכל שהוא מעריך את תפקודו של המאובחן הן בסביבה עמוסה ורועשת והן בסביבה שקטה. רמת הדיוק והאמינות של MOXO גבוהה במיוחד, והוא מוכר על ידי קופות החולים השונות.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה