תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

נוירו פידבק – משוב כתחליף לטיפול תרופתי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נוירו פידבק – משוב כתחליף לטיפול תרופתי

בשנים האחרונות אנשי מקצוע רבים סבורים כי משוב על גלי המוח ותרגול של גלי המוח עוזרים לחולים לשלוט בתסמינים של מחלות שונות. נוירופידבק היא שיטה אשר עוזרת לחולים לשלוט בהתקפי האפילפסיה שלהם, לחדד את הקשב והריכוז שלהם, לפתור בעיות שונות הנובעות כתוצאה מגמילה מסמים ועוד. נכון להיום, כמה עשרות מפגשי אימון נוירופידבק יכולים לעורר שינוי משמעותי בתסמינים של מחלות שונות וזאת על ידי שינוי הפעילות החשמלית במוח.

נוירופידבק– הדור הבא של הטיפולים

חשוב להבין כי ברגע בו משפיעים על הפעילות החשמלית של המוח משפיעים לטובה על מצבו של המטופל. אם בעבר, הטיפולים היחידים היו תרופתיים, כיום קיימת אופציה לטיפול שאינו תרופתי ונקרא נוירופידבק. כאן מדובר על משוב ביולוגי של הפעילות החשמלית של המוח. נכון להיום יש סוגים שונים של נוירופידבק ובמאמר זה נגולל אודות הטיפול המתבסס על הפעילות החשמלית של המוח. אנשי מקצוע רבים מאמינים כי נוירופידבק משתייך לעולם העתידי של הטיפולים הרפואיים טכנולוגיים אשר יאפשרו לאדם לשנות את גורלו מבלי כל תלות בתרופה זו או אחרת.

פותרים את הבעיות על ידי אימון

הבעיה של רוב המטופלים באה לידי ביטוי בתפקוד לא תקין של אזורים שונים במוח אשר אחראים על תפקודים שונים. התדרים החשמליים באזורים מסוימים במוח הם אלו אשר יעניקו אינדיקציה באשר לטיב ורמת התפקוד שלהם. המשוב על הפעילות החשמלית של המוח באזורים שונים יאפשר לאנשי המקצוע לעזור למטופלים שלהם לשנות את התפקוד של הגלים החשמליים בחלקים מסוימים של המוח אשר אחראיים לקשב, ריכוז ולפעולות נוספות. המשוב יוביל לאימון אפקטיבי של המטופל וזאת לאחר שהמטפל לימד אותו הכל אודות אימון התנהגותי (תהליכים אלו של למידה תמיד יתבססו על התניות מסוג קלאסית ואופרנטית). התוצאה תהיה שהמטופל ישנה את הפעילות החשמלית של המוח שלו על ידי עיצוב מחדש של פעילות זו. השלב הראשון של טיפול נוירופידבק תמיד יהיה רישום תכנון מדויק של הטיפול וזאת לאחר שמופו חלקים מסוימים במוחו של המטופל.

EEG- אנליזה בשיטות שונות

יש אפשרות לנתח את האות של ה- EEG בצורה ויזואלית או כמותית. אם הוחלט לנתח את האות מבחינה ויזואלית, תבחן הצורה של הגלים ומיקומם במפה. רוב אנשי המקצוע מעדיפים לנתח את אותות ה- EEG בצורה כמותית, קרי, על פי תדרים שונים במוח (דלתא, תטה ועוד). הסיבה להעדפה זו נעוצה בעובדה שהיא מספקת נתונים מדויקים יותר ומידע רב יותר אודות פרמטרים כמו למשל קישוריות, מידע ספקטראלי ועוד.

נוירופידבק וטיפול באפילפסיה

אימוני נוירופידבק יעילים ביותר גם לגבי אנשים אשר סובלים מאפילפסיה. בעבר, חוקר בשם סטרמן ערך מחקר אשר היה מורכב מ- 16 חתולים אשר נחלקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול נוירופידבק ובונוס של חלב על כל הצלחה. לאחר שהסתיים האימון הוזרקו לכלל החתולים בשתי הקבוצות חומר מיוחד שתפקידו היה לעורר התקפים אפילפטיים. הקבוצה הראשונה אשר עברה אימוני נוירופידבק שרדה טוב יותר את ההתקפים, שכן שלושה חתולים לא הושפעו כלל מהחומר וחמישה נוספים החלו לפרכס רק לאחר שעתיים וחצי וזאת בהשוואה לקבוצה האחרת של החתולים בה החלו כל החתולים לפרכס לאחר שעה מרגע הזרקת החומר לגופם. מחקרים נוספים שנעשו העידו כי נוירופידבק עזרה בירידה בשכיחות ההתקפים האפילפטיים.

לסיכום, נכון להיום נוירולוגים ורופאים מומחים רבים ממליצים בחום על אימוני נוירופידבק בשילוב טיפול תרופתי. יש לקחת בחשבון כי אימונים אלו אינם קסם ולרוב נדרשים לפחות 20 פגישות עד אשר מורגש שינוי בתחום ההתקפים האפילפטיים, שיפור בכתיבה ובקשב וכו’.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה