תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הורות בקשב- המרכז להדרכת הורים בתחום הפרעות קשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הורות והפרעת קשב וריכוז

אין זה מפתיע שילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז מהווה אתגר משמעותי עבור הוריו. הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז נדרשים להתמודד, בנוסף לאתגרי ההורות ה”רגילים”, עם אכזבה ותסכול מול קשייו של הילד, עם עייפות וסחרור מול התנהגויות היפר- אקטיביות וקושי להכילן, עם ההשפעה שיש להפרעה על חיי המשפחה , והזוגיות. חשוב לזכור שבעוד שהפרעת קשב נתפסת כ”הפרעה של בית-ספר”, כלומר- כזו המשפיעה בעיקר על תפקודו הלימודי של הילד, בפועל יש להפרעה השלכות משמעותיות גם בתחום הרגשי והחברתי: ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז ,נושא עמו לעתים קרובות מטען ארוך וכבד של כישלון לימודי וחברתי מול הוריו , אחיו , הצוות החינוכי , וחבריו לכיתה ,הוא עלול להפנים מסר שהוא מאכזב ומתיש. כל אלה הופכים ילד זה, למועד למצוקה רגשית ותסכול עמוק. לכן להתנהלות ההורית מולו יש חשיבות עצומה בעיצוב ההתמודדות עם ההפרעה ובשיפור איכות חייו- למרות קיומה של ההפרעה. ההורים הם משמעותיים מאוד בתהליך ,הם הקובעים והמנהלים את תכנית הטיפול בילד. ב”הורות בקשב” -רוכשים ההורים במסגרת הדרכת הורים קבוצתית או הדרכת הורים פרטנית ,ידע ודפוסי הורות המותאמים לילדם ולמשפחתם. “הורות מותאמת” היא המפתח לליבו של הילד או המתבגר, שמרגיש פעמים רבות שהסביבה שופטת את התנהגותו ללא כל הבנה את קשיו.
הדרכת הורים במרכז הורות בקשב ” מסייעת להורים לבנות סביבה משפחתית תומכת המותאמת לקשיו וכוחותיו של הילד/ מתבגר, סביבה משפחתית תומכת ,אשר מאפשרת לילד צמיחה מיטבית.

הדרכת הורים פרטנית להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

מול הקשיים הנובעים מהפרעת קשב וריכוז, הורים רבים חשים כאב ותסכול, כישלון ולעיתים אף מאשימים את עצמם בחוסר מסוגלות הורית. פעמים רבות ,הצוות החינוכי, האבחון והמלצותיו , מותירים את ההורים בתחושה שהילד הוא מעין פרוייקט ש”גדול עליהם”- מהו סדר העדיפויות בטיפול בילד? כיצד ניתן לסייע לו ולקדם אותו, ובמקביל להגן עליו פן יישבר, יפתח התנגדות קשה ללמידה או ישקע במצוקה ובחוסר אונים משל עצמו? היכן יש להפגין גמישות ולתת יחס מבין, מקבל ואמפתי, והיכן יש להציב גבולות, לדרוש ואולי אף ללחוץ? כל אלה הן שאלות שהורים שפוגשים את הפרעת הקשב והריכוז של ילדם מתמודדים עמן.
הדרכת הורים פרטנית היא תהליך ייעוצי, שבו ההורים זוכים לתמיכה ואוזן קשבת בנוגע לקשיים שלהם, ומתאפשרת להם בחינה של המצב והדרכים לפתרונו, תוך ליווי והנחיה של איש מקצוע בתחום. לאחר הערכת הקשיים וקביעת מטרות התהליך, נבנית (בשיתוף עם ההורים כמובן) תכנית התמודדות לקידום והנעת השינויים הרצויים. התכנית מביאה בחשבון גם אלמנטים הקשורים לילד (כמו למשל, הדרישות שהוא מתמודד איתן בבית הספר, גבולות הבית וכד’), וגם כאלה הקשורים להורים, כמו טיפוח נוכחות הורית מיטיבה, הבניית דפוסי ההורות וסיוע בהתמודדות היומיומית.
אנו במרכז “הורות בקשב” מזמינים הורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לפנות ולהיעזר בנו, על מנת להשיב לחייהם ולחיי ילדם את השלווה ותחושת היכולת והסיפוק, הנגזרים מהתמודדות מוצלחת עם הקשיים שמציבה ההפרעה

הדרכת הורים קבוצתית

הדרכת הורים קבוצתית מאפשרת להורים לרכוש ידע ודפוסי הורות מותאמים עם הורים החווים התמודדויות דומות, המכנה המשותף בין ההורים בקבוצה, מסיע להורים לקבל את הקשיים ,ולחזק את הקשר עם ילדו.
במסגרת הדרכת הורים קבוצתית , מתקיימים 9 מפגשים, בין השעות 20:00-21:30 בסמינר הקיבוצים בת”א.
במרכז מתקיימים שני סוגי קבוצות-קבוצות הדרכה להורים לילדים בגלאי 6-12, וקבוצות הדרכת הורים למתבגרים בגלאי 12-17.
הנושאים המרכזיים במפגשים:הבסיס הנוירולוגי של הפרעת הקשב, העולם הרגשי והחברתי של הילד מתבגר , עימותים ומאבקים לצד הצבת גבולות, אלימות והתקפי זעם, יחסים בין אחים, הטיפול התרופתי, הפרעת הקשב בבית הספר ועוד ,
ההורים מוזמנים להעלות בקבוצה שאלות ודילמות בנושא בו דנים במפגש.
הדרכת הורים קבוצתית מקנה להורים דפוסי הורות מותאמים, ביניהם בניית סביבה מארגנת ועקבית ,הצבת גבולות ברורים ועוד.
סביבה משפחתית תומכת המותאמת לקשיו וכוחותיו של הילד מתבגר מאפשרת לילד ולמתבגר צמיחה ומימוש הפוטנציאל.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה