תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מלכ”ע – מערכת לאבחון כתיבה עיונית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

יש לכם שאלה? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מדריך עיוני ויישומי למורים, למרצים, ליועצים, למאבחנים ולמטפלים

מאת: אורית דהן, יעל מלצר, נעמי הדס לידור*

רוב הילדים בעולם נדרשים לכתוב לאורך כל תקופת הלימודים שלהם בבית הספר. התלמידים נדרשים לסכם טקסטים, לענות על שאלות, לכתוב עבודות ועוד. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז או מליקויי למידה, מתקשים לא אחת בכתיבה. כדי לסייע לתלמידים רגילים המתקשים בכתיבה וגם לתלמידים הסובלים מלקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, פותחה מלכ”ע.
הכתיבה בבית הספר מוגדרת ככתיבה עיונית. מול הכתיבה העיונית אפשר להציב את הכתיבה האומנותית – זו שמאפיינת סופרים, משוררים, פובליציסטים ועוד. לכתיבה העיונית מאפיינים אחדים; הצגת טענה או מידע, ניתוח תופעה, שילוב מובאות ממקורות, התייחסות לדברים שנכתבו במקום אחר, לשון תקנית ועוד. מיומנות הכתיבה היא מיומנות התפתחותית, והיא תלויה בהתפתחות מרכיבים קוגניטיביים כמו קשב, זיכרון, יכולת שפתית ועוד. את הכתיבה העיונית ניתן לשפר באמצעות הקניית מיומנויות כתיבה. כדי לשפר כתיבה יש צורך לאבחן מה לקוי בה. לצורך זה פותחה מלכ”ע.
קראו עוד על ניהול משפחתי ועל ההשקעה שייעוץ זוגי מחירים והמלצות של הטיפול והייעוץ להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

קשיי כתיבה בבית הספר

הקשיים בכתיבה מופיעים ומאובחנים בדרך כלל בכיתה ד’, שלב שבו דרישות הכתיבה הולכות וגדלות. עם העלייה בגיל, תלמידים עם ליקויי למידה מתקשים לפתח מיומנויות כתיבה. הקשיים בהבעה בכתב גדלים מיום ליום והם אחד האתגרים עמם הם מתמודדים.
קשיי הכתיבה מתבטאים בעיקר בשלושה היבטים; קריאות – טקסט לא קריא, תוכן – אוצר מילים דל למשל, ומבנה – קושי ביצירת מבנה טקסט תקין, הנובע מקושי בבניית משפטים, שימוש לא נכון במילות קישור ועוד.
לקשיים האובייקטיביים מתלווים לא אחת קשיים נוספים, הנובעים מתסכול מתמשך. אלה גורמים לקשיים רגשיים, המובילים לעיתים להתנהגות קיצונית, כמו הימנעות מכתיבה לחלוטין.
מחקרים שונים הוכיחו שעל אף הקשיים בכתיבה בקרב תלמידים – גם כאלה שהם לקויי למידה וגם כאלה שלא, אפשר לשפר את הכתיבה שיפור ניכר. כיון שכתיבה היא אישית, יש לעבוד עם כל תלמיד בנפרד. עם זאת, תוכנית התערבות מובנית יכולה לסייע לכלל התלמידים.

מלכ”ע

מלכ”ע – מערכת לאבחון כתיבה עיונית, פותחה על סמך תוכנית התערבות המתקיימת זו השנה העשירית במכינת הקיץ לסטודנטים עם ליקויי למידה במכללת תל חי. המערכת בודקת את איכות הכתיבה העיונית ואת תפיסתו של הנבחן את עצמו ככותב. לאחר האבחון נבנית תוכנית מותאמת על פי הפרופיל האישי, והיא כוללת טיפול פרטני וקבוצתי הנמשך כחודשיים.
המערכת נכתבה על ידי שלוש מומחיות ללקויי למידה – אורית דהן, יעל מלצר ונעמי הדס לידור*.
מעקב אחר יכולותיה של המערכת הראה שהיא יכולה לסייע בשיפור הכתיבה העיונית גם אצל תלמידי בתי הספר, כבר מגיל עשר.
מלכ”ע מורכבת מחמישה חלקים, כשלכל חלק נדבך חשוב בתהליך האבחון והקניית מיומנויות הכתיבה. המערכת בוחנת את תהליך הכתיבה, את איכות הכתיבה ואת תפיסתו העצמית של הכותב. היא מורכבת מחמישה כלים אלה:
(1) שאלון ללומד לפני הכתיבה;
(2) דף הנחיות לתצפית;
(3) מחוון כתיבה ממוחשב אישי וקבוצתי, המשמש לאבחון מצבו של הכותב (פרטני או קבוצתי), לבניית תכנית עבודה ולבחינת ההתקדמות;
(4) דף לבחינת יכולת אישית;
(5) שיחה רפלקטיבית לאחר הכתיבה.

האבחון נותן תמונה מקיפה של איכות הטקסט שנכתב, על אסטרטגיית הכתיבה, על התפיסה העצמית של הכותב הנוגעת לכתיבה וגם על ההערכה העצמית. התמונה מאפשרת למאבחן לדייק באבחון ולתת המלצות לגבי הטיפול. המערכת מיועדת לכלל הלומדים וכמבון גם לבעלי צרכים מיוחדים. האבחון משמש בסיס לבניית תוכנית ייחודית ובהכרח לשיפור יכולת הכתיבה של הלומדים.
לספר מצורף תקליטור (CD) המכיל את המערכת המוצגת בספר, על כל הכלים שבה.
הספר יצא לאור בהוצאת מכון מופ”ת.
בנוסף ניתן לקרוא במאמרי המידע על היתרון של למידה במרחבי למידה ועיצוב סביבה לימודית ועיצוב קירות כיתה

* על הכותבות;
ד”ר אורית דהןמלווה ומנחה סטודנטים במרכז התמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה במכללה האקדמית בית ברל, מרכז אשר היא עצמה הקימה וניהלה בשנותיו הראשונות. כמו כן היא משמשת מרצה בכירה במסלול העל-יסודי וחוקרת את נושא שילובם של סטודנטים עם ליקויי למידה באקדמיה.
יעל מלצרהקימה את מרכז התמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה במכללה האקדמית תל-חי, ומנהלת אותו זה שנים רבות. חוקרת את נושא שילובם של סטודנטים עם ליקויי למידה באקדמיה.

ד”ר נעמי הדס לידור – מרצה ואחראית לתחום השיקום, השילוב וההחלמה בבריאות הנפש, החוג לריפוי בעיסוק, בית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל-אביב; ראש תכנית לימודי תעודה בנושא הטיפול הקוגניטיבי-דינמי באוניברסיטת תל-אביב; מנהלת בית הספר הארצי לשיקום, שילוב והחלמה בבריאות הנפש, הקריה האקדמית אונו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה