תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר-סנטר – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר – אבחון פסיכודידקטי

אמיר סנטר הוא מרכז טיפולי ואבחוני, העוסק בהתפתחות הילד. שירותי המרכז מיועדים גם למגזר הערבי, והוא אחד המובילים בתחומו בשפה הערבית. במרכז מאובחנים ומטופלים ילדים המפגינים קשיים מגוונים: בעיות קשב וריכוז, בעיות בתחום הלימודי, ההתנהגותי או הרגשי, וכן עיכובים התפתחותיים מוטוריים, שפתיים ותקשורתיים. השירות במרכז אמיר-סנטר הוא מגילאי שלוש, בערבית ובעברית. רבים מהטיפולים במרכז עושים שימוש בכלים של ביטוי יצירתי, ומיישמים גישות של טיפול במוסיקה, בתנועה וריקוד, באמנות ובמשחק, ביבליותרפיה וכיוב’. בנוסף, המרכז מאופיין בדגש משמעותי על עריכת אבחונים, מתוך פילוסופיה שרואה באבחון כלי חשוב בתכנון ובנייה של המשך התהליך הטיפולי. לצורך כך המרכז עושה שימוש בכלי אבחון מקיפים ומתקדמים במיוחד.

חשיבותו של האבחון
במרכז אמיר-סנטר עוברים רבים מהילדים הפונים אבחון פסיכו- דידקטי. שלב האבחון הוא בעל חשיבות קריטית. חשיבותו של שלב זה נעוצה בעובדה שבכל פניה לטיפול בבעיה מסוימת, נדרש גיבוש חוות דעת מקצועית, מעמיקה, מקיפה והכי חשוב- כזו שנבנתה אישית ובהתאם לתמונה שמציג הפונה. לקשיים שאנו חווים, במיוחד בגילאים הצעירים, יכולים להיות מגוון מקורות ונסיבות העומדות מאחוריהם. גם שני פונים המציגים את אותם סימפטומים- עשויים להתאים עבורם דגשים טיפוליים או לימודיים שונים מאחר ובסיס הקושי הוא שונה (דוגמא פשוטה לכך עשויה להיות, למשל, שני ילדים המתקשים בתחום החשבוני, כאשר אצל אחד מהם הקושי נובע מלקות למידה, בעוד שאצל האחר מדובר בחרדה מפני התחום). הבנה ראשונית של מקור הקושי עשויה לחסוך השקעה מיותרת (כספית, רגשית וגם משאבי זמן והתרוצצות) בטיפולים לא מתאימים, ולמנוע תסכולים עתידיים שרק מייצרים קשיים נוספים.

אבחון פסיכו- דידקטי
אבחון פסיכו- דידקטי הוא אבחון שמטרתו להעריך את התפקודים הלימודיים והיכולות השכליות והקוגניטיביות שבבסיסם, תוך התייחסות והבאה בחשבון של קשיים ונקודות חוזק בתחום הרגשי, ההתנהגותי והחברתי. בעצם האבחון מספק תמונה של שני התחומים (התחום פסיכולוגי והתחום הדידקטי) ומנסה לבנות מיפוי של הקשרים והשפעות הגומלין ביניהם.
בפן הדידקטי, האבחון בודק מספר תחומים: התחום הגרפו-מוטורי (תפקודי כתיבה, ציור, תיאום יד- עין וכד’), תפקודי הזיכרון (קצר- טווח או ארוך- טווח), תפקודי קשב וריכוז, פונקציות ניהוליות (היכולת לעשות שימוש ביכולות הבסיסיות על מנת לתכנן פעולות ופתרון בעיות באופן יעיל), תפקודי שפה וחשיבה ויכולות הלמידה. חלק זה הוא חשוב במיוחד במקרים שבהם יש חשד ללקות למידה כלשהי, והמלצות הנגזרות מחלק זה יכולות לכלול הוראה מתקנת או התאמות והקלות שונות בבית הספר.
בפן הפסיכולוגי גם מתבצעת הערכה קוגניטיבית, שנוגעת בתפקודים יותר כללים שהם פחות ספציפיים למיומנויות המאפיינות את הלמידה בבית הספר, בעיקר הערכת אינטליגנציה (IQ). התוספת העיקרית של פן זה היא הערכה של התחום הרגשי, הן מבחינת נקודות חולשה והן מבחינת חוזקות ויכולות: תפיסת העצמי והדימוי העצמי, מידת ההבנה של מצבים חברתיים, מידת הכוחות הנפשיים, חרדות, מידת הדיוק בתפיסת המציאות וכד’. חלק זה מתווסף לאבחון הדידקטי מתוך ההבנה שהתייחסות אך ורק לחלקים האקדמיים בתפקוד היא חלקית בלבד, וסיוע שיתמקד רק בתחומים אלה עלול להחמיץ את הקושי האמיתי. מחלק זה ניתן להפיק המלצות לגבי סוג הטיפול שניתן להעניק למאובחן (למשל, בהתאם לתחומי החוזק והעניין שלו), במקרים מסוימים גם תתכן המלצה על מסגרת חינוכית מתאימה.
ההסתכלות הכוללת על הקשיים של הפונים היא החזון המרכזי של מרכז אמיר-סנטר, על מנת להעניק לפונים אליו סיוע אמיתי ולסלול עבורם את הדרך להצלחה ושיפור.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה