תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

סוגי ליקויי למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)
ליקויי למידה הם אוסף של תופעות הקשורות לקשיים קוגניטיביים ברכישת ידע ומיומנויות ושימוש בהם. ליקויי למידה מופיעות בדרך כלל בילדות, במהלך השנים הראשונות של בית הספר היסודי אך בדרך כלל יש להן בסיס מוקדם יותר. הסיבה שבגללה הן מופיעות בדרך כלל במהלך השנים הראשונות של בית הספר היא שבשנים אלו נדרש הילד ללמידה אינטנסיבית ולרכישת מיומנויות קוגניטיביות רבות כגון קריאה, כתיבה, חשבון וכדומה. ילדים שהם לקויי למידה ימצאו את עצמם מתקשרים יותר מחבריהם ויפתחו פער אשר בעקבותיו ניתן יהיה לאבחנם כלקויי למידה.
ליקויי למידה מתחלקים לסוגים שונים בהתאם ללקות ולתחום הקוגניטיבי שבו היא מתבטאת. ילדים לקויי למידה יכולים לסבול מלקות למידה אחת בלבד או משילוב של כמה ליקויי למידה. לכן, חשוב מאוד לבצע אבחון דידקטי מהימן ומדויק על מנת לתכנן את הטיפול באופן הטוב ביותר. במאמר זה נתאר כמה סוגי ליקויי למידה נפוצים.

לקות למידה מסוג דיסגרפיה

דיסגרפיה היא לקות למידה אשר מתבטאת בתהליכים הקשורים לכתיבה. כתיבה הינה פעולה קוגניטיבית מורכבת שיש לה כמה שלבים והיא מכילה מספר מערכות קוגניטיביות ושריריות. לקות למידה מסוג דיסגרפיה יכולה לפגוע בכל אחד מהשלבים. לדוגמה, פגיעה במסלול קוגניטיבי מסוים הקשור לזיהוי פונולוגי עלולה לגרום לקושי בכתיבה של מילים לא מוכרות בעוד שפגיעה במסלול קוגניטיבי הקשור לזיהוי פונמי עלולה להתבטא בהשמטה של

אותיות.
באופן כללי לקות למידה מסוג דיסגרפיה מתבטאת בכתב קשה לקריאה, שגיאות כתיב מרובות וכתיבה מאומצת ואיטית. יש לזכור שמרבית הילדים לומדים לכתוב בכיתה א’ ומתקשים ברכישת מיומנות חשובה זו. לא כל ילד שמתאמץ לכתוב וכותב בשגיאות כתיב סובל מלקות למידה, אך כאשר הקשיים לא נעלמים עם הזמן או חורגים מהנורמה מומלץ להתייעץ עם מומחה לליקויי למידה.

לקות למידה מסוג דיסקלקוליה

לקות למידה זו קשורה לתהליכים קוגניטיביים הקשורים לפעולות חשבוניות. ילדים הסובלים מלקות למידה מסוג דיסקלקוליה מתקשים בזיהוי ספרות ומספרים, מתקשים בהבנת הנושא של כמויות ובהמשך מתקשים בביצוע פעולות חשבוניות, אפילו בסיסיות. מדובר בלקות למידה נפוצה למדי שאפשר למצוא בכשישה אחוזים מהאוכלוסייה. כמו כן היא באה במקרים רבים עם ליקויי למידה נוספים, כמו דיסלקציה.
נהוג לסווג לקות למידה מסוג דיסקלקוליה לשני סוגים: דיסקלקוליה נרכשת היא דיסקלקוליה אשר התחילה לאחר פגיעה מוחית ידועה ודיסקלקוליה התפתחותית מופיעה ללא פגיעה מוחית ידועה.

לקות למידה מסוג דיסלקציה

דיסלקציה היא לקות הלמידה ה”מפורסמת” ביותר ולעתים קרובות אנשים נוטים להתבלבל ולחשוב שדיסלקציה משמעותה לקות למידה כללית. דיסלקציה היא למעשה לקות למידה הקשורה לקריאה. בדרך כלל מגדירים דיסלקציה כקושי בקריאה היוצר פער של לפחות שתי כיתות מגילו של הילד. כך למשל, ילד הנמצא בכיתה ו’ וקורא ברמה של כיתה ד’ ייחשב כמי שסובל מלקות למידה מסוג דיסלקציה.
יש לציין שדיסלקציה לעתים מוגדרת באופן כללי יותר כקושי בשפה ולא רק בקריאה. יש המתייחסים לדיסלקציה כאשר ישנה גם לקות בהבנת הנשמע ויצירת ניסוחים.

התאמת הטיפול לסוג ליקויי למידה

על ידי אבחון מדויק של סוג ליקויי הלמידה מהם סובל הילד ניתן ליצור תכנית טיפולית מדויקת המתאימה לו באופן אישי. תכנית שכזו הינה בעלת סיכויים גבוהים יותר להצליח ולכן חשוב מאוד לאבחן בצורה יעילה ומדויקת את ליקויי הלמידה ולא להתייחס אליהם כאל מקשה אחת.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה