תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קשב וריכוז במבוגרים – שאלות שכיחות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

ריכזנו כאן שאלות שכיחות, ובמידה והשאלות הללו נוגעות גם אליכם, מומלץ לפנות לאבחון וטיפול בהפרעת הקשב והריכוז.

“מעולם לא אובחנתי כלקוי קשב. קשה לי לשבת שעות על פרויקטים. האם לנסות כדור ריטלין?”

הריטלין אמנם מסייע מאוד להפרעות קשב וריכוז במבוגרים, בני נוער וילדים, אך שימוש בלתי מושכל לאלו שאינם בעלי הפרעה ספציפית עשוי להזיק. בנסיבות מסוימות הריטלין עלול להיות גם מסוכן, כמו במקרים של מומים לבביים מולדים, תחלואות אחרות או כתגובה בין תרופתית. הסיבות לקשיים עשויות להיות רבות ומגוונות, וחוסר המסוגלות לשבת במהלך שעות אינו בהכרח נובע מהפרעת קשב. ההמלצה היא לפנות אל אבחון מקצועי במקום לערוך “ניסיונות” עצמיים.

“אני בן 42. איך אוכל לדעת אם יש לי בעיית קשב וריכוז?”

בהפרעת קשב וריכוז המרכיב התורשתי הוא מרכזי. במידה ואחד מילדך אובחן כלוקה בהפרעת הקשב, קיים סיכוי שנע בין 30% ל- 40% שאחד מן ההורים סובל אף הוא מן ההפרעה. תופעות אחרות העשויות להדליק אצלך נורת אזהרה הן אי יציבות תעסוקתית, מצבי רוח משתנים, דחיינות במשימות, קשיים בריכוז, תאונות חוזרות ונשנות, קשיי התארגנות, קשיים בהתמדה וכדומה.

“יש לי המון בעיות בחיי הנישואין. האם יש קשר להפרעת הקשב והריכוז שלי?”

כן. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי שיעור הגירושין בקרב הפרעות קשב וריכוז גבוה פי שניים מן האוכלוסייה הכללית. הטענות השכיחות הן חוסר אמינות, חוסר הקשבה, אי עמידה בהתחייבויות, נדידה בין עבודות, קשיי תעסוקה, חוסר אחריות כלכלית ועוד. בני זוג רבים של אנשים בעלי הפרעות קשב טוענים ש- “במקום בןבת זוג וכתף תומכת, אני נאלץנאלצת לגדל עוד ילדה קטןקטנה”. התחושות הללו מביאות לקונפליקטים רבים בחיי בני הזוג. לאחר אבחון הפרעות הקשב מומלץ לפנות לייעוץ וטיפול זוגי אצל מטפלים המתמחים בהפרעות קשב.

“האם ספורט ומדיטציה יכולים לפתור את הפרעת הקשב שלי?”

פעילות גופנית ומדיטציה עשויים להוריד את רמת החרדה והמתח, ולשפר את רמת הריכוז בחיי היומיום. הפעילויות הללו מעלות את הרמות של האדרנלין והדופמין במוח ועשויות לסייע כטיפול תומך. יחד עם זאת לא תמיד הטיפול הינו מספק, על כן מומלץ לפנות אל בעל מקצוע על מנת לטפל בהפרעה באופן מקיף.

“פניתי למכון באופן עצמאי ועשיתי בדיקת TOVA. הבדיקה הראתה שיש לי הפרעת קשב.”

מבחן TOVA בפני עצמו, וכך הדבר נכון לגבי כל יתר האבחונים, אין בו בכדי לאבחן הפרעת קשב וריכוז. אבחון ההפרעה חייב להיערך באמצעות רופא נוירולוג או פסיכיאטר בלבד. מבחן TOVA וכל יתר האבחונים משמשים ככלי עזר בלבד עבור הרופא המאבחן. תוצאות האבחון שערכת עשויות לנבוע מסיבות שונות, כמו הפרעות שינה כרוניות הנובעות מבעיות בריאותיות, מצבים רגשיים, תופעות אלרגניות וחוסרים בדם. רק אבחנה מבדלת ופענח נכון של ממצאי האבחון, לאחר בדיקת היסטוריה רפואית והתפתחותית של המטופל, יכולה לקבוע אם אכן מדובר בהפרעת קשב. יש לפנות עם ממצאי הבדיקה אל רופא מומחה להשלמת האבחון.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה