תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קלינאות תקשורת ושיבושי היגוי בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קלינאות תקשורת ושיבושי היגוי בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים

דיבור לא ברור ומובן או שיבושי היגוי הם תופעה אשר בה ישנה הגייה בלתי תקינה של צלילים מתוך מגוון רחב של צלילים המרכיבים את השפה, יוצרים קושי בתקשורת בין בני אדם. קלינאות התקשורת הינו תחום העוסק באיתור ותיקון שיבושי השפה הללו כחלק ממגוון רחב של שיבושי לשון ושפה. שיבושי היגוי או חיתוך ההיגוי והדיבור הינם תופעה שכיחה למדי בקרב ילדים צעירים, ולא פעם ניתן למצוא אותה גם בקרב בני נוער ומבוגרים. תהליך רכישת צלילי השפה חל בילדות המוקדמת והוא הדרגתי ולכל אורך שנות הילדות. בכל שלב בהתאם לגיל נרכשים צלילים ספורים, כמו לדוגמה בגיל ארבע קיימת האפשרות לצפות כי ילד יהגה באופן תקין את הצלילים “ת” ו- “ל”, ובגיל ארבע וחצי תהייה מסוגלות הגייה תקינה של הצלילים “ק”ו- “ר”. הגיית צליל מסוים בקרב ילדים מוגדר כלקוי כאשר חולף גיל הרכישה הממוצע של הצליל הספציפי והוא אינו נהגה באופן נכון.

קלינאות תקשורת ושיבושי לשון שכיחים
סוגים מרכזיים של שיבושי היגוי בהם נתקלים בתחום קלינאות התקשורת הינם השמטה של צליל, הגייה בלתי מדויקת של הצליל, החלפת הצליל בצליל אחר וכדומה. אחת התופעות הקלאסיות היא שיבוש האותיות השורקות כמו “ס” או “ש”. בקלינאות התקשורת נתקלים לעתים גם בהחלפה או השמטה של קבוצת צלילים, בנסיבות בהן יישנה התקשות בהפקת מכלול צלילים שלם מאותה הקבוצה, אם בשל חוסר היכולת לנתב את זרם האוויר בין החיך והלשון לאורכו של חלל הפה ואם מסיבות אחרות. בקלינאות התקשורת ניתן להיתקל גם בשיבושי היגוי אידיוסינקראטיים, בהם קיים שיבוש בלתי עקבי בהגיית המילים וגם חיתוך דיבור בלתי ברור הנשמע ממולמל ובלתי מובן. שיבושי ההיגוי השכיחים ביותר הם בקרב ילדים צעירים אשר נצפית אצלם לעיתים חריגה מקצב רכישת צלילי השפה המצופה. במידה וקיים חשד כי לילד ישנם שיבושי היגוי, או דיבור בלתי ברור או מובן, יש לפנות לאבחון אצל קלינאית תקשורת.

אופן מהלכה של הבדיקה אצל קלינאית התקשורת
כיום ישנה מודעות גבוהה בקרב גורמים רפואיים כמו רופאי ילדים או רופאים מומחים כמו אף אוזן וגרון ובקרב מערכת החינוך לכל הקשור בנושא שיבושי היגוי וקשיים לשוניים ושפתיים, והם מפנים את ההורים אל תחום קלינאות תקשורת על מנת לאבחן ולטפל. קיימת כמובן גם אפשרות של יוזמה פרטית לפנות אל קלינאות התקשורת במידה ועולה החשד בקרב ההורים כי לילדם יש קושי שפתי או לשוני. בנסיבות של שיבושי היגוי בוחנת קלינאית התקשורת כל אחד ואחד מהצלילי השפה, בכל המצבים אשר בהם עשוי הצליל להופיע במילה, אם בתחילתה, אם באמצע או בסופה של המילה. בתום שלב האבחון קיימת תמונה כוללת של כל מערכת הצלילים בקרב הילד, אלו מבין הצלילים הילד הוגה כפי שמצופה מבני גילו, ובאילו מבין הצלילים קיימים אצלו שיבושי היגוי או שיבושים אחרים. במידה וישנו שיבוש צלילים אשר הילד עדיין לא בגיל רכישתם, יעלה הצורך להמתין ולערוך בחינה נוספת בבוא היום. בהתאם לממצאי הבדיקה, תטווה קלינאית התקשורת תוכנית טיפול ייחודית, ובמידת הצורך תמליץ על התערבות של גורמים נוספים כמו תחום הרפואה או החינוך, כשלא פעם תחום קלינאות התקשורת פועל בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הללו וגורמים מתחומים נוספים.

שיבושי היגוי בקרב בני נוער ומבוגרים
ישנם שיבושי לשון, שפה והיגוי אשר נצפים בקרב בני נוער ומבוגרים, כשהשכיחים שבהם הם של קטגוריית הצלילים השורקים כמו “ז”,” ס”,” צ” ו – “ש”, או של הצלילים המכתשיים כמו “ד”,” נ”
ו – “ת”, אשר נהגים באופן בלתי מדויק. שיבושי ההיגוי הללו עשויים לנבוע מדחיקת לשון ועשויים להחריף בעיות אורתודנטיות או לפגוע בסיכויי ההצלחה של טיפולים אורתודנטים. דחיקת הלשון מהווה דפוס התנהגותי של דחיפת הלשון כנגד השיניים הקדמיות בעת הדיבור, בליעה ולעתים אף בכל עת. הגורמים עשויים להיות מציצת אצבע או מוצץ לפרק זמן ממושך, חולשת מתח השרירים בחלל הפה, קשיי נשימה המביאים לנשימת פה, או מבנה פנים. במידת הצורך קלינאות התקשורת מפנה לטיפול משולב עם גורמים רפואיים. שיבושים שכיחים נוספים בקרב בני נוער ומבוגרים הם חיתוך דיבור משובש, גמגום או מילים מקוטעות. תחום קלינאות התקשורת קיבל מודעות בארץ רק בעשורים האחרונים, ומבוגרים לא מעטים נושאים עימם את השיבוש מן השנים בהם הטיפול באמצעות תחום קלינאות התקשורת לא היה מוכר. כיום זוכים לא מעט מבוגרים לטיפול ותיקון השיבושים הלשוניים, אותם נשאו עימם לכל אורך השנים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה