תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ניר ישינובסקי – טיפול בדיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז נ.י. – התמודדות עם דיסלקציה

ניר הוא מומחה להוראת מתמטיקה ואנגלית. הוא עובד כמורה במגוון מסגרות ועם מגוון אוכלוסיות, וכן הוא מרצה במכללה למינהל. כמורה, ניר מלמד תלמידים בגילאי 6-18 בשלושה בתי ספר (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון) באזור השרון. מעבר לעבודתו כמורה, ניר הוא מומחה בעבודה עם מגוון אוכלוסיות של תלמידים הסובלים מלקויות למידה, כגון דיסלקציה וקשיי קשב. אוכלוסיות אלה כוללות סטודנטים הסובלים מליקויי למידה באנגלית, תלמידי בית ספר לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז, ואף תלמידים שנפלטו ממערכת החינוך (או שמועמדים לנשור ממנה) עקב קשיי למידה, ונמצאים בתהליך של חזרה לספסל הלימודים. עם כל אלה, ניר משלב בעבודתו מגוון רחב של שיטות הוראה מתקנת וטכניקות למידה. מרכז נ.י. בניהולו של ניר מציע סיוע פרטני או קבוצתי לתלמידים מתקשים. בנוסף לתחום ההוראה עצמה, ניר הוא גם מומחה לאימון אישי. מרכז נ.י. קולט מטופלים המעוניינים לשפר את התמודדותם עם קשיי למידה והפרעת קשב וריכוז בתהליך של אימון אישי.

דיסלקציה
דיסלקציה היא לקות למידה מולדת, הפוגעת במגוון תהליכים קוגניטיביים הנוגעים לכישורי שפה, במיוחד בכל הקשור לקריאה. קריאה דורשת מאיתנו לקשר בין צליל לצורה גרפית כלשהי (האותיות), ולשלב בקישור זה גם את התנועות וההגאים השונים. כל אלה אמורים להתחבר לכדי מילה בעלת משמעות, ומספר מילים- למשפט. עבור רובנו, התהליכים הנ”ל מתרחשים באופן אוטומטי ולכן אנו לרוב לא מודעים להתרחשותם. אולם, עבור הסובלים מדיסלקציה- לא כך הדבר, והם לא מסוגלים להגיע לאוטומטיזציה של תהליכים אלה, וכתוצאה מכך נפגמת יכולתם לרכוש את כישורי הקריאה, והם נדרשים להשקיע מאמצים רבים על מנת להתמודד עם טקסט כתוב. דרישה זו היא מכבידה ותובענית, וצורכת משאבים קוגניטיביים עצומים מהקורא, עד כדי כך שלרוב הוא אינו פנוי להבין את הנקרא או לפתח אסטרטגיות למידה יעילות. בנוסף, קוראים אלה נוטים לנסות ולהימנע ככל האפשר מקריאה, ובכך מצמצמים את ההזדמנות להיחשף לקריאה ולהתאמן בה. לכן ניתן לומר שהבעיות שדיסלקציה מייצרת אינן מסתכמות בקריאה בלבד, אלא גם במיומנויות למידה מורכבות יותר, וכמובן בהשלכות רגשיות וחברתיות שעשויות להתפתח אצל התלמיד, בעיקר תחושת נחיתות (“כולם מצליחים לקרוא ורק אני לא”) ופגיעה בדימוי העצמי. בדיוק מסיבות אלה, חשוב מאוד לאתר את הדיסלקציה מוקדם ככל האפשר. טיפול נכון יכול למנוע את היווצרותן של בעיות נלוות (כגון פערי לימוד קשים לגישור ומטענים רגשיים של כישלון, נחיתות ובושה), והוא צריך לשלב התייחסות גם להיבטים הדידקטיים של הקריאה וגם לקשיים הנלווים.

אימון אישי, תמיכה, ליווי והוראה לסובלים מדיסלקציה
במרכז נ.י. אנו מזמינים תלמידים הסובלים מדיסלקציה לפנות אלינו על מנת לקבל את הטיפול והסיוע הדרושים להם על מנת לצלוח את הקשיים שהיא מזמנת להם. אנו מאמינים שלמרות שלא ניתן לרפא דיסלקציה, אין סיבה אמיתית לאפשר לה לפגוע באיכות החיים של המתמודדים עמה. היבט חשוב של הטיפול יבוא לידי ביטוי בלמידה והתאמה של אסטרטגיות למידה שיאפשרו לתלמיד לייעל את התמודדותו עם טקסטים כתובים, וכמובן אימון, תרגול והטמעה של אסטרטגיות אלה. בנוסף, יובאו בחשבון הקשיים הנלווים- הן הצורך בתמיכה וליווי נוכח הקשיים הרגשיים שעלולים להתעורר בתהליך, והן הקושי לאמץ טכניקות למידה חדשות, ובכך בעצם לשבור הרגלים ישנים (שלעתים עומדות מאחוריהם שנים של הרגל שהופכות את המשימה למורכבת אף יותר). על מנת לסייע לתלמידים בתהליך זה, מרכז נ.י. מגייס אותם לתהליך של אימון אישי, במסגרתו הם מציבים לעצמם מטרות, מעין חזון אישי, ויחד עם המאמן מפרקים אותן לכדי מטרות קטנות יותר. תהליך הגשמת מטרות אלה נעשה בליווי המאמן, בתמיכה מתמדת ומעקב אחר התקדמותו של המטופל. תהליך האימון יכול להתמקד במטרות לימודיות או בכאלה הקשורות לאופן העבודה, והוא משתלב גם בתהליכים הלימודיים במרכז נ.י.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה