תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז פלדמן – מבדק MOXO

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קשב וריכוז- קושי, הפרעה ומה זה בעצם אומר?
המנוח “קשב וריכוז” מוכר לכולנו. רבים מאתנו עושים בו שימוש באופן יומיומי כשאנחנו באים לתאר ילדים שאנו מכירים או אפילו חברים, עמיתים לעבודה או את עצמנו (“צהריים זה השעות הכי קשות, אז אני לגמרי בהפרעת קשב”). למרות זאת, מעטים מאתנו מודעים למהות של הקשב והריכוז- מה זה אומר, האם זו יכולת אחת או קבוצה של יכולות ומתי אנו משתמשים בהן. במרכז פלדמן, אנו מאמינים כי הסבר, גם אם על קצה המזלג, עשוי לסייע בהבנת חשיבותו של אבחון מתאים ומדויק להפרעת קשב וריכוז:
קשב הוא בעצם שם כולל לשורה של יכולות, הכוללות את היכולת להתמקד בגירוי מסוים זמן ממושך, את היכולת “לסנן” הסחות דעת מהסביבה או מגירוי פנימי (מחשבות והרהורים), היכולת לפצל את משאבי הקשב בין כמה משימות מקבילות, היכולת להעביר את הקשב בין משימה או גירוי אחד למשנהו וכד’. כמובן שהציפיה מהאדם להשתמש ביכולות האלה משתנה בהתאם לגיל (לא נצפה מילד בכיתה א’ לשבת בשקט בהרצאה של שעתיים, כמובן). כאשר האדם מפגין קושי ביכולות אלה, ברמה משמעותית המפריעה לו בלימודים או בעבודה, מתעורר החשד כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז. קיומם של מאפייני התנהגות אימפולסיביים או היפראקטיביים מחזק חשד זה (למרות שהפרעת קשב וריכוז לא תמיד כוללת סממנים כאלה).
לקשיים ביכולות הקשב יכולים להיות מגוון מקורות, שהפרעת קשב וריכוז היא רק אחד מהם. ייתכן והמקור לקושי הוא רגשי או מצבי (בתקופות של לחץ ועומס, פעמים רבות נפגעת היכולת להתרכז), ויכול להיות שהילד פשוט “כזה”, ושהקשיים שלו עם קשב נופלים בתחום הנורמה והם מהווים עוד תכונה שבה הוא דומה או שונה מילדים אחרים. עם זאת, חשוב להבין את מקור הקושי על מנת לדעת אם יש לטפל בו- וכיצד.

אבחון קשיי קשב וריכוז
הדרך הטובה ביותר לאבחון קשיי קשב וריכוז היא באופן ביצועי. במסגרת האבחון, נבדקים ביצועיו של המאובחן במספר מטלות שלצורך התמודדות איתן נדרש שימוש ביכולות הקשב והריכוז. רוב המבדקים הקיימים היום עושים שימוש במטלות רוטיניות ומשעממות במיוחד, המאתגרות את יכולתו של המאובחן להתרכז בסביבה נטולת גירויים. למבדקים המסורתיים האלה יש שתי בעיות מרכזיות: התוקף הסטטיסטי שלהם בעייתי (למרות שברוב המקרים ה מדייקים, יש להם נטיה משמעותית “לפספס”) ובנוסף, המידע שהם מניבים הוא חסר. מבדק שכזה נותן תשובה לשאלת קיומה של הפרעת קשב וריכוז, אך אינו שופך אור על טיבו של הליקוי- אילו יכולות פגועות ואילו תקינות, ובמה כדאי למקד את הטיפול.

מבדק MOXO לאבחון קשיי קשב וריכוז
במרכז פלדמן אנו עושים שימוש במבדק מסוג MOXO . MOXO הוא מבדק ממוחשב, פרי פיתוח משותף ישראלי והולנדי, שהוכנס לשוק בשנים האחרונות ומבקש לשמש לאבחון הפרעת קשב וריכוז תוך התגברות על החסרונות של הכלים הקיימים. לבדיקת מוקסו תוקף סטטיסטי גבוה ורמת הדיוק שלו טובה בהרבה משאר המבדקים. הנורמות שהוא משתמש בהן הן העדכניות ביותר שקיימות. בנוסף, האבחון מעניק תמונה מפורטת של התחומים השונים בהם הנבדק מתקשה או חזק. התחומים הנבדקים הם קשב, אימפולסיביות, היפראקטיביות ותזמון. המבדק אורך כ- 15-18 דקות, והוא מדמה מספר סביבות עבודה- בכך הוא מצליח לבחון את הנבדק במטלות שדומות יותר לסביבה המגוונת שרובנו לומדים ועובדים בה. מרכז פלדמן רואה בשימוש ב- MOXO יתרון בולט, ומזמין ילדים (והוריהם) הסובלים מקשיי קשב לפנות לקבלת אבחון אמין ומעמיק.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה