תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

על לקויות למידה והאתגרים הניצבים בפני הלוקים בהן

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אם תשפוט דגים על פי יכולתם לטפס על עצים, מספרת אנקדוטה מוכרת, תגלה שכל הדגים טיפשים. במשך שנים על גבי שנים, לא הייתה מודעות כלל לעניין לקות הלמידה ומורים דרשו מתלמידים ליישר קו, או שיוותרו מאחור. באופן בלתי מפתיע, היו לא מעט תלמידים שנותרו מאחור. אלא, שבמקרים של לקות למידה, באמצעות טיפול מתאים והקניית כלים מתאימים ללקויי הלמידה ו/או התאמת שיטת הלימוד ללקות הלמידה המאפשרת לאנשים בעלי לקויות למידה להשתלב בצורה טובה בלימודים ולהגיע להישגים מעולים. בשנים האחרונות ניכרת עלייה במודעות האנשים והמערכות השונות במדינה אל לקויות למידה, משמעויותיהן והצורך לטפל בהן ולהקנות כלים בידי בעלי לקויות הלמידה. להלן נבצע סקירה כללית של תחום לקויות הלמידה, אבחון הפרעות קשב וריכוז ואפילו בעיות קשב וריכוז מבוגרים בכלל.

מהן לקויות למידה?

ההגדרה האנציקלופדית ללקות למידה, מדברת על “לקות התפתחותית” הפוגעת בתפקודי למידה בסיסיים כגון: קריאה, כתיבה וחישוב, ומפריעה לאדם לרכוש ולבטא יידע ומיומנויות – ברמה המצופה מאדם בגילו וברמת ההשכלה שלו. מהגדרה זאת אנחנו למדים כי ללקויות למידה יכולות להיות השפעות על תחומים שונים בחייו של אדם הלוקה בלקות למידה. בין תחומים אלה נכללים: התחום הקוגניטיבי (המודעות, בעברית), התחום הרגשי, והתחום ההתנהגותי. על פי התפיסה הרווחת היום, הגורמים להפרעות קשב וריכוז כאלה הם גורמים ההתפתחות העצבית, כלומר שליקויים אלה צפויים ללוות את האדם הלוקה בהם במשך כל חייו. חשוב להבחין בין הלקות ובין השפעותיה כיוון שטיפול בסימפטומים שלה ובמניפסטציות שלה (התופעות שהיא גורמת) כמובן לא יעזור לתקן את הבעיה.

טיפול מתאים באדם בעל לקויות למידה והקניית כלים מתאימים יכול לסייע לאדם הלוקה בלקות למידה להשיג תוצאות התואמות את יכולותיו האמתיות, ולנצל את מלוא הפוטנציאל שלו. בשל העובדה כי הלקות תלווה את האדם במשך כל שנותיו ובבגרותו, ישנה חשיבות מיוחדת להקניית הכלים להתמודדות עם הלקות.

קשיים בתחום הקוגניטיבי

ראשית, חשוב להדגיש, שכפי שעולה מהאמור עד כה, לקות למידה איננה קשורה ואיננה מעידה על האינטליגנציה של אדם. אדם יכול שיהיה אינטליגנטי ביותר, ועדיין, בשל לקות למידה, לא יצליח לבטא את היכולות האמיתיות שלו. לקוי למידה יכול להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, נמוכה ממנו ואף גבוהה מהממוצע באוכלוסיה. בין הקשיים בתחום הקוגניטיבי אפשר למנות את הגורמים הבאים: קשיים בקשב וריכוז; קשיים בשפה; קשיים ביישום או בקליטת חלקי דיבור מופשטים; קשיים בתפיסה החזותית ו/או בתפיסה שמיעתית (להבדיל מליקוי בראייה או ליקוי שמיעה!); קשיים בהתמצאות במרחב ובזמן; קשיים בזיכרון (לטווח קצר או ארוך); קשיים בתכנון וחשיבה כגון העדר אסטרטגיות למידה יעילות, קושי בארגון זמן, נוקשות בחשיבה; ועוד.

בהמשך נדבר מעט על אבחון לקויות למידה, אולם כבר עתה נעיר כי יש להבחין בין לקות הלמידה עצמה ובין סימפטומים או בעיות הנובעות כתוצאה מלקות הלמידה. כך למשל, קושי לזכור מלים מסוימות, הנובע בעצם מקושי בקריאת המלים מלכתחילה – במצב כזה, לאדם אין קושי בזיכרון בהכרח, אלא קושי בקריאה המקשה על זכירת המלים.

קשיים בתחום הרגשי

באופן טבעי, לקות הלמידה איננה מתגלה עד אשר אין פער בין הציפיות מילד מסוים ובין הביצועים שלו בפועל. לא כל כישלון בהכרח יכול להצביע על לקות למידה, ולכן יכול להיות כי ילד יימצא במערכת וייאלץ להתמודד עם סדרה של מצבים בהם הוא איננו מצליח – בשל לקות הלמידה – לעמוד ברף של חבריו לכיתה, מבלי שיידע מדוע זה. לקויות למידה ובעיקר התנסויות כואבות עם מערכת החינוך, חברים לכיתה, מבחנים ועוד, יכולים ליצור אצל אדם הלוקה בלקות הלמידה לקשיים רגשיים רבים. לקויות למידה יכולות לגרום בין היתר למצבים של פגיעה בערך העצמי, פיתוח חרדות מבחינות, תחושת חוסר אונים אשר יכולות להפוך מטלות לימודיות למטלות משתקות ועוד.

קשיים אלה נוצרים פעמים רבות כתוצאה מהמפגש עם מערכת החינוך. כאשר תלמיד אשר סובל מלקות למידה נדרש לעמוד בסטנדרטים של כיתה ואיננו מצליח, הדבר יכול להיות כואב מאוד; במיוחד בחברה של הילדים, בה חשוב ביותר לילדים להשתלב בצורה טובה בחברה. התסכול הרב אותו מרגיש ילד לקוי למידה, המנסה ללמוד למבחן ועל אף מאמציו הכנים איננו מצליח בו – אך בשל לקות הלמידה ולא בהכרח בשל רמת האינטליגנציה שלו (לצורך העניין) או יכולותיו האמתיות – הוא מצב אשר מוביל לתסכול רב, ומשם מובן כיצד ילד עלול לפתח תחושת חוסר ערך עצמי ולחוש חוסר אונים אל מול המטלות העומדות בפניו.

קשיים רגשיים אלה יכולים להתפתח בעצמם לבעיות קשות בהמשך חייו של בעל הלקות, ולהביא לתגובות רגשיות מוקצנות בכל מקרה: כך למשל, הצלחה יכולה להתפרש אצלו בתחושה כי הוא גאון ואילו, מאידך, אי הצלחה יכולה להתפרש בתחושה, כי הוא כישלון מוחלט אשר איננו מצליח בדבר.

קשיים בתחום ההתנהגותי

גם הקשיים בתחום ההתנהגותי הם קשיים אשר נוצרים בעקבות לקויות הלמידה ואינן גורם בפני עצמן. הקשיים האלה נובעים בדרך כלל כתוצאה מההתמודדות הלא יעילה של לקוי הלמידה עם הקשיים הניצבים לפניו. כך למשל, התסכול הרב הנוצר כתוצאה מכישלון כפי שהוסבר לעיל, עלול להוביל את האדם הלוקה בלקויות למידה, למצב בו הוא מגיב בקיצוניות כדי לא להתמודד עם הקושי: יסרב ללכת לבית הספר; יסרב להשתתף בפעילויות שונות אשר קשות לו; להוביל לתוקפנות או ווכחנות מתוך מגננה; ובעיות התנהגותיות נוספות. בהיעדר דמות מחנך אמפאתי, המכיר בבעיה ומסייע ללקוי הלמידה להבחין בקושי ולגבש את הכלים להתמודדות עם הסיטואציה היא חיונית, כדי לעזור ולהימנע מקשיים בתחום ההתנהגותי. במקרים רבים, גם שיפור קטן בעקבות הקניית כלים נכונה, יכול להביא לשינוי משמעותי ביותר בהתנהגות של אדם עם לקויות למידה. במקרים אחרים, ייתכן כי יהיה צורך לפנות גם לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי כדי לתקן דפוסים בעייתיים בהתנהגות וכו’.

אבחון לקויות למידה

מפאת קוצר היריעה לא נפרט לעומק את השיטות והדרכים לבצע אבחון של לקויות למידה, אולם נעמוד על החשיבות המיוחדת של העמידה על קיומו של אבחון. אבחון מתאים הוא המפתח להימנעות ומניעת יצירת הנזקים שתוארו לעיל בתחומים השונים. ככל שנימנע מאבחון של לקויות למידה – בצורה מעמיקה דיה, כדי להגיע אל הבעיה עצמה, ולא למצב בו אנחנו מנסים לטפל בסימפטום – הרי שאנחנו נשארים חשופים להשלכות הקשות שיכולות להיות ללקות למידה על חייו של אדם.

אבחון יכול להתבצע בכל שלב, וישנם גם מבוגרים רבים, אשר פנו לאבחון בשלבים מתקדמים יותר של החיים, אף לאחר שכבר פתחו בקריירה, אובחנו כבעלי לקות למידה, ולאחר טיפול עקבי מדווחים על שיפור משמעותי ביכולתם ובאופן בו הם יכולים לעמוד במטלות השונות.

בזכות העלייה במודעות ללקויות למידה, הרי שהיום אין צורך לחשוש מפני הסטיגמות שהיו בעבר לגבי לקויות למידה ובאמצעות הטיפול המתאים ועקביות, ניתן להגיע לשיפור משמעותי ביותר, ולגיבוש כלים מתאימים כדי להתמודד עם לקות הלמידה, ולהצליח להביא לידי ביטוי את היכולות האמיתיות שלכם. אם אתם מרגישים, כי חלק מהדברים שדיברנו עליהם כאן נוגעים לכם, ייתכן כי גם אתם לוקים בלקות למידה. ייתכן כי באמצעות אבחון תוכלו לשפר מאוד את הביצועים שלכם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה