תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר סנטר – ביצוע אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר – אבחונים דידקטיים

מרכז אמיר סנטר הוא מרכז ייחודי להתפתחות הילד, העוסק במגוון ההיבטים ההתפתחותיים ומעניק שירותים בתחום למגזר הערבי. במרכז ניתנים טיפולים לילדים הסובלים מקשת רחבה של קשיים ולקויות: הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, בעיות התנהגות, קשיים רגשיים, וכן עיכובים התפתחותיים שונים בתחום המוטורי, השפתי או התקשורתי. השירות במרכז אמיר-סנטר ניתן לילדים מגילאי שלוש ומעלה (עד לגילאים בוגרים יותר, אפילו עשרים), בעברית ובערבית. רבים מהטיפולים במרכז עושים שימוש בכלים הבעתיים ויצירתיים, כגון טיפול באמנות, טיפול בתנועה, טיפול במוסיקה, טיפול במשחק, בבליותרפיה וכיוב’. בנוסף לטיפולים, המרכז שם דגש מיוחד על תחום האבחון, מתוך הבנה של חשיבותו בהתוויית המשך התהליך הטיפולי.

חשיבותו של האבחון
במרכז אמיר-סנטר מופנים רבים מהילדים לאבחון דידקטי. שלב האבחון הוא קריטי בחשיבותו. חשיבותו של שלב זה נעוצה בעובדה שבכל פניה לטיפול בבעיה מסוימת, נדרש גיבוש חוות דעת מקצועית, מעמיקה, מקיפה והכי חשוב- כזו שנבנתה ונתפרה אישית עבור הקשיים והצרכים של הפונה. לקשיים שאנו חווים, במיוחד בגילאים הצעירים, יכולים להיות מגוון מקורות ונסיבות העומדות מאחוריהם. גם שני פונים המציגים את אותם סימפטומים- עשויים להתאים עבורם דגשים טיפוליים או לימודיים שונים מאחר ובסיס הקושי הוא שונה (דוגמא פשוטה לכך עשויה להיות, למשל, שני ילדים המתקשים בתחום החשבוני, כאשר אצל אחד מהם הקושי נובע מדיסקלקוליה, בעוד שאצל האחר מדובר בקשיי קשב או התארגנות). הבנה ראשונית של מקור הקושי עשויה לחסוך השקעה מיותרת (כספית, רגשית וגם משאבי זמן ואנרגיה) בטיפולים לא מתאימים, ולמנוע תסכולים עתידיים שרק מייצרים קשיים נוספים.

אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא אבחון שבמהלכו נבדקים הכישורים הלימודיים של המאובחן, בניסיון לאתר תחומי קושי, לאשש או לשלול חשד ללקויות למידה ולקבל תמונת- מצב מהזווית האקדמית. האבחון הוא בעצם תהליך שבו, באמצעות מבחנים וכלים שונים, המאבחן בונה מעין מיפוי של הכוחות ונקודות החולשה של המאובחן בכל הקשור למיומנויות היסוד של הלמידה. בנוסף, האבחון מעניק הצצה לאסטרטגיות הלמידה והתנהלותו של התלמיד בלמידה, על מנת לעמוד על עוד היבט של תהליך הלמידה שעשוי להשפיע על ההישגים והתפקוד. הבאתן בחשבון של דרכי הלמידה מאפשרת להתייחס אליהן ולהשתמש בהן בבניית המלצות מתאימות לתהליך שיבוא בעקבות האבחון.

מהם בעצם התחומים הנבדקים באבחון הדידקטי?
אבחון דידקטי בוחן את התפקודים הלימודיים העיקריים: היכולת השפתית הכללית (יכולת זו כוללת מיומנויות יסוד של קריאה, הבנת הנקרא והבנת הנשמע, תפקודי הכתיבה (בעיקר יכולות הנסמכות על מוטוריקה עדינה: כתיבה, קצב כתיבה, איכות כתב היד וארגונו) ומיומנויות חשבוניות (יכולת חישוב, הבנה גיאומטרית או מתמטית ובמיוחד- מידת האוטומטיות והשליטה ביכולות אלה). בנוסף, נבדקות יכולות בסיסיות יותר שעשויות להסביר קושי או הצלחה בתחום הלימודי:
תפקודי הזיכרון, תפקודים גרפו- מוטוריים וויזו- מוטוריים (תיאום יד- עין ושליטה מוטורית), תפקודים מילוליים (ההיבטים השפתיים הקשורים יותר לדיבור: אוצר מילים, תחביר, ניסוח וארגון מילולי ועוד), סגנון העבודה (מידת התכנון, קצב העבודה, מידת הבקרה העצמית שמפעיל התלמיד) ותפקודי הקשב והריכוז (מידת הנטייה להסחה, משך הזמן שהתלמיד מסוגל להתמקד ולהתרכז במשימה). התוצר העיקרי של האבחון הוא ההמלצות לגבי המשך התהליך. המלצות כאלה יכולות לכלול הפנייה לתכנית כלשהי של טיפול או הוראה מתקנת, מתן הקלות שונות בבחינות והתאמות בבית הספר. חלק מהפונים עשויים להיות מופנים להמשך הערכה, כאשר עולה חשד שלקשיים הלימודיים נלווים גם קשיים רגשיים, שעשויים להוות הסבר לקושי או גורם מעצים שלו.
בכל מקרה ועבור כל תלמיד, מרכז אמיר-סנטר רואה באבחון את הבסיס ההכרחי לקבלת ההחלטות בשאלת הסיוע המתאים לכל אחד מהתלמידים הפונים אלינו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה