תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רום – אבחון TOVA

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מכון רום לפסיכולוגיה יישומית וחינוכית

מכון רום הוא מרכז המעניק שירותים בתחומי האבחון, היעוץ והטיפול עבור אוכלוסיית הסובלים מלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. המכון עוסק בקידום בני ובנות אוכלוסיה זו, בכל הקשור למימוש הפוטנציאל הגלום בהם והבאתם לתפקוד תקין בלימודים ובעולם העבודה. במכון עובד צוות מנוסה ומקצועי, העוסק באבחון טיב הקשיים, מקורם, ובניית תכניות מתאימות להתערבות וסיוע בהתגברות על המכשולים השונים.
מכון רום נוסד ב- 1983 והוא מנוהל על ידי ד”ר ישראל וינקלר- נוירו פסיכולוג שיקומי. צוות המכון כולל פסיכולוגים מהתחום הקליני, החינוכי, ההתפתחותי, השיקומי והתעסוקתי.

אבחון הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא בראש ובראשונה “הפרעת ביצוע”. למה הכוונה? בשורה התחתונה, מי שמגיע לאבחון הפרעת קשב וריכוז מגיע משום שהביצועים שלו במטלות שונות הדורשות יכולות קשב וריכוז, נמוכים יחסית לנורמה המצופה מבני גילו. בילדים, לרוב מדובר בילד המתקשה ללמוד, ולעתים מי שמצביע על קושי במטלות כאלה הן המורות והגננות, שפוגשות ביומיום את הקושי של הילד לשבת במפגש או בשיעור, לבצע דף עבודה באופן עצמאי ולענות לעניין כשהוא נשאל. בקרב בוגרים יותר, נראה קושי בביצוע של מספר משימות במקביל, קושי להתנהל באופן יעיל עם לוחות זמנים (ובכלל קושי בהתארגנות), קושי לסיים פרויקטים ומטלות ובעצם- תמונה דומה לזו של ילדים, רק “בהתאמה” למטלות ולאתגרים המאפיינים את הגיל הבוגר.
לפיכך, בהיותה הפרעת ביצוע, כך מתבקש שגם אבחון הפרעת הקשב והריכוז יכלול בחינה של ביצועי המאובחן במטלות הדורשות את יכולות הקשב והריכוז שלו. לצורך כך, אנו במכון רום עושים שימוש במבחן TOVA לצורך אבחון הפרעת קשב וריכוז.

TOVA- מבדק ממוחשב להפרעת קשב וריכוז

מבחן TOVA הוא מבדק ממוחשב, פרי פיתוח אמריקני, שנועד לעמוד על רמת תפקודן של מערכות הקשב והריכוז. המבחן (שהוא אחד הכלים הנפוצים להערכת קיומה של הפרעת קשב וריכוז) הוא בעצם משחק מחשב פשוט למדי, המעמיד את המאובחן בפני משימה: ללחוץ על כפתור כאשר מופיע על המסך גירוי המטרה (למשל- חץ אדום), ולהימנע מללחוץ על הכפתור כאשר מופיע כל גירוי אחר. נשמע פשוט? עבור אדם המתמודד עם קשיי קשב וריכוז מדובר באתגר משמעותי. בעצם, מה שהמאובחן נדרש לעשות פה הוא להתמקד לאורך זמן בגירוי רוטיני ומשעמם, ולשמור על מידה מספקת של מיקוד וערנות על מנת להגיב באופן מהיר ומדויק כשיתבקש. בחלק נוסף של המבחן, המאובחן מתמודד עם אותה משימה, אלה שהפעם מסך המחשב מתמלא בגירויים שונים שנועדו להסיח את הדעת ולהקשות על ההתמקדות בהופעת גירוי המטרה. חלק זה נועד לבדוק את הנטייה של המאובחן למוסחות (מאפיין נוסף של הפרעת קשב וריכוז). המחשב מספק למאבחן ולמאובחן פלט עם תוצאות הביצוע במבחן מבחינת דיוק וזמני תגובה, וכך ניתן להשוות ביצועים אלה לנורמות הקיימות עבור בני אותו גיל ומין. בחלק מהמקרים, על מנת לאשש את ההשערה כי הביצוע משקף קושי קשבי ולא קושי אחר, ניתן לחזור על המבחן פעמיים, כאשר בפעם השנייה המאובחן נוטל טיפול תרופתי לשיפור הקשב והריכוז. שיפור בביצועים במצב כזה יהווה תמיכה בהשערת קיומה של הפרעת קשב וריכוז.

כאמור, מכון רום מציע אבחון מהיר ואפקטיבי להפרעת קשב וריכוז באמצעות מבחן TOVA. לאחר האבחון ניתן, בעצה אחת עם המאובחן ו/או הוריו, לתכנן את המשך התכנית לסיוע בהתמודדות עם הקושי הקשבי.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה