תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר-סנטר – אבחון מוקסו

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר – אבחון מוקסו

מרכז אמיר סנטר הוא מרכז להתפתחות הילד, שעיסוקו בשלל ההיבטים ההתפתחותיים. המרכז הוא אחד המובילים בתחום בקרב המגזר הערבי. למרכז פונים ילדים המפגינים קשת רחבה של קשיים ולקויות: הפרעת קשב וריכוז, ליקויי למידה, קשיים התנהגותיים, קשיים רגשיים, וכן עיכובים התפתחותיים בתחומים השונים (המוטורי, השפתי או התקשורתי). השירות באמיר-סנטר ניתן מגילאי שלוש ומעלה, בשפות עברית ובערבית. רבים מהטיפולים במרכז עושים שימוש בכלים של הבעה ויצירה, כגון טיפול באמנות, טיפול במוסיקה, טיפול בתנועה, טיפול במשחק, ביבליותרפיה וכד’., במרכז יש דגש מיוחד על אבחון, עקב חשיבותו בהתוויית המשך התהליך הטיפולי. בתחום זה, נעשה שימוש בכלים המתקדמים והחדשניים ביותר הזמינים כיום.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז מאופיינת ביכולת נמוכה בתפקודי הקשב והריכוז. היכולות הנפגעות מההפרעה כוללות קושי להתמקד במשימה או במידע הרלוונטי, קושי לשמור על הריכוז לאורך זמן, נטייה מוגברת להסחה ע”י גירויים והתרחשויות בסביבה, קושי בביצוע מספר משימות במקביל ובלבול כללי. בנוסף לקשיי הריכוז עצמם, נלוות לעתים קרובות להפרעה השלכות חברתיות ורגשיות. הסובלים מההפרעה עשויים לתת לזולת תחושה שהם לא קשובים לו ואולי אף מזלזלים, מה שמעורר תגובות של כעס ודחייה. במערכת החינוך הם עשויים להיות מתויגים כתלמידים עצלנים וחסרי מוטיבציה. בגילאים צעירים הם עשויים להתקשות במשחק חברתי מאחר והם לא מצליחים “להחזיק את עצמם” בתוך המשחק, ונוטים “לנדוד” ממנו. נקודות אלה עשויות להוביל בהמשך לפגיעה בדימוי העצמי של הילד ולגרום לו לחוות את עצמו ככישלון, כזה שבאופן תמידי מאכזב את הוריו, מוריו וחבריו.
בדיוק בשל כך במרכז אמיר-סנטר אנו מאמינים שחשוב מאוד לאתר את הפרעת הקשב והריכוז בהקדם האפשרי, על מנת לטפל בה. איתור מוקדם וטיפול נכון יכולים לסייע בשני ההיבטים העיקריים של ההפרעה: בתחום הלימודי מתאפשר לילד להימנע מיצירת פערים משמעותיים שידרשו התמודדות נוספת ומאמצים כבירים בניסיון לגשר עליהם, ובתחום החברתי רגשי אפשר יהיה למנוע יצירה וביסוס של דימוי עצמי נמוך ופוגע.
במרכז אמיר-סנטר עושים שימוש בכלי אבחון חדשני – אבחון מוקסו (MOXO). אבחון מוקסו הוא הוא כלי אבחוני שבא לענות על צורך שהתגבש לאורך שנים ארוכות של שימוש בכלים מסורתיים יותר: עד עתה המבחנים ששימשו לאבחון בעיות קשב וריכוז סבלו מחסרונות רבים, שהעיקריים בהם הם דיוק לא מספק באבחנה, והעובדה שהשאלה העיקרית שנענתה באבחונים אלה היא האם הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, אך ללא התייחסות לרכיבים וליכולות הספציפיות שלקויות אצלו. לכן אבחון מוקסו מתייחס ליכולות הספציפיות המרכיבות את תפקודי הקשב, ובכך מאפשר לאתר באופן יד ומדויק את הקושי של המאובחן, ולהתאים עבורו התערבות מתאימה בהמשך. יכולות אלו כוללות:
קשב- היכולת לשים לב לסביבה ולפרטים ספציפיים בתוכה, וגם להגיב בהתאם לדרישות המצב באותו רגע (למשל, בעת ישיבה בשיעור בכיתה).
תזמון- זו היכולת להגיב לסביבה ולדרישותיה במסגרת הזמן הנדרש. במקרה של קשיי תזמון אדם עשוי להתקשות לעמוד בלוחות זמנים, להגיב תגובה מהירה מספיק או לענות על שאלות בלחץ זמן גם אם החומר ידוע לו (הדוגמא האחרונה מתסכלת במיוחד עבור סובלים מקשיי תזמון הנדרשים להיבחן בכיתה).
אימפולסיביות- זו הנטייה להגיב “לפני שחושבים”, כלומר להוציא לפועל תגובה (כמו מענה על שאלה לפני שהשואל סיים לדבר). באבחון קשיי אימפולסיביות חשוב לראות האם האדם מסוגל להבין שפעל באופן שגוי ולהפעיל איזושהי בקרה עצמית על כך.
היפראקטיביות- זו פעלתנות יתר, קושי להימנע מהתנהגויות לא רצויות (למשל, תנועה רבה בכיסא, צורך לקום כל כמה דקות, צורך לעסוק בכמה דברים בנוסף למטלה).
כל התפקודים הנ”ל הם קריטיים להבנת הקשיים של ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז. לכן הוכנס המוקסו לשימוש במרכז אמיר-סנטר, על מנת שהילדים הפונים יוכלו לקבל מענה מותאם והולם למצבם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה