תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מתבלבלות לכם המילים ואתם לא יודעים מדוע? כנראה שזו דיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אם תצליחו לקרוא מאמר זה עד סופו, אולם בדרך תחושו עייפות, על אף העניין שאתם מגלים בתוכן ואפילו שהשעה היא עשר בבוקר ואתם רעננים ולאחר שנת לילה הגונה, אם מילים ארוכות קשות לכם לקריאה ללא קשר לאינטליגנציה הגבוהה שלכם – סביר להניח שיש לכם לקות למידה ושמה בישראל- דיסלקציה!
 
דיסלקציה – איך לא קראנו זאת קודם?

דיסלקציה היא אחד המאפיינים של לקויות למידה או בעצם, לקות למידה אחת מיני רבות.

דיסלקציה היא קושי בהבנת הנקרא שלא נובע מרמה שכלית או אינטלקטואלית נמוכה אלא מקורו נוירולוגי. דיסלקציה מתאפיינת בקשיים בקריאה, איטיות בזמן הקריאה, שיבושים וחוסר הבנה מלאה של הנקרא (הבנת הנקרא), וקשיי התמודדות עם תכנים בעלי טקסט ארוך מהרגיל, והבנתו.

דיסלקציה משפיעה גם על היכולת להבנת שפה זרה כמו אנגלית, שם גם קיים קושי בהבנה ופירוק המילה ליחידות צליל המרכיבות אותה לשלם אחד. עוד מאופיינת דיסלקציה בהבנת מבנה המשפט שאף משפיעה על יכולת ההתבטאות בכתב ובעל פה.

בגיל צעיר, באם קיים אצל הילד הקטן איחור משמעותי בהתפתחות השפה ואוצר המילים שלו, ואם מבנה המשפט בו הוא משתמש להביע את עצמו אינו מאורגן ומסודר, רוב הסיכויים שמאפיינים אלו יצביעו על התפתחות דיסלקציה אצל הילד.

דיסלקציה נובעת גם מלקויות למידה נוספות כמו למשל קושי בעיבוד חזותי של מידע כמו מילה או אוסף מילים, תמונה או ציור המורכבים מפריטים רבים, קושי בזיהוי הבדלים בין תמונות (לצורך הענין גם אות הינה תמונה), צורות ועוד.

 

דיסלקציה – מה באמת כתוב פה?

לקויות למידה משפיעות על יכולת הלמידה ואם אינן מטופלות יכולות לגרום לקשיים רבים אצל הילד או התלמיד, גם רגשיים ולבסוף נפשיים והתנהגותיים. חשוב להיות עם אצבע על הדופק, גם כהורים ואפילו אם אתם מבוגרים וחושדים כי יש בעיה ביכולת הלמידה שלכם.

לרוב לא תהיה דיסלקציה לקות הלמידה היחידה, ויתווספו לה לקויות למידה נוספות כמו דיסגרפיה, שהיא הצד השני של הספקטרום, ומשמעה קושי בכתיבה, ריבוי שגיאות כתיב והיפוך אותיות. היא נגרמת מקושי מוטורי של אחיזת העט בצורה הנכונה, דבר הגורם לתסכול ולעתים גם לוויתור כליל על הנסיון לכתוב.

 

 

דיסלקציה – לקרוא את העתיד לבוא

חשוב שאבחון דיסלקציה, כמו כל לקות למידה אחרת, יתבצע בשלב כמה שיותר מוקדם של חיי הנבדק ואפילו אם מדובר בילד שעדיין לא יודע לקרוא, ניתן להבין מההתפתחות השפתית שלו וכן המוטורית והקוגניטיבית אם בעתיד הוא עלול לסבול מדיסלקציה.

האבחון בגיל הרך נערך באמצעות המחשה ויזואלית של צורות ותמונות, ובדיקת קשב וריכוז של הילד והיכולת שלו לבצע מטלות ולסיים אותן. עוד נבדק אוצר המילים של הילד וההתפתחות השפתית שלו, כיצד הוא מפרש תמונות עם מכלול פרטים, והאם יש לו את היכולת להבחין בין חלק עיקרי בתמונה לבין הרקע או למצוא הבדלים בתמונות המורכבות ממכלול של צורות.

אחת הדרכים לאבחון זה הינה באמצעות מבחן TOVA או אבחון דידקטי אחר, שמותאם לגילו של הילד. בגיל בית ספר בודק האבחון את יכולת הקריאה של הילד ביחס לגילו, את הבנת הנקרא ויכולתו להתמודד עם ריבוי מילים ומשפטים ולפרק אותם לגורמים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה