תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז למידה יהבים – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז יהבים
מרכז יהבים נוסד בשנת 2008, ומקום מושבו הוא בגדרה. המרכז חרט על דגלו את המוטו “מרכז יהבים- ללמוד אחרת”. ואכן- מרכז יהבים מספק עבור לקוחותיו אלטרנטיבה אמתית לחיזוק לימודי, תמיכה וליווי מול קשיים בתחום הלימודי והאישי, ושירותי אבחון שונים בתחומים הנוגעים להיבטים השונים של הלמידה- כל מה שצריך על מנת להתמודד בהצלחה עם הלימודים, אך לרוב לא מתקיים במסגרת בית הספר. כמו כן, במרכז יהבים ניתן ללמוד באופן אקסטרני (תלמידי תיכון, חיילים משוחררים ובוגרים), ובכך המרכז מהווה אלטרנטיבה נוספת למעוניינים בלימודים לבגרות מחוץ למערכת החינוך הרגילה.
מרכז יהבים מבקש לשים דגש על התאמת תכנית הלמידה לתלמיד ולצרכיו. בקבוצות הלמידה במרכז לומדים מעט תלמידים בכל קבוצה, ובכך אנו מגינים על תלמידינו מ”להבלע” ” וללכת לאיבוד באופן שמתרחש לעתים קרובות בקבוצות התלמידים הגדולות בכיתה. בנוסף, במרכז ניתנת התייחסות גם להיבטים הרגשיים של הלימודים, ולכל אורך הדרך התלמידים במרכז זוכים למירב ההעצמה אישית עבורם ועבור הוריהם, ומתקיימת חשיבה משותפת עם צוות המרכז לגבי הדרכים המתאימות לחזק את התלמיד, לסייע לו בתחום החברתי ולשפר את ביטחונו העצמי, להגיע להבנה מלאה של קשייו ולתת להם את המענה ההולם ביותר.
המרכז מנוהל על ידי ורד יהב, שייסדה אותו יחד עם בעלה אמיר. ורד היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי, ומאחוריה ניסיון עתיר ורב-שנים כיועצת חינוכית. בנוסף ניהלה במשך ארבע שנים את יחידת שיקום נכים ומשפחות שכולות של משרד הביטחון בניו יורק.
אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא תהליך אבחוני שבמהלכו מנסים לעמוד על יכולות הלמידה של האדם, ובכלל זה קשיים שהוא מפגין בתחומים השונים. האבחון הדידקטי הוא הכלי שבאמצעותו מאובחנות ומאותרות לקויות למידה שונות. בהתאם לכך, מומלץ לערוך אבחון דידקטי כאשר מתגלים קשיים לימודיים המעלים חשד לקיומה של לקות, שיש צורך לשלול או לאשש.
באבחון נבדקות מיומנויות היסוד של המאובחן (קריאה, כתיבה, אנגלית ויכולת חשבונית). בנוסף נבדקים תפקודים בסיסיים הקשורים במיומנויות הלמידה. אלה כוללים תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, תפיסה מרחבית, תפקודים גרפו- מוטוריים וויזו- מוטוריים (תיאום יד- עין ושימוש ביכולות אלה), יכולות זיכרון (זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך), תיפקודי שפה כן היבטים הקשורים לסגנון העבודה (קצב עבודה, מידת הבקרה שהאדם מפעיל, התארגנות וכיוב’).
האבחון נערך על ידי מאבחן/ת דידקטי/ת מוסמך/ך. במהלך האבחון, בנוסף למבדקים של התפקודים השונים, נאסף מידע לגבי הרקע הלימודי וההתפתחותי של הנבדק על מנת לבחון מקורות והסברים אפשריים נוספים לקושי שהנבדק מציג. בסוף האבחון מופק דו”ח המסכם את ממצאי האבחון בתחומים השונים, ומפרט את המסקנות הנגזרות מהם (מסקנה כזו יכולה להיות, למשל, לקות למידה באחד התחומים). בהתאם למסקנות הדו”ח ניתנות המלצות להמשך דרכו של המאובחן בלימודים. מאבחן דידקטי יכול להמליץ על הוראה מתקנת, התאמות שונות בבית הספר והקלות במבחנים.
חשוב לציין כי באבחון דידקטי ניתן לעמוד לא רק על קשיים אלא גם לאתר את נקודות החוזק של המאובחן. אנו במכון יהבים רואים בתמונה הרחבה המתקבלת בתום האבחון אמצעי לתכנון יעיל של מוקדי למידה עתידיים, הקלות ואמצעים שונים לסיוע מול קשיים וכן כעוזרת להצביע עבור התלמיד המתקשה על התחומים והיכולות שמהם הוא יכול לשאוב עידוד ואופטימיות- יסודות חשובים בהתמודדות עם קשיים לימודיים.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה