תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רביב – קבלת החלטות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

המחשבה על הפרעת קשב וריכוז מעוררת מגוון אסוציאציות, שרובן ממוקדות בתחומים הישגיים, כגון תפקוד בלימודים או בעבודה. בעוד שנכון לומר שהשדה העיקרי בו ההתמודדות עם פרעת הקשב ניכרת לעין הוא אכן השדה הלימודי, רוב המתמודדים עם הפרעת קשב ואנשי המקצוע בתחום יודעים לספר כי השלכות ההפרעה אינן מצטמצמות אך ורק לתחום זה. לפני שנפנה את הזרקור לתחום נוסף בו מתבטאת ההפרעה, כמה מילות רענון לגבי הפרעת קשב.

הפרעת קשב וריכוז- הפרעה או הפרעות?

נהוג להתייחס להפרעת קשב וריכוז כהפרעה הפוגעת ביכולת אחת (יכולת הקשב והריכוז), אלא שלמעשה- הפרעת קשב וריכוז מאופיינת בדרך כלל בקבוצה של יכולות פגועות, המרכיבות יחד את התמונה התפקודית של הסובל מההפרעה. אלה כוללות יכולת מיקוד קשב, יכולת פיצול קשב (היכולת לבצע מספר מטלות בו זמנית- מולטי טסקינג), נטייה למוסחות והיכולת “לעבור” עם הקשב ממטלה למטלה. בנוסף, הפרעת קשב וריכוז מלווה לעתים קרובות בהתנהגות היפראקטיבית ובנטייה בולטת לאימפולסיביות. תסמיני ההפרעה מביאים לצמצום של המשאבים הקוגניטיביים של האדם, עקב הצורך להשקיע מאמץ בשמירה על מיקוד וויסות.

קבלת החלטות והפרעת קשב וריכוז

כתב העת המדעי Psychological Science פירסם מאמר שהצביע על כך שהצורך לקבל החלטות יותר אצל רוב האנשים תגובת לחץ. במסגרת תגובה זו, מקבלי החלטות הנמצאים במצב לחץ נוטים להסתכל באופן סלקטיבי רק על הפן החיובי, ולצייר בעיני רוחם את התרחיש שבו הכל מתנהל כשורה. על אף העובדה שתחושת לחץ ומתח מזוהה לרוב כשלילית, מתברר שדווקא במצב זה אנשים מוטים להתבונן על הדברים מזווית חיובית בלבד, ולהתעלם ממידע שלילי. במצב בו היתרונות של כל חלופה הם כה בולטים ביחס לחסרונות, גדל הסיכון לקבלת החלטות באופן פזיז ולא אחראי.

וכיצד דפוס זה מתקשר לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז?

כאמור, אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים למעשה עם מצב של צמצום משמעותי במשאבים הקוגניטיביים שלהם- משאבים הנדרשים לרוב גם בתהליך קבלת ההחלטות. נקודה זו, בצירוף העובדה שרבים מהאנשים החיים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים להתנהגות אימפולסיבית, הופכת אותם מועדים במיוחד לפגיעה בתהליכי קבלת החלטות, בין אם מדובר בהחלטה פזיזה ומהירה מדי, קושי להביא בחשבון את מכלול השיקולים והסיכונים או ובחירה על פי מניעים ושיקולים שוליים או לא ענייניים.

ממצא מעניין נוסף נוגע להבדלים בין המינים בקבלת החלטות: בתנאים של מתח ולחץ המאפיינים את תהליכי קבלת ההחלטות, גברים נוטים לקחת יותר סיכונים ו”להעז” בעוד שנשים נוטות להחליט באופן שמרני, זהיר ומחושב יותר. ומה קורה עם ההבדל הזה כשמדובר בגברים ונשים בעלי הפרעת קשב וריכוז? בקרב אנשים אלה, ההבדלים בין גברים לנשים- נעלמים. זו עוד דוגמא הפרעת הקשב בעצם ממסכת חלק גדול מהניואנסים הדקים של תהליכי קבלת ההחלטות.

אם כך- כיצד נקבל החלטות?

לאור ההיבטים הנוספים לתהליכים אלו בקרב בעלי הפרעת קשב וריכוז, חשוב מאוד כי אנשים אלה ילמדו להרגיע את מוחם ומחשבותיהם כשהם באים לקבל החלטות משמעותיות. עבודה על פי שיטת רביב לאימון תפקודי הקשב והריכוז, דרך אימון המוח לדפוסי פעילות נכונים ויעילים יותר, מסייעת רבות לא רק לסימפטומים הבולטים של הפרעת הקשב והריכוז, אלא גם להתמודדות עם תהליכים קוגניטיביים הנוטים להיות מושפעים מקשיי הקשב.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה