תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז דיאגנוסטיקה – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האבחון הדידקטי מאתר לקויות למידה שבאות לידי ביטוי בקושי לימודי. הילד עלול לסבול מרמת הישגים נמוכה, מחוסר יכולת לקרוא ולכתוב, מבעיות בחשבון, מחוסר יכולת לקלוט שפה נוספת, כמו אנגלית ועוד. הילד מוגדר כלקוי למידה כאשר יש פער משמעותי בין ההישגים שלו בלימודים לבין ההישגים של בני גילו. אם הילד עבר אבחון לבדיקת רמת המשכל והוא תקין, מעיד הפער בהישגים על היותו לקוי למידה.

שלבי האבחון הדידקטי

האבחון הדידקטי כולל ארבעה שלבים עיקריים; א. הערכת היכולות המילוליות והצורניות. ב. מבחנים בתחומים; תפיסה חזותית, תפיסה חזותית-מוטורית, אבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית, תפיסת רצף, זיכרון, יכולת סינון קשר. ג. הערכת הישגים; קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, ביטוי בכתיבה ואסטרטגיות למידה. ד. אבחון במקצועות מתמטיקה ואנגלית.

למי מתאים האבחון

את האבחון הדידקטי רצוי לבצע החל מגיל שמונה. בגיל זה כבר ניתן לזהות פער בהישגים בין הילד לבני כיתתו. סיבה נוספת היא, שעד לגיל שמונה עשויים הקשיים לנבוע גם מבעיות של התפתחות ובשלות. למשל, יכולת למידת חשבון מתחילה כבר בגילאי ארבע. השלב הראשוני של החשיבה המתמטית נקרא  שלב החשיבה הקונקרטית. בשלב זה הילדים יכולים לספור עצמים. כדי לבצע את הספירה הם צריכים לראות את ההתאמה שבין המספר לעצם – למשל, חמש אצבעות. השלב החשיבתי הבא הוא החשיבה המופשטת, והוא מתפתח בגילאי שש ושבע. אז הילד יכול לבצע תרגילי חשבון עם הספרות בלבד, ללא העצמים שמזוהים עימם. הבעיה, שיש ילדים ששלב החשיבתי הזה מתפתח אצלם מאוחר יותר. זה לא אומר שהם לא יוכלו ללמוד מתמטיקה. אבל זה כן אומר שאם ילמדו אותם חשבון ברמה מופשטת והם עדיין יהיו רק בעלי יכולת חשיבה קונקרטית, עלולה להיווצר אצלם חרדה ממתמטיקה.

כיצד מתבצע האבחון

האבחון מתבסס על שאלונים שממלאים ההורים והמורים. לאחר מכן מזמין המאבחן את הילד וההורים לפגישת היכרות. בפגישה זו מוודא המאבחן שאכן האבחון הדידקטי מתאים לילד. בהמשך, כאמור, מועברים האבחונים על פי ארבעת השלבים. לאחר מכן נקבעת פגישת סיכום עם ההורים, שבה מסביר המאבחן להורים מהם הקשיים של הילד והמלצות לתכנית טיפול.

מחיר אבחון דידקטי במרכז דיאגנוסטיקה סנטר הוא במחיר מוזל, והוא נע בין 550 שקלים ל-800 שקלים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה