תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר סנטר – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר

מרכז אמיר סנטר עוסק התפתחות הילד, והוא ספק השירותים המוביל בתחום במגזר הערבי. למרכז ניתנים טיפולים לילדים הסובלים מספקטרום רחב של קשיים ולקויות: הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, קושי התנהגותי, קושי רגשי, וכן עיכובים התפתחותיים שונים. בנוסף מופנים למרכז גם ילדים שמראים קשיים ועיכובים משמעותיים בתחום הלימודי, וזקוקים לסיוע בהבהרת מקור הקושי ובהתגברות עליו. השירות במרכז אמיר-סנטר ניתן לילדים בני שלוש ומעלה, גם בעברית וגם בערבית. רבים מהטיפולים באמיר-סנטר עושים שימוש בכלים הבעתיים ויצירתיים, כגון טיפול באמנות, במוזיקה, בתנועה ובמשחק, טיפולים בבליותרפיים וכיוב’. בנוסף, מיושמות במרכז שיטות הוראה מגוונות המשלבות משחקים, אסטרטגיות למידה ופעילויות נוספות שנועדו לחזק ולתמוך בתהליך הלמידה.

הוראה מתקנת
אחד הטיפולים המוצעים במרכז אמיר- סנטר לפונים אליו הוא הוראה מתקנת. הוראה מתקנת עשויה להיות אופציה נכונה במצבים שבהם נראה שהישגיו של הילד לא הולמים את המצופה לפי גילו, רמת האינטליגנציה שלו ומידת ההשקעה שלו בלמידה. במצבים כאלה ייתכן מאוד שהקושי נובע מבעיה באופן הלמידה.
הוראה מתקנת, כשמה כן היא: היא נועדה לתקן את הרגלי הלמידה שהתלמיד סיגל לעצמו. תיקון במקרה זה פירושו הקניית הרגלים שיביאו לגישור על הפער בין המצופה מהתלמיד לבין תפקודו הלימודי בפועל. על מנת לעמוד על מקור הקושי התלמיד צריך לעבור בשלב הראשון אבחון דידקטי (או פסיכו-דידקטי, אם יש חשד שהקושי נוגע גם להיבטים רגשיים). בהתאם לתוצאות האבחון נבנית ומעוצבת תכנית ההוראה המתקנת- התכנית היא פרטנית ומותאמת לכל תלמיד, לפי צרכיו, יכולותיו והקשיים שהוא מציג. אופי הקשיים כפי שעולה מהאבחון (בעצם- אילו רכיבים בלמידה אינם יעילים ופוגעים בהישגי התלמיד) הוא זה שיקבע מאילו שיטות ואופני למידה התלמיד יפיק את התועלת המירבית. שיטות אלו יכולות לכלול אסטרטגיות לקריאה של טקסטים כתובים, שימוש בעזרים לצורך זכירה טובה יותר של פרטים, בנייה משותפת של סדר פעולות מועדף להתארגנות ותכנון של פתרון בעיה בחשבון, שימוש בכלים לארגון מידע (כמו טבלאות, רשימות או סמלים חזותיים), פיתוח דרכים לעקיפת קשיים ומניעת “היתקעויות” בלמידה או בבחינה, פיתוח מיומנויות למענה על שאלה ועוד.

חוויות של הצלחה ונקודות חוזק
חשוב להדגיש שבתכנון תכנית אישית להוראה מתקנת נעזרים באבחון לא רק על מנת לאתר את הקשיים, אלא גם כדי להבין מהם תחומי החוזק והכוחות של התלמיד. בניית התכנית באופן המתבסס על הנקודות שהתלמיד חזק ושולט בהן, מאפשרת לשלב בה חוויה ראשונית של הצלחה. חוויה כזו היא חשובה במיוחד על מנת לאפשר לתלמיד להיות פנוי ופתוח להיחשף לטכניקות ואסטרטגיות למידה חדשות, להפנים אותן וליישם אותן באופן עצמאי בהמשך. תלמיד שמגיע ללמידה מתוך מחשבה שהוא עומד להיכשל שוב בוודאות, וזוכר רק עד כמה הלמידה קשה עבורו בכל פעם שהוא מנסה, יתקשה לעשות שימוש בהוראה מתקנת. חוויית הצלחה כבסיס להתחלת התהליך היא חשובה מאחר והיא יכולה להעיר בתלמיד חדווה והתלהבות חדשות לקראת הלמידה, ובכך לסייע בהגמשת דרכי הלמידה המוכרות לו, והגדלת הסבירות שילמד ליישם דרכים חדשות. שימוש בהצלחה גם מאפשר להעניק לתלמיד חיזוק משמעותי על תפקודו הלימודי למרות הקשיים שהוא מגלה. כל אלה משמשים במרכז אמיר- סנטר ליצירת אווירה תומכת ואופטימית עבור התלמיד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה