תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רביב – תיקון לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

המוח הקורא והלומד

חקר המוח הוא אחד מתחומי המחקר בהם נראתה קפיצה עצומה בשנים האחרונות. המחקר בתחום זה הצליח לכנס תחת “קורת גג” אחת דיסציפלינות שונות ומגוונות כמו רפואה, חינוך, פסיכולוגיה, מדעי המחשב וטכנולוגיות הדמיה. אחד הרווחים העצומים שהקהילה המדעית והחינוכית הפיקה מחקר המוח הוא היכולת לבחון את ההתנהגות (ברמה הפיסית הממשית) של אזורים שונים במוח בזמן קריאה. התקדמות מסוג זה מאפשרת לנו להבין היום שלמרות שתוצרי הפעילות המוחית דומים (כולנו בסופו של דבר, קוראים את אותה שפה והוגים אותה בצורה דומה), אין כמעט שני אנשים שדפוסי הפעילות המוחית שלהם בקריאה זהים לחלוטין. אם נדמה את הקריאה ליישום של מחשב, אין שני קוראים שעושים שימוש באותה חומרה לצרוך הרצת היישום. בדיוק כמו טביעת אצבע, לכל מוח יש את החיווט הייחודי לו, המורכב מקשרים נוירולוגיים ענפים.

הגיוון הנוירולוגי הוא מה שעומד בבסיס השוני העצום שיש בין אנשים בכל הנוגע ללמידה ושימוש במיומנויות הקריאה. בעוד שחלק מהאנשים רוכשים שליטה מהירה ואוטומטית במיומנויות אלה, אחרים מוצאים את המשימה הרבה יותר מאתגרת, ולעתים נדרשת תקופה ארוכה על מנת שיגיעו לרמת קריאה מצופה מהם (על פי הנורמה המאפיינת את קבוצת הגיל שלהם).

שיטת רביב- לאימון המוח הקורא והלומד

צוות חוקרים ומפתחים מישראל פיתח שיטה נוירו- קוגניטיבית מתקדמת על מנת לסיוע בדיוק לאנשים עמם סגרנו את הפסקה הקודמת. שיטת רביב מתבססת על מכלול הפיתוחים הטכנולוגיים והתאורטיים בתחום חקר המוח והמדעים הקוגניטיביים. במסגרת השיטה, ניתן לסייע ולטפל בקשת רחבה של קשיים ולקויות. אלה כוללים הפרעת קשב וריכוז, דיסגרפיה (לקות כתיב), דיספרקסיה (קושי בקואורדינציה מוטורית), דיסקלקוליה (לקות בתחום החשבוני), קשיי זיכרון (לטווח קצר או טווח ארוך), קשיים באוריינטציה מרחבית, קשיים בארגון זמן, תפקודי ניהול והתארגנות, חרדות למידה, חרדת בחינות וכיוב’. בנוסף לקשיים ולקויות הנ”לף ניתן להשתמש בשיטת רביב לסיוע בשיקום וסיפור נזקים קוגניטיביים שנגרמו כתוצאה מטראומה ונזק מוחי.

כיצד זה נעשה?

מהו ייחודה של שיטת רביב על פני שיטות אחרות לסיוע ללקויות וקשיי למידה? רובן המוחלט של האסטרטגיות והשיטות להתמודדות עם לקות למידה, מתבססות על עקיפה של הקושי או הלקות. באמצעות תהליכים של הוראה מתקנת או התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, האדם יכול לעשות שימוש ביכולות השמורות והתקינות שלוף על מנת לפצות על היכולות הלקויות. בניגוד לשיטות אלה, שיטת רביב מתמקדת בשורש הבעיה: לקות למידה נובעת מחריגה ושיבוש של דפוסי פעילות מוחית. בחלק מהמקרים מדובר בקושי התפתחותי (אזור מסויים לא התפתח דיו או מפגין איחור בהתפתחות), ולעתים קושי הנגרם כתוצאה מפגיעה (כגון פגיעת ראש או מחלה). כך או כך, שיטת רביב רואה במוח וברשתות הנוירולוגיות המרכיבות אותו אלמנטים שניתן לאמן ולפתח, וכך להביא לשיפור בתפקודים הלקויים. השיטה מתבססת על עובדת היותו של המוח פלסטי- הפעלה מתמדת ועקבית של קשרים מסויימים מביאה ליצרה של רשתות עצביות ממשיות באזורים אלה, ולהפיכת הפונקציות שאזורים אלה מיישמים לאוטומטיות וקלות יותר לביצוע.

עוד מאפיין משמעותי של השיטה הוא היותה ממוקדת ומהירה- תכנית הטיפול בלקויות למידה בשיטת רביב אורכת בין 16 ל-24 מפגשים טיפוליים (כלומר, ארבעה עד שישה חודשים). התכנית ידידותית למשתמש, והתרגול בה קל לביצוע. השיפור בעקבות האימון בשיטה נותן את אותותיו לא פעם גם בתחומים נוספים מלבד אלה הלימודיים, ואנשים רבים שטופלו בשיטה מדווחים על יציבות השינוי והמשך התפתחות גם זמן רב לאחר סיום התכנית.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה